ادامه از صفحه اول
اس 300 يا برگ چغندر؟!
سوي ابرقدرتها اجازه اعمال تروريستي را دارد و آشكارا حتي با هواپيماي جنگي در كشور ثالث اقدام نظامي ميكند. اين رويه شوم قطعا پايههاي صلح جهاني را سست ميكند و روزي گريبان مدافعان اين روشها را خواهد گرفت. از نظر سياسي و نظامي مواضع دولت روسيه در اين مورد بسيار مهم و قابل تامل است. ما با اين كشور در سوريه متحد استراتژيك بودهايم و همكاريهاي نظامي گستردهاي داشتهايم، چرا دولت روسيه در قبال تعرض به مستشاران و بعضا مراكز امداد ايراني در سوريه نه تنها دفاعي صورت نميدهد بلكه حملات مشابه را محكوم نميكند؟! اساسا سامانه اس300 روسيه در سوريه به چه منظوري مستقر شده است؟ در آنجا به جز نيروي هوايي اسراييل و امريكا هيچ دولت و گروهي امكان و انگيزه عمليات هوايي عليه دولت سوريه را ندارد. تاكنون شنيده نشده كه حتي يك مورد از جولان هواپيماهاي جنگي اسراييل توسط سامانه اس 300 مورد رهگيري يا هدف قرار گرفته شده باشد. آنها همواره تماشاگر بمبارانهاي مستمر جنگندههاي اسراييل بودهاند؟ موضوع از دو صورت خارج نيست؛ يا اين سامانه قدرت مانور لازم در برابر هواپيماهاي مهاجم را ندارد كه مسوولان محترم نظامي ايران بايد نسبت به اين ضعف حساس باشند و در حفاظت از آسمان ايران همه تكيه خود را به اين سامانه ننهند يا اساسا دولت روسيه هيچ انگيزه براي مقابله با تهديدات هوايي عليه تماميت ارضي سوريه ندارد و احتمالا فقط هزينه آن را از دولت اين كشور ميستاند. پيچيدگيهاي سياسي و نظامي در منطقه ما به شدت بالا رفته است و دولت ايران بايد براي عبور از تنگناهاي موجود علاوه بر اراده ملي از خرد جمعي همه صاحبنظران وطندوست استفاده كند. يك اشتباه كوچك ممكن است خسارات زيادي براي كشور ايجاد كند.
كاهش فساد دور از ذهن است
كاهش احتمال لو رفتن به دليل نبودن شفافيت يا حمايت صاحبان قدرت از عامل فساد، فقدان نظارتهاي مستقل و مدني در جامعه، فقدان اطلاعات از منشا مالي ثروت افراد، امكان استناد به مقررات غيردقيق و غيرشفاف يا دستورات شفاهي و... از همه بدتر گره زدن آبروي يك نهاد به آبروي افرادِ فاسدِ آن نهاد، موجب مصونيت يافتن فرد بزهكار ميشود و براي ارتكاب فساد احساس امنيت ايجاد ميكند. بنابراين به جاي تقليل فساد به مسالهاي اخلاقي و قضايي بايد مجموعه عوامل تشديدكنندگي ارتكاب فساد را بررسي كرد. عواملي كه منافع ارتكاب فساد را زياد و نيز به لحاظ ذهني ارتكاب آن را مشروع و قابل قبول ميكند. از سوي ديگر عواملي كه هزينه ارتكاب فساد را كم و منافعش را زياد ميكند از قبيل شفافيت، نظارتهاي رسمي و غير رسمي و امنيت براي سوتزنان فساد است كه تقريبا ميتوان گفت وضعيت عمومي ما در جهت بالا بردن منافع و كاهش هزينههاي ارتكاب فساد است، پس انتظار كمتر شدن فساد را نبايد داشت. مصوبه اخير مجلس هم مثل ساير مصوبات آن بينتيجه يا با نتيجه معكوس است، چون ارادهاي براي بهبود امور در سطح ساختاري موجود نميبينيم.
درباره بنياد مازندرانپژوهي انوشه
اميد داشتيم كه طي چند سال آينده اين بنياد بتواند به يكي از مراكز عمده مازندرانشناسي در جهان تبديل شود. ولي صد حيف كه اوقاف بابل كمر همهمان را شكست. به عنوان باستانشناسي كه در سطوح جهاني تا حدودي شناخته شدهام بايد عرض كنم كه ايران با دو خطر مهم روبهرو است؛ يكي از بين رفتن منابع آب و محيط زيست و ديگري از بين رفتن آثار تاريخي ايران. اين دو جايگزين ندارند. لذا تنها راه نجات از بحران پيش رو، تنها مطالعات بسيار گسترده در دو زمينه فرهنگ، تاريخ، اسطوره و محيط زيست است. اين رسالت در مازندران به دوش همين بنياد غيردولتي قرار داده شده بود كه شوربختانه اداره اوقاف بابل آن را تعطيل كرد.
لذا از همه عزيزان و دستاندركاران درخواست عاجزانه و از سر اعتذار دارم كه بياييم ترتيبي دهيم كه اين آب رفته به جوي بازگردد.