• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5653 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر

نتانياهو مدعي شد كه عربستان و امارات براي بازسازي غزه اعلام آمادگي كرده‌اند

پشت پرده كميته سري «بي‌بي»

گزارش‌ها مي‌گويند، بنيامين نتانياهو روز دوشنبه در ميان اعضاي هيات عالي كنست گفت كه عربستان سعودي و امارات متحده عربي بودجه بازسازي نوار غزه پس از جنگ عليه حماس را تامين خواهند كرد.«بي‌بي» در ادامه مدعي شد كه اين اولين گام براي پايان دادن به حماس در نوار غزه خواهد بود. مبناي ادعاي نتانياهو هنوز مشخص نيست. هيچ يك از كشورهاي نفت‌خيز حاشيه خليج فارس تمايلي براي سرمايه‌گذاري در غزه نشان نداده‌اند. علاوه بر اين، مقام‌هاي عربي و امريكايي در طول دو ماه گذشته بارها در گفت‌وگو با تايمز اسراييل مدعي شدند كه خواست اعراب براي حمايت از بازسازي غزه در هاله‌اي ابهام قرار دارد و در بهترين حالت تا زماني كه تشكيلات خودگردان فلسطين آماده اداره اين جغرافيا نباشد، اين گروه از بازيگران در قامت حامي زمينه را براي اجراي راه‌حل دو كشوري هموار خواهند كرد. با اين حال، آنگونه كه المانيتور به نقل از رسانه‌هاي اسراييلي چون «تايمز اسراييل» مدعي شده، نتانياهو هم بازگشت تشكيلات خودگردان به غزه و هم راه‌حل دو دولتي را رد كرده است. نخست‌وزير لفاظي‌هاي خود عليه تشكيلات خودگردان را در جريان حضور در كنست تكرار كرد و مدعي شد: «تفاوت بين حماس و تشكيلات خودگردان اين است كه حماس مي‌خواهد ما را اينجا و اكنون نابود كند، در حالي كه تشكيلات خودگردان قصد چنين فعلي را در مراحل بعدي دارد». او در ادامه ادعاهايش آورد: ما با تشكيلات خودگردان عليه حماس زماني همكاري مي‌كنيم كه تا حدي به منافع هر دوي ما كمك كند.

چالش تازه تشكيلات

تشكيلات خودگردان فلسطين از راه‌حل دو دولتي حمايت مي‌كند. محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان بارها مخالفتش با خشونت را ابزار كرده است. با اين همه تشكيلات خودگردان كه محمود عباس در راس آن تعريف شده، به واسطه فساد و ناكارآمدي در موضع ضعف قرار دارد و از محبوبيت چنداني برخوردار نيست. ماه گذشته، كابينه نتانياهو 275 ميليون دلار از درآمدهاي مالياتي فلسطيني‌ها كه اسراييل از طرف تشكيلات خودگردان جمع‌آوري مي‌كند را به حالت تعليق درآورد. اين مبلغ به ميزاني است كه تشكيلات خودگردان براي ارايه خدمات و حقوق در نوار غزه اختصاص مي‌دهد. تشكيلات خودگردان نيز در واكنش به چنين فعلي كه موجب كمبود نقدينگي‌اش شده، تصميم گرفت هيچ يك از درآمدهاي مالياتي را قبول نكند. اين تصميم بيشتر خطر فروپاشي اين ساختار را به همراه دارد، تحولي كه مي‌تواند اسراييل را مسوول معاش حدود سه ميليون فلسطيني ساكن در كرانه باختري كند.

پلني براي غزه پسا جنگ

نهادهاي امنيتي اسراييل و دولت بايدن از كابينه «بي‌بي» درخواست كرده‌اند كه اين بودجه را منتقل كند و به حدود 200 هزار فلسطيني كرانه باختري اجازه دهد به مشاغل خود در اسراييل و شهرك‌هاي اسراييلي بازگردند. اما كابينه عمدتا تندرو اين درخواست‌ها را رد كرده است. نتانياهو بحث ديگري را در كابينه امنيتي درباره اين موضوع برگزار كرد، اما پس از اينكه مشخص شد براي تصويب چنين اقداماتي حمايت كافي وجود ندارد، از برگزاري جلسه راي‌گيري خودداري كرد. قانونگذاران كميته امور خارجه و دفاعي نتانياهو را در مورد برنامه آينده‌اش براي غزه پساجنگ تحت فشار قرار داده‌اند، بالاخص آنكه «بي‌بي» بيش از هر زمان ديگر بر رد پيشنهادها متمركز شده تا ارايه پلني تازه.

حمايت در خفا

رسانه‌هاي اسراييلي نوشتند، علي‌رغم اقدامات كابينه امنيتي براي تضعيف تشكيلات خودگردان، نتانياهو اصرار داشت كه بر اساس رونوشت‌هاي افشا شده شهادت خود، اين توان را دارد تا بر اساس توافقنامه‌هاي عادي‌سازي روابط اين بازيگر با كشورهاي عرب و مسلمان روابطش را با اين گروه از بازيگران بازتعريف كند. او مدعي است كه قراردادهايي را با كشورهاي خليج فارس از جمله عربستان سعودي جهت حمايت از بازسازي غزه دنبال خواهد كرد. اين ادعا در حالي رسانه‌اي شد كه برخي از رسانه‌ها به نقل از مقام‌هاي عرب مدعي‌اند كه رهبران پادشاهي‌ها به‌طور خصوصي حمايت عمومي خود را از هدف اسراييل در غزه تاييد مي‌كنند، هرچند وضعيت اسفناك غزه به محور رايزني‌هاي‌شان تبديل شده است.

توافق اسلو كشته شد

نتانياهو همچنين خطاب به قانونگذاران ضمن اشاره به حملات پي در پي حزب‌الله لبنان، بر ايجاد منطقه حائل (ادعايي) در مرز لبنان اصرار كرده است. او مدعي است كه اين رويكرد در حالت ايده‌آل از طريق تلاش‌هاي ديپلماتيك به دست مي‌آيد، اما اسراييل در صورت لزوم متوسل به زور خواهد شد. در بخشي از جلسه كميته، بستگان برخي از اسرا در غزه به دنبال ورود براي گفت‌وگو با نتانياهو بودند. به گزارش راديو و تلويزيون عمومي كان، رييس اين پنل، يولي ادلشتاين عضو حزب ليكود، مانع از ورود آنها شد. نتانياهو در ادامه خطاب به قانونگذاران مدعي شد كه ادامه عمليات نظامي تنها راه براي وادار كردن حماس جهت آزادي اسرا است. چندين رسانه اسراييلي نيز مدعي شدند كه در اين ديدار، نتانياهو اين ادعا را مطرح كرده كه توافق اسلو به اندازه حملات 7 اكتبر حماس كشته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون