حملات انصارالله صادرات چين را منفعل كرد
تركشهاي تنشهاي درياي سرخ به بازار پكن
اگرچه انصارالله يمن در ابتدا اعلام كرد كه تنها كشتيهاي مرتبط با اسراييل را هدف قرار ميدهد، اما ناظران مدعياند كه ترانزيت دريايي چين نيز با خطري جدي روبهرو است.به نوشته المانيتور، اختلالات در كشتيراني درياي سرخ طي چند هفته گذشته، پكن را از بابت كاهش صادرات اتومبيلهايش نگران كرده است. در سال گذشته، اين صنعت بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار به اقتصاد چين كمك كرد. در ابتدا انصارالله اعلام كرد كه تنها كشتيهاي مرتبط با اسراييل را هدف قرار ميدهد، اما به ادعاي ناظران در حالي كه انصارالله اعلام كرده كه كشتيهاي اسراييلي را هدف قرار ميدهد، اما اين گروه در ميانه تنشها به كشتيهايي با منشأ مختلف نيز حمله كرده است. هر چند كشتيهاي چيني در معرض خطر كمتري هستند زيرا به ادعاي گروهي از تحليلگران پكن روابط عميق اقتصادي و ديپلماتيكي با ايران دارد؛ بازيگري كه انصارالله به عنوان بخشي از محور مقاومت از حاميانش است. ديويد شين، سفير سابق ايالات متحده در اتيوپي و استاد مشاور امور بينالملل دانشكده اليوت دانشگاه جورج واشنگتن به المانيتور گفت: «چين روابط نزديكي با ايران دارد و اكنون بزرگترين واردكننده نفت اين كشور است. اين كشور سفارتي در يمن دارد و داراي ارتباط نزديكي با انصارالله است. در تئوري، اين امر چين را كمتر در معرض حملات انصارالله در درياي سرخ قرار ميدهد.» با اين وجود، خطراتي براي كشتيهاي چيني در درياي سرخ وجود دارد. شين در مورد مصونيت فرضي چين از حملات انصارالله توضيح داد: «پكن فرض ميكند كه انصارالله ميتواند بين مالكيت كشتي و مليت خدمه كشتي تبعيض قائل شود.» او افزود: «تاكنون حملات انصارالله بدون تبعيض انجام شده و هيچ تضميني وجود ندارد كه كشتيهايي كه با منافع چين ارتباط دارند، هدف قرار نگيرد. در نتيجه، خط كانتينري كاسكو كه متعلق به دولت چين است، حملونقل از طريق درياي سرخ را به حالت تعليق درآورده است.» جيلي، دومين توليدكننده خودروهاي پرفروش چيني قبلا تاييد كرده كه مسير محمولهها را به جنوب آفريقا (اطراف دماغه اميد خوب) تغيير داده يا خودروها را از طريق راهآهن صادر ميكند كه مسيري طولانيتر و پرهزينهتر خواهد بود.هفته گذشته، شركتهاي تسلا و ولوو اعلام كردند كه برخي توليداتشان در اروپا را به دليل كمبود قطعات وارداتي از چين و ساير بخشهاي آسيا كه به دماغه اميد خوب تغيير مسير داده بودند، متوقف ميكنند. الكس ميلز، متخصص تجارت بينالملل و مشاور سياست در شركت شهر لندن به المانيتور گفت: «در حال حاضر، مسيرهاي جايگزين آسيا- اروپا حداقل هستند. مسيرهاي ديگر مسافت، زمان و هزينه را به شدت افزايش ميدهند.» او توضيح داد: «براي مسير دماغه اميد آفريقا بايد مسافت بيشتري طي شود و بنابراين هزينههاي سوخت، دستمزد خدمه و (در صورت حمل به اتحاديه اروپا) ماليات سوخت كشتي افزايش يافته است.» امين محسنيچراغلو، متخصص اقتصاد كلان مركز ژئواكونوميك شوراي آتلانتيك به المانيتور گفت: «محمولههاي ترانزيتي درياي سرخ روزانه به ۲۰۰ هزار كانتينر كاهش يافتهاند كه در مقايسه با روزانه ۵۰۰ هزار كانتينر ماه نوامبر، ۶۰ درد كاهش را تنها در دو ماه تجربه كردهاند.» او خاطرنشان كرد: «با توجه به اينكه چين بيش از ۲۱ درصد از كل واردات اتحاديه اروپا را به خود اختصاص داده (از كمتر از ۱۰ درصد در اوايل دهه ۲۰۰۰)، قطعا بخش عمدهاي از اين كاهش ۶۰ درصدي محمولههاي كانتينري را ميتوان به صادرات چين به اتحاديه اروپا نسبت داد.» محسني چراغلو معتقد است كه كاهش شديد عبور شناورها از درياي سرخ، با توجه به تعداد فروش اين محصولات در اروپا، مشكل خاصي براي خودروسازان چيني به ويژه خودروسازان برقي به وجود آورده است. او خاطرنشان كرد: «دادهها نشان ميدهد كه اتحاديه اروپا حدود يكسوم صادرات خودروهاي الكتريكي چين را به خود اختصاص داده است. در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۳، چين نزديك به ۲۶۷ هزار خودروي الكتريكي به اتحاديه اروپا صادر كرد. حتي اگر هزينههاي چارتري بدون تغيير باقي بماند، تخمين زده ميشود كه هزينه ترانزيت خودروهاي چيني به اتحاديه اروپا بين ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش يابد زيرا حق بيمه، هزينههاي امنيتي و قيمت سوخت بيشتر شده است.» او افزود: «اين امر باعث ميشود خودروهاي چيني، به ويژه خودروهاي برقي، در مقايسه با خودروهاي ساخت اتحاديه اروپا و ايالات متحده، مزيت رقابتي كمتري داشته باشند.» مشكل ديگر صادركنندگان خودروهاي چين اين است كه براي انتقال بازار خود به كشورهايي كه كمتر تحت تاثير اختلالهاي درياي سرخ هستند، انعطاف كمي دارند. ميلز گفت: «اگر صادركنندگان چيني بخواهند بازارهايشان را تغيير دهند، مثلا از اروپا به ايالات متحده بروند، در آنجا نيز با چالشهاي لجستيكي مواجه خواهند شد. كانال پاناما به دليل خشكسالي شديد منطقه، در حال حاضر تحت محدوديتها و افزايش هزينه اضافي براي كشتيها قرار دارد. اين مساله منجر به كاهش ظرفيت ارسال كشتيها از طريق اين مسير شده و شركتهاي بزرگ كشتيراني از جمله مرسك در حال تغيير مسير كانتينرها از طريق خط ريلي هستند.» اين شرايط سخت باعث ميشود كه صادرات خودروهاي چيني به اروپا و ساير بازارهاي بينالمللي آسيب ببيند. شين گفت: «چين تاثير حملات انصارالله بر كشتيراني و اقتصاد خود را كماهميت جلوه ميدهد.» او خاطرنشان كرد: «چين داراي گروه عملياتي ضد دزدي دريايي با سه كشتي مستقر در جيبوتي است كه ميتواند در حفاظت از كشتيهاي چيني يا كشتي ساير كشورها در برابر حملات انصارالله وارد عمل شود.» محسني چراغلو معتقد است: «با توجه به افزايش هزينهها براي صادركنندگان چيني و بهطور كلي اقتصاد چين، پكن بسيار مشتاق است تا شاهد پايان حملات عليه كشتيهاي تجاري درياي سرخ باشد.» البته او موافق بوده كه مداخله مستقيم بعيد است.او توضيح داد: «با توجه به سياست فراگير خود مبني بر عدم مداخله در موقعيتهاي خصمانه، چين مستقيما در كوتاهمدت تا ميانمدت مداخله نخواهد كرد. با اين حال، در درازمدت چين نميتواند در حاشيه چنين درگيريهاي مهم جهاني باقي بماند.»