• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5652 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ آذر

ثبت شده در صفحات سياه تاريخ

گروه عكس

نام امريكا به عنوان حامی اسراييل در تجاوز بي‌سابقه نظامي به غزه، در صفحات سياه تاريخ ثبت خواهد شد.

ترديدي نيست كه حمايت‌هاي امريكا از اسراييل عامل اصلي تاسيس و تداوم حيات اين رژيم در منطقه خاورميانه بوده است. فارغ از تمامي اين حمايت‌ها در سال‌هاي گذشته، امكان تداوم حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه و نسل‌كشي و جنايت‌هاي ثبت‌شده جر در سايه جانبداري و كمك‌هاي ايالات متحد امريكا به ممكن نبود.
فارغ از اهميت بررسي و شناخت «روابط ويژه» بين واشنگتن و تل‌آويو و حمايت دولت‌هاي امريكا و افكار عمومي اين كشور از جنبش صهيونيسم و دعاوي يهوديان در مورد استقرار حاكميت يهود در فلسطين، كمك‌هاي گسترده و نامتعارف امريكا به اين كشور از ابعاد اقتصادي، نظامي و سياسي بررسي و امتيازات خاص اسراييل در بهره‌مندي از اين كمك‌ها در اين برهه از نقش امريكا در اجراي جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در غزه غيرقابل انكار است.
طي روزهاي گذشته گفته شد كه هر 10 دقيقه يك كودك در فلسطين كشته مي‌شود. بيش از 10 هزار نوزاد و كودك در نسل‌كشي اسراييل در غزه كشته شده‌اند‌ كه صدها نفر از آنها در زير آوارهستند. در كنار مرگ غيرقابل باور اين كودكان، بحران بزرگ‌تري در انتظار كودكاني است كه به‌رغم جان به در بردن از سفره مرگ امريكايي - اسراييلي با از دست دادن خانه، خانواده، محل سكونت و امنيت و زندگي خود با آينده‌اي نامعلوم روبه‌رو هستند. آنچه در تاريخ ثبت مي‌شود آمار كشته‌ها و ويراني‌هاست و آينده پرابهام اين كودكان و نسل بعدي در غزه و بحران‌هاي انساني كه در كمين زندگي اين كودكان است، كمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد؛ آينده‌اي گنگ در انتظار كودكاني كه از چنگال مرگ زير بمب و آوار مي‌گريزند.
استنلي كوبريك، كارگردان نامدار امريكايي در يكي از ساخته‌هاي خود به نام «غلاف تمام فلزي» ديالوگ معروفي را ثبت كرده است. در سكانس پاياني فيلم سرباز امريكايي بعد از از سر گذراندن كشتارهاي گسترده مردم ويتنام، زماني كه شاهد مرگ دختر مبارز ويت‌كنگی است جمله‌اي را خطاب به هويت امريكايي بيان مي‌كند: «نام ما در صفحات سياه تاريخ ثبت خواهد شد.» گزاره‌اي درست كه در اين ايام و در زمانه تجاوز نظامي به غزه نيز در مورد امريكا صدق مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون