• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5677 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۳ دي

چند نكته درباره صحبت‌هاي اخير عضو هيات انتخاب چهل‌ودومين جشنواره فيلم فجر

رامبد جوان و مهران مديري و جماعت انقلابي

تينا جلالي|هفته گذشته فيلم‌هاي بخش مسابقه چهل‌ودومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر اعلام شد تا مشخص شود ويترين سال آينده سينماي ايران در اكران عمومي را چه موضوع و سوژه‌هايي دربرمي‌گيرد. فهرستي از فيلم‌هايي كه به اذعان بسياري از كارشناسان سينما نه تنها كمترين رغبت و انگيزه براي تماشاي آن و حضور در جشنواره فجر به وجود نمي‌آورد كه مشخص نيست اين فيلم‌ها در اكران سال آينده و در جذب مخاطب موفق خواهند بود يا خير؟ مهرزاد دانش منتقد سينما و عضو هيات داوران سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر در توييتي نوشت: حتي حسش نيست نگاهي گذرا به فهرست اين فيلم‌ها شود.
هرچند پيش‌بيني‌ها حاكي از اين بود كه امسال حضور فيلم‌هاي كمدي در جشنواره بيشتر باشد اما فيلم‌هاي انتخاب‌شده در بخش سوداي سيمرغ بيش از هر چيز نشان از سياستي است كه محمد خزاعي رييس سازمان سينمايي در همان ابتداي رياست بر آن تاكيد داشت. خزاعي در اغلب سخنراني‌هاي خود از لزوم سينماي انقلابي و اسلامي در دوران مديريتش صحبت مي‌كرد و حالا اكثر فيلم‌هاي چهل‌ودومين جشنواره فيلم فجر رنگ و بوي جنگي و انقلابي و اسلامي دارند، طوري‌كه بعضي رسانه‌ها به شوخي تيتر زدند كه اين جشنواره فيلم فجر است يا جشنواره فيلم دفاع مقدس؟ 
اما موضوع ديگري كه در چند روز گذشته حواشي زيادي براي جشنواره رقم زده، غيبت فيلم‌هاي مهران مديري و رامبد جوان در اين رويداد است. از همان ابتداي رسانه‌اي شدن نام فيلم‌ها در بخش مسابقه، اين پرسش براي رسانه‌ها به وجود آمده بود كه چرا برخلاف گمانه‌زني‌ها، ساخته‌هاي رامبد جوان و مهران مديري در فهرست فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر امسال نيست؟
تا اينكه محمدرضا عباسيان به اين حواشي پايان داد و در گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام كرد: رامبد جوان و مهران مديري در سينما خيلي چهره نيستند بيشتر چهره تلويزيوني هستند و سابقه‌شان در سينما تاثيرگذار نيست.
ما در اين نوشته به هيچ عنوان قصد دفاع از فيلم‌هاي رامبد جوان و مهران مديري را نداريم، اما اين صحبت‌هاي عضو هيات انتخاب جشنواره درباره چهره نبودن رامبد جوان و مهران مديري در سينما چند پرسش در ذهن به وجود مي‌آورد.
1- كاش آقاي عباسيان توضيح دهند ملاك انتخاب فيلم در جشنواره فيلم فجر از نظر ايشان چيست؟ مگر براي انتخاب فيلمي در بخش مسابقه فيلمسازان بايد چهره باشند؟ آيا در درجه اول و ملاك براي راهيابي فيلمي به بخش مسابقه كيفيت فيلم است يا چهره بودن سازندگان فيلم؟ 
2- كاش آقاي عباسيان به سابقه مهران مديري و رامبد جوان در سينما نگاهي بيندازند، به عنوان نمونه‌ فيلم «ورود آقايان ممنوع» به كارگرداني رامبد جوان سال 89 در بيست‌ونهمين دوره جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اصلي را ويشكا آسايش براي بازي در فيلم «ورود آقايان ممنوع» دريافت كرد.
3- آقاي عباسيان بهتر از هركسي بايد بدانند مهران مديري پيش از اينكه چهره تلويزيوني شود حضورش در سينما بود و در فيلم «ديدار» با تم جنگ و جبهه به كارگرداني محمدرضا هنرمند بازي كرد.
4- با صحبت‌هاي آقاي عباسيان كاش توضيح بدهند از نظر او سروش صحت كه فيلمش در بخش مسابقه حضور دارد چهره سينمايي است يا تلويزيوني؟ 
به نظر مي‌رسد عدم حضور فيلم‌هاي مهران مديري و رامبد جوان در بخش مسابقه جشنواره فجر، بيشتر به تركيب انقلابي و خالص‌سازي كه آقايان مد نظر دارند برمي‌گردد، نگاهي به فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه دليلي بر اين مدعاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون