• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5650 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر

خبر

نمايش «جام حسنلو» در موزه سينما

نمايش ويژه فيلم‌هاي مستند در موزه سينما با مشاركت انجمن صنفي تهيه‌كنندگان سينماي مستند با نمايش «جام حسنلو» آغاز مي‌شود. با توجه به اهميت سينماي مستند و نمايش آثار ماندگار اين گونه سينمايي موزه سينما، مجموعه نمايش‌هايي را تحت عنوان «شب‌هاي مستند» به صورت هفتگي برگزار مي‌كند. در اين نشست‌ها كه سه‌شنبه‌هاي هر هفته ساعت ۱۷ در سالن فردوس موزه سينما برگزار خواهد شد يك فيلم مستند كمتر نمايش داده شده اكران مي‌شود و سپس نشست نقد و بررسي با حضور سازنده اثر، فعالان سينماي مستند و علاقه‌مندان سينما برگزار خواهد شد. برنامه شب‌هاي مستند توسط موزه سينما و با همكاري انجمن صنفي تهيه‌كنندگان سينماي مستند اجرا مي‌شود و حضور در اين نشست‌ها براي علاقه‌مندان آزاد و رايگان است. در اولين جلسه از اين سلسله نشست‌ها روز سه شنبه ۲۱ آذر مستند «جام حسنلو» ساخته محمدرضا اصلاني به نمايش درمي‌آيد و پس از نمايش فيلم نشست نقد و بررسي فيلم با حضور كارگردان اثر و ارد عطارپور مستندساز برگزار مي‌شود. مستند «جام حسنلو» اولين ساخته محمدرضا اصلاني در سينماي مستند است. او سال ۱۳۴۶ اين مستند را بر اساس ماجراي كشف جام تمام طلاي حسنلو ساخت.


بازيگر  قديمي  درگذشت

رايان اونيل بازيگر فيلم «داستان عشق»، «بري‌ ليندون» و «ماه كاغذي» در ۸۲ سالگي درگذشت. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، رايان اونيل بازيگر نامزد اسكار كه با بازي در نقش رادني در سريال «پيتون پليس» به شهرت رسيد و در فيلم‌هايي چون «لاو استوري» يا «داستان عشق»، «چه خبر، دكتر؟»، «ماه كاغذي» و «بري ليندون» به ستاره مشهور دهه ۱۹۷۰ بدل شد، ديروز جمعه درگذشت. او ۸۲ سال داشت. اونيل در سال ۲۰۰۱ به سرطان خون مزمن و سال ۲۰۱۲ به سرطان پروستات مبتلا شده بود. پسرش در تاييد اين خبر نوشت: او مرد بسيار سخاوتمندي بود كه هميشه براي كمك به عزيزانش حضور داشت. پدرم ۸۲ ساله بود و زندگي خوبي داشت. اميدوارم اولين چيزي كه در بهشت ‌به آن مي‌بالد اين باشد كه چگونه ۲ راند مسابقه جو فريزر و محمدعلي كلي را در سال ۱۹۶۶ در تلويزيون ملي تفسير كرد. همسر اونيل فارا فاوست كه همراه ديرينه‌اش بود نيز سال ۲۰۰۹ بر اثر سرطان درگذشت. رايان اونيل دهه ۱۹۷۰ را از آن خود كرده بود و سال ۱۹۷۳، در گيشه سينما آفيس تنها پس از كلينت ايستوود جاي داشت و فروش فيلم‌هايش حتي از استيو مك كويين، برت رينولدز و رابرت ردفورد بالاتر بود. فيلم «داستان عشق» با فروش ۱۰۶ ميليون دلاري در امريكا، اولين فيلم سال ۱۹۷۰ شد و به ششمين فيلم پرفروش تمام دوران در آن مقطع كانادا بدل شد. اين فيلم عاشقانه ملودرام، با اقتباس از رمان پرفروش اريش سگال به يك پديده فرهنگي بدل شد و ديالوگ مشخصي را به يادها سپرد: عشق يعني هرگز مجبور نباشي بگويي متاسفم. اين ديالوگ هم توسط الي مك گراو و هم رايان اونيل در سكانس‌هاي مختلف فيلم گفته شد. «داستان عشق» نامزد ۷ جايزه اسكار و اونيل نامزد دريافت جايزه بازيگر نقش اول شد. اونيل براي اقتباس از دنباله فيلم «داستان عشق» با عنوان «داستان اليور» در سال ۱۹۷۸ با كنديس برگن به پرده‌هاي سينماها بازگشت. وي در اولين فيلمش بعد از «داستان عشق» كه وسترن ۱۹۷۱ بليك ادواردز با عنوان «مريخ نوردهاي وحشي» بود در كنار ويليام هولدن ديده شد و سال ۱۹۷۳ در «دزدي كه به شام ‌آمد» با ژاكلين بيست جلوي دوربين رفت. او با باربارا استرايسند در كمدي پيتر بوگدانوويچ با عنوان «چه خبر، دكتر؟» در يك نقش كميك ظاهر شد. اين بازيگر سال ۱۹۷۳ هم در فيلم «ماه كاغذي» به كارگرداني بوگدانوويچ با دخترش تيتوم بازي كرد كه تيتوم اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل زن را از آن خود كرد و جوان‌ترين برنده تاريخ شد.


يك جايزه ديگر براي  مارتين اسكورسيزي

مارتين اسكورسيزي جايزه يك عمر دستاورد ديويد او.سلزنيك را از انجمن تهيه‌كنندگان دريافت مي‌كند. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، انجمن تهيه‌كنندگان امريكا با اهداي جايزه دستاورد ديويد او.سلزنيك به مارتين اسكورسيزي از اين كارگردان و تهيه‌كننده براي ۶ دهه توليد، تجليل مي‌كند. اين جايزه در مراسم اهداي جوايز سالانه انجمن تهيه‌كنندگان امريكا (PGA) ۲۵ فوريه (۶ اسفند) به اسكورسيزي اهدا خواهد شد. جايزه يك عمر دستاورد ديويد او.سلزنيك، به تهيه‌كنندگان اهدا مي‌شود تا از آنها براي آثار مهمي كه در سينما توليد كرده‌اند، تجليل كند. استيون اسپيلبرگ، باربارا بروكلي، مري پارنت، تام كروز، برايان گريزر، فرانك مارشال، كاتلين كندي و جورج لوكاس از چهره‌هايي هستند كه پيش از اين، با اين جايزه تجليل شده‌اند. دونالد دي لاين و استفاني آلن، ۲ رييس اين انجمن از اسكورسيزي به عنوان تهيه‌كننده‌اي ياد كردند كه دهه‌هاست پروژه‌هاي جسورانه و موفقيت‌آميز تهيه كرده و تسلط و تعهد تزلزل ناپذيري به صنعت سينما دارد. اسكورسيزي گفت: مارس ۱۹۶۵ از انجمن تهيه‌كنندگان جايزه‌اي براي فيلم دانشجويي‌ام «اين فقط تو نيستي، موري!» دريافت كردم. آن زمان تنها ۲۲ سال داشتم و در همان مراسم از يك فيلمساز بسيار مسن‌تر نيز تقدير شد. نام او آلفرد هيچكاك بود. ۵۸ سال بعد با افتخار مي‌گويم اكنون آن فيلمساز بسيار مسن‌تر، من هستم و احساس مي‌كنم به دور كامل رسيده‌ام. اسكورسيزي در طول ۶ دهه فعاليت حرفه‌اي خود بيش از ۵۰ فيلم تهيه كرده كه «قاتلان ماه كامل» جديدترين آنهاست. او ۳ نامزدي از انجمن تهيه‌كنندگان دارد و يك بار اين جايزه را براي «امپراتوري بوردواك» دريافت كرده است و همچنين ۱۴ نامزدي جايزه اسكار در كارنامه دارد و براي فيلم «رفتگان» برنده بهترين كارگرداني اسكار شده است. از ديگر آثار او به عنوان تهيه‌كننده مي‌توان به «ايرلندي»، «سكوت»، «شاترآيلند»، «هوگو»، «گرگ وال استريت»، «بحران شخصيت: فقط يك شب» و «جورج هريسون: زندگي در جهان مادي» اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون