• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5695 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن

روزهاي انقلاب به روايت مطبوعات

كليد خوردن چالش ميان دولت موقت و دولت مستقر

15 بهمن 1357 فاز جديدي از كشمكش‌ها به جريان افتاد. سه روز بعد از ورود امام به تهران، چالش جديدي در كشور آغاز شد؛ چالش ايجاد شده،
بر سر دولت مشروع بين انقلابيون و دولت مستقر بود. تحولات ديگري نيز در سطح كشور در حال رخ دادن بود؛ از جمله راهپيمايي‌ها، تظاهرات‌ها و تماس شخصيت‌هاي مختلف با امام خميني. سياسيون و مقامات هم از تريبون‌هاي مختلف براي ارائه نظرات خود پيرامون تحولات ايران استفاده مي‌كردند.

خبرگزاري حكومتي پارس (ايرناي فعلي) در بولتن خبري پانزدهم بهمن خود از سخنراني ابوالحسن بني‌صدر در دانشگاه صنعتي در جمع دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف تهران خبر داد؛ موضوع صحبت‌هاي بني‌صدر اقتصاد ايران بود.

اين خبرگزاري در خبري ديگر نوشت كه سه‌شنبه يا پنجشنبه هفته جاري، مجلس شوراي ملي جلسه تشكيل مي‌دهد و قرار است دو لايحه انحلال ساواك و محاكمه وزيران و نخست‌وزيران پيشين را بررسي كند.

فرمانداري نظامي تهران هم در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «با توجه به اينكه در سه روز گذشته اجتماعات درنهايت نظم و ترتيب و آرامش كامل انجام شده، فرمانداري نظامي تهران و حومه با ابراز حسن‌نيت و تشكر از همكاري برگزاركنندگان اجتماعات، با موافقت نخست‌وزير با ادامه اجتماعات مورد درخواست چنانچه مانند سه روز قبل همراه با نظم و آرامش كامل باشد، موافقت دارد.»

 

خبر غيررسمي درباره نخست‌وزيري بازرگان

روزنامه اطلاعات تيتر يك خود را به «جلسه مهم ديشب در حضور امام» خبر داده است. اين روزنامه در گزارشي اختصاصي نوشته شب گذشته جلسه‌اي محرمانه با حضور امام، اعضاي شوراي انقلاب و نخست‌وزير احتمالي منتخب امام و تني چند از مشاوران امام برگزار شد. اطلاعات خبر داد: «براساس آنچه در محل سكونت امام شايع بود، مهندس بازرگان سمت نخست‌وزيري را در دولت موقت انقلابي عهده‌دار خواهد بود و جلسه ديشب كه پشت درهاي بسته و به مدت دو ساعت ادامه داشت، در واقع براي تعيين زمان قطعي اعلام اين حكومت از سوي امام خميني بود.» «مهندس مهدي بازرگان كه به دنبال مذاكراتش در پاريس با امام خميني، در زمره نزديك‌ترين مشاوران ايشان قرار گرفت، در بازگشت به تهران تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي تشكيل يك جبهه واحد سياسي با انديشه‌هاي گوناگون و هدف نهايي واحد دنبال كرد و در اين كار تا حد زيادي نيز موفق شد.» اين روزنامه به نقل از يكي از نزديكان امام‌خميني درباره جلسه شامگاه 14 بهمن در محل اقامت امام نوشته: «مذاكرات در ادامه تلاش براي مستقر شدن حكومت عدل اسلامي به جاي دولت غيرقانوني فعلي بوده است.»

 

اگر حوادث خونيني از اين پس به وجود بيايد، هيچ‌گونه مسووليتي نخواهم داشت

در واكنش به اين خبر، خبرنگار اطلاعات با شاپور بختيار، نخست‌وزير دولت مستقر گفت‌وگويي داشته كه طي آن بختيار گفته: «تا آنجا كه امام خميني از يافتن راه‌حل از طريق مسالمت‌آميز مي‌گفتند، من كاملا با ايشان موافقم.» بختيار درباره تماس‌ها با نزديكان بنيانگذار انقلاب هم گفت كه «اين تماس‌ها ضروري است و از مدت‌ها قبل وجود داشته. بسياري از نزديكان باشخصيت و صاحب‌فكر امام از دوستان من هستند. اگر حوادث خونيني از اين پس به وجود بيايد، هيچ‌گونه مسووليتي نخواهم داشت.»

بختيار پيرامون احتمال معرفي نخست‌وزير از سوي امام خميني هم گفت كه «اگر اين اعلام در حد همان اعلام باشد‌ و در واقع اين حركت به اغتشاشي منجر نشود، مانعي ندارد. بسياري از احزاب نيز در كشورهاي مترقي و دموكرات نخست‌وزيران منتخب خود را معرفي مي‌كنند؛ اما اگر اين نخست‌وزير بخواهد ايجاد اغتشاش كند و در بنيادهاي قانوني كشور اختلالي ايجاد نمايد، او را دستگير خواهم كرد. قانون اين اختيار را به من مي‌دهد و من از آن استفاده مي‌كنم.»

او درباره احتمال معرفي بازرگان به عنوان نخست‌وزير گفت كه «تا آنجا كه من مي‌دانم شخصيتي مانند مهندس بازرگان درصدد آن است كه تفاهم به وجود‌ آيد و جلوي اغتشاش و درگيري گرفته شود. من به خوبي رهبر نهضت آزادي را مي‌شناسم و مطمئنم او تمايل بيشتري دارد به اينكه كارها در يك محيط آرام و با آرامش انجام بگيرد و تحولات ميز از همين راه به انجام برسد. بازرگان نيز در گفت‌وگويي خبرها درباره بايگاني شدن شوراي انقلاب را تكذيب كرد.

در همين حال روابط عمومي ستاد بزرگ ارتشتاران، در جوابيه‌اي به «كيهان» خبر «تماس با ارتش» را تكذيب كرده است. اين جوابيه به خبر تماس ارتش با نزديكان به امام اشاره دارد.

 

ارسال پيام علما به امام

در اين ميان، علما و مراجع از شهرهاي مختلف، براي امام پيام و تلگرام ارسال كردند و از تحولات به رهبري او حمايت كردند. آيت‌الله‌‌العظمي شهاب‌الدين مرعشي نجفي در پيامي نوشت: «اميد است در ظل توجهات وليعصر(عج)، سركار عالي را در راه پيشرفت اهداف عاليه اسلامي بيش از پيش موفق فرموده و پيروزي نهايي نصيب عموم ملت ايران بشود. در خاتمه انتظار دارد پس از انجام مقاصد، هرچه زودتر به قم مشرف شده و دوستان و علاقه‌مندان را مسرور فرماييد.» آيت‌الله طباطبايي قمي نيز در پيامي ابراز اميدواري كرد تا «حضور امام خميني در ميهن در اسرع وقت موجب اصلاح امور ملت مسلمان گردد.» كيهان در ادامه انتشار پيام‌ها خطاب به امام، نوشته كه آيت‌الله خادمي نيز در پيام خود نوشت: «چنانچه در رفراندوم روز جمعه چهارم ربيع‌الاول، روحانيون و كليه مردم صريحا اعلام نمودند، در تشكيل و تعيين افراد شوراي انقلاب آنچه راي حضرات آيت‌الله مي‌باشد، مطاع و مورد قبول قاطبه مردم استان اصفهان است.» اين پيام با امضاي «حسين الموسوي الخادمي» و از طرف «جامعه روحانيت و مردم اصفهان» ارسال شده است.

 

بختيار: بايد بدانم جمهوري اسلامي چيست و سپس بگويم كه قبولش خواهم كرد يا نه؟

از‌سوي ديگر بختيار در عين اينكه سعي دارد با مصالحه كار را جلو ببرد، براي انقلابيون خط و نشان هم مي‌كشد؛ بختيار گفته كه جواب كوكتل مولوتوف را با كوكتل مولوتوف خواهد داد. بختيار همچنين تهديد كرده كساني كه جنگ داخلي راه بيندازند يا براي آن تبليغ كنند، به جوخه اعدام سپرده خواهند شد. او همچنين گفته كه «در اصول نه با آيت‌الله خميني سازش مي‌كند و نه با شاه.» بختيار كه با يك خبرگزاري كانادايي مصاحبه داشت، درباره احتمال تشكيل دولت موقت جمهوري اسلامي گفته: «من نخست بايد بدانم كه جمهوري اسلامي چيست و سپس بگويم كه آيا قبولش خواهم كرد يا نه؟» او افزوده: «اگر سازش عبارت از انتخابات دموكراتيك و آزاد و رعايت حقوق بشر باشد، با اين كار موافقم. 25 سال است كه با خودكامگي و فساد حكومت شاه مبارزه كرده‌ام.»

نخست‌وزير مستقر همچنين در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوي «لومتن» گفت كه به ارتش دستور داده تا به تظاهرات‌كنندگان شليك نكنند. او افزوده: «اگر تظاهرات‌كنندگان مي‌خواهند ادامه بدهند، ادامه بدهند اما اين كار روزي بايد متوقف شود. آنها اگر بخواهند مي‌توانند هر روز به تظاهرات بپردازند. اما اگر با اسلحه و بمب بنزيني رژه بروند شروع به تيراندازي خواهيم كرد و... من دستور خواهم داد آنهايي را كه به جنگ داخلي و بر گرفتن اسلحه دعوت مي‌كنند، دستگير كنند و در صورت لزوم به جوخه آتش و اعدام بسپارند.»

او همچنين گفته: «استعفا نخواهم داد اما باب مذاكره باز خواهد ماند و من براي مذاكره با مخالفان آماده‌ام اما از اصول عدول نخواهم كرد.»

 

لغو قراردادهاي تسليحاتي ايران و امريكا

اطلاعات همچنين به نقل از گزارش رسانه‌هاي امريكايي خبر داده كه دولت ايران خواستار لغو قرارداد خريد تسليحات از امريكا به ميزان 10 ميليارد دلار شده است. به نوشته اطلاعات اين توافق بين فرستاده نظامي امريكا و فرماندهان نظامي ايران حاصل شده است. علت اين لغو قراردادها، آسيب ديدن درآمدهاي نفتي عنوان شده است. اين قراردادها شامل 160 فروند F16، دو ناوشكن، 20 هواپيماي شناسايي، 400 موشك فونیكس و موارد ديگر بوده است.

روزنامه اطلاعات هم خبر داده كه مردم شهر شاهي، نام اين شهر را به قائم‌شهر تغيير داده‌اند.

 

طالقاني: تصرف اراضي عمومي خلاف شرع است

كيهان به نقل از آيت‌الله طالقاني نوشته كه «تصرف اراضي عمومي خلاف شرع است.» آيت‌الله طالقاني گفته: «قطع اشجار و تصرف اراضي عمومي خلاف شرع است و مردم كشور بايد از لطمه زدن به ثروت عمومي پرهيز كنند.» او افزوده: «بر آقايان علما و روحانيون محترم شمال فرض و واجب است از عمليات و تجاوزات عناصر فرصت‌طلب از خدا بي‌خبر با امكاناتي كه دارند، جلوگيري كنند. ممكن است در بعضي مناطق با مسوولان و متصديان جنگلباني كه از سابقه پاك و حسن خدمت برخوردارند در اتخاذ تدابيري همكاري شود. به هر حال مباشرت در قطع غيرمجاز و نيز هرگونه اعانتي در اين امر خلاف مصالح عمومي و شرع انور است.»

 

ماجراي استعفاي شهردار تهران

آيندگان هم گزارش داده كه جواد شهرستاني، شهردار تهران در ديدار با امام استعفاي خود را تقديم بنيانگذار انقلاب كرده است. اين اقدام شهردار تهران، شامگاه چهاردهم بهمن ماه بود و روز پانزدهم بهمن، شاپور بختيار، نخست‌وزير به اين اقدام او واكنش نشان داد. بختيار در مصاحبه تلفني با خبرنگار اطلاعات گفت: «واقعا وضع آشفته‌اي است؛ آقاي شهرستاني كه پرونده‌هاي سوءاستفاده و دزدي‌هاي‌شان اكنون مورد رسيدگي دولت است و سناتور موسوي در مجلس سنا، پرونده قطوري از سوءاستفاده‌هاي او تهيه كرده است، يكي از پرونده‌ها مربوط به خريد كاميون‌هاست كه همه در جريان آن هستند. درست در زماني كه خطر بازداشت شدن و تحت تعقيب قرار گرفتن را حس مي‌كند، استعفا مي‌دهد. لابد براي اينكه در صف آزادگان باشد، لابد براي اينكه در حركت انقلابي ملت ما جا بگيرد، ولي اين را بايد براي آگاهي شهرستاني و ساير سوءاستفاده‌چي‌هاي بزرگ بگويم دولت من به شدت آنها را مجازات خواهد كرد و پنهان شدن در پشت استعفا به امام خميني نمي‌تواند جرم بزرگ آنها كه خيانت به ملت است را پاك كند. من مطمئنم امام خميني خود اين سوءاستفاده‌چي را مي‌شناسند.» بختيار ادامه داد: «در ابتداي كارم به توصيه چند تن از مشاوران آگاه، تصميم داشتم شهرستاني را بركنار و بازداشت كنم ولي ترجيح دادم پرونده سوءاستفاده او كامل شود بعد اقدامات ضروري را شروع كنم.» او تاكيد كرد: «در انقلاب ملت ما، فرصت‌طلباني كه ديروز در مجلس يزيد مي‌رقصيدند و امروز به خيال خوش‌خدمتي براي حسين افتاده‌اند، جا نخواهند داشت.»

در همين حال يك منبع آگاه گفته كه تا زمان مشخص شدن تكليف استعفا، شهردار تهران براي استراحت عازم شمال شده است.

 

مصاحبه با مكارم شيرازي درباره نقش زن در حكومت اسلامي

روزنامه اطلاعات مصاحبه‌اي هم با آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي مدرس حوزه علميه درباره نقش زنان در حكومت اسلامي انجام داده است. او گفته «از نظر اسلام شركت زنان در مشاغل و فعاليت‌هاي مثبت و سازنده اجتماعي ممنوع نيست... فكر نكنيد كه مفهوم اين سخن آن است كه زنان مسلمان الگوهاي آزادي را بايد حتما از زنان در جوامع غربي بگيرند.» او افزوده: «زنان نبايد به صورت يك وسيله هوس‌انگيز براي تبليغ كالاها درآيند. يا از وجود آنها همچون دكوري براي تزيين اتاق‌هاي انتظار يا موسسات تجاري و اداري استفاده شود. شخصيت و شرافت زن اجازه چنين كارهايي را نمي‌دهد. پرداختن زنان به مسائل اجتماعي نبايد به قيمت فراموش كردن وظيفه مادري و تربيت صحيح فرزندان تمام شود و سرنوشت آنان را به خاطر حقوق ناچيز يا كلاني، به دست فراموشي بسپارند.» او درباره حجاب نيز گفته: «حجاب اسلامي منحصر به چادر نيست؛ چادر حالت يك لباس ملي براي زنان ما به خود گرفته است. هيچ يك از مراجع ديني در هيچ يك از رساله‌ها اصراري روي چادر نكرده‌اند ولي با اين حال پوشيدن چادر آن‌گونه كه بعضي گمان مي‌برند، نه عيب است و نه مانع كار. مثلا اگر خانم گاندي نخست‌وزير سابق هند، لباس ملي خود را كه با يك روسري بلند تكميل مي‌شود، مي‌پوشد دليل بر عقب‌افتادگي و امل بودن او نيست.»

 

نامه عذرخواهي پرويز قليچ‌خاني

روزنامه كيهان بخشي از صفحه يك خود را به نامه پرويز قليچ‌خاني اختصاص داده؛ نامه‌اي با عنوان «پوزش از خلق و جانبازانش.» او نوشته: «پس از قهرماني تيم ايران در آسيا، به اصطلاح شرفياب شديم و در اين شرف به باددهي كليه سرپرستان و مربيان و اعضاي تيم تا كمر خم شده و بر دستان شاه بوسه زدند ولي من از انجام اين كار خودداري كردم و به همين دليل ازسوي تيمسار خسرواني و هاشمي‌نژاد مورد بازخواست قرار گرفتم.» او در ادامه به بيان ماجراي دستگيري‌اش و انتقال به كميته خرابكاري اشاره مي‌كند كه با تهديد مجبور مي‌شود كه به نفع «رژيم» تبليغ كند. او مي‌گويد: براي «فرار از آلودگي‌ها و تبليغ علني عليه رژيم تصميم به رفتن به خارج از كشور گرفتم و به امريكا رفتم... مساله مسابقات جهاني فوتبال آرژانتين كه پيش آمد و اين فرصت مناسبي بود كه من ماهيت رژيم را برملا سازم. 10 روز قبل از مسابقات در يك مصاحبه تلويزيوني مطالبي عليه رژيم فاشيستي عنوان كردم و در مصاحبه با مطبوعات نيز بارها ماهيت اين رژيم را برملا ساختم.» او در پايان نوشته: «اكنون من با همه كوچكي‌ام از تو ‌اي خلق كبير مي‌خواهم كه با قلب مهربانت آن خطاي گذشته را بر من ببخشايي و اجازه‌دهي كه با وجود ناچيزم بر قامت سترگ و استوارت تكيه زده و ديگر بار، در راهت ره سپارم.»

 

رضا پهلوي در پايگاه هوايي لوبوك امريكا

آيندگان همچنين عكسي از رضا پهلوي فرزند شاه در امريكا منتشر كرده است. در شرح اين عكس كه در گرماگرم انقلاب منتشر شده، آمده رضا پهلوي براي ادامه آموزش خلباني به يك پايگاه هوايي در لوبوك تگزاس برگشته است. در اين عكس اردشير زاهدي سفير ايران در امريكا و يك محافظ به چشم مي‌خورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون