• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5698 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن

سياوش بختياري‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در نيمه دوم بازي مقابل ژاپن بغض فوتبال ايران تركيد

مردمي كه به لحاظ اقتصادي مشكلات فراواني دارند به شادي قهرماني كشورمان نياز دارند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان براي شكسته شدن طلسم ۴۸ ساله نياز به برتري مقابل قطر دارد به اين اميد كه بتواند به فينال جام ملت‌هاي آسيا صعود كند. شاگردان قلعه‌نويي‌ كه در مرحله قبل با يك ‌نمايش چشم‌نواز ژاپني‌ها را شكست ‌داده بودند‌، فوتبال‌دوستان را اميدوار كردند و حالا هم روي كاغذ شانس بيشتري نسبت به عنابي‌پوشان دارند. اما درخشش بازيكنان‌ جنوبي تيم ملي در اين دوره از مسابقات دليلي شد با سياوش بختياري‌زاده يكي از‌ پيشكسوتان خوشنام آن منطقه‌ تماس بگيريم. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با اين مربي را مي‌خوانيد.

 

ابتدا نظر خود را از پيروزي مقابل ژاپن بگوييد؟

ديدم و مثل همه ايراني‌ها لذت بردم . بازي با ژاپن اوج فوتبال ما بود و توان بچه‌هاي ما بسيار بالاست. شايد به مردم ما در بازي با سوريه شوك وارد شد كه چرا تيم ملي در سطح كلاسيكي كه همه انتظار دارند، بازي نمي‌كند، اما به يك‌باره مقابل ژاپن بغض فوتبال ما تركيد. در نيمه دوم تيم ملي يك نمايش فوق آسيايي داشت و به آنچه حقش بود هم رسيد و بحق به مرحله نيمه نهايي رسيديم.

در بازي مقابل هنگ‌كنگ و سوريه دور از انتظار ظاهر شديم، علتش چي بود؟

اعتقاد شخصي من اين است كه بازي‌هاي مرحله گروهي و بازي مقابل سوريه بازي‌هاي تداركاتي بود كه خيلي جلوتر از بازي‌هاي جام ملت‌ها بايد برگزار مي‌شد، اما متاسفانه به دلايل سياسي و مشكلاتي كه براي كشورمان به وجود مي‌آورند، نشد. در ساير رشته‌ها همين‌طور است و ورزشكاران ما هيچ‌ وقت با آمادگي كامل در مسابقات آسيايي و جهاني شركت نمي‌كنند، اما از بس ماشاءالله قوي هستند كه بازي‌هاي مقدماتي مسابقات براي‌شان بازي‌هاي تداركاتي مي‌شود. ما پس از بازي‌هاي تداركاتي كه همان مقدماتي و بازي با سوريه بود به مصاف ژاپن رفتيم كه اوج تكامل فكري و تاكتيكي و تكنيكي تيم ملي ما بود به خصوص در نيمه دوم مثل پرنده‌اي كه از قفس آزاد شود، تيم ملي ما آزاد شد و توانست فوتبال بازي كند. رها شدن تيم فوتبال ما رهايي بغض گلوي طرفداران فوتبال ما بود كه بسياري در جاي جاي وطن بي‌اختيار اشك شوق ريختند كه جوان‌هاي‌شان آنقدر زيبا بازي كردند و به جرات بگويم قوي‌ترين تيم چند سال اخير آسيا را پس از سال‌ها شكست داديم.

شما اهل جنوب كشور هستيد و در اين منطقه سال‌ها مربيگري كرديد، نظرتان درباره عملكرد بازيكنان جنوبي تيم ملي مثل محبي و طارمي و قايدي چيست؟

سال‌هاي سال تيم ملي ما روي كاكل بازيكنان جنوبي مي‌چرخيد، از اولين جام جهاني در سال ۱۹۷۸ تا جام جهاني ۲۰۰۶ نسل حسين كعبي و بداوي و مبعلي. از زماني كه پاي بچه‌هاي جنوب از تيم ملي قطع شد و نتوانستيم بازيكن جنوبي به تيم ملي تزريق كنيم، مشكلات زيادي براي تيم ملي به وجود آمد. چرا تيم ملي در زمان حضور بازيكنان جنوبي موفق بود، بحث جداگانه است، اما همين تيم ملي فعلي، وقتي تيم‌هاي ديگر با تجهيزات و تاكتيك‌هايي كه مربيان بزرگ‌ خارجي در آنجا طراحي و تيم ملي ما را قفل مي‌كنند، تكنيك فردي بچه‌هاي جنوب است كه مي‌تواند گره‌گشا باشد. در باشگاه‌ها همين‌طور است. در تيم ملي ما هم قايدي و طارمي و محبي درست است كه بچه‌هاي بوشهر هستند، اما جنوبي به حساب مي‌آيند و آن تكنيك ناب بچه‌هاي اين منطقه را مادرزاد به ارث بردند و به تيم ملي تزريق كردند! اگر بچه‌هاي خوزستان، بچه‌هاي جنوب تعدادشان بحق و شايسته بيشتر شود، مي‌توانيم مقابل بسياري از تيم‌هاي تاكتيكي دنيا به لحاظ تكنيكي برتري خودمان را اثبات كنيم. مي‌خواهم برگردم ‌به گذشته نه چندان دور و بازي ايران مقابل الجزاير كه يكي از بهترين بازي‌هاي تاريخ‌ ما بود. مجيد ‌نامجومطلق جنوبي نيست، اما تكنيك ناب او باعث شد همه فكر كنند‌ كه او اهل جنوب است! در آن بازي، هر بازيكني از تيم ما صاحب توپ مي‌شد به مجيد كه سن كمي داشت، انتقال مي‌داد و تكنيك ناب مجيد الجزايري‌ها را مغلوب كرد. حيف كه زود مصدوم و از فوتبال ملي ما دور شد.

برسيم به بازي با قطر. شانس ما مقابل اين تيم براي پيروزي بيشتر است؟

الان پيش من حاج حسين كعبي نشسته است و همين صحبت را با او مي‌كرديم كه روي كاغذ شانس تيم ‌ما خيلي بيشتر است، اما روي كاغذ مقابل سوريه هم شانس زيادي داشتيم همچنين مقابل هنگ‌كنگ يا ژاپن مقابل عراق و ويتنام هم شانس بالايي داشت، اما در زمين فوتبال ممكن‌ است اتفاقات عجيبي رخ دهد و همين اتفاقات است كه فوتبال را جذاب مي‌كند. فوتبال در تمام كشورها متحول شده و سرمايه‌هاي زيادي كردند . قطر هم‌ يك تيم چندمليتي است كه از سال‌هاي قبل سرمايه‌گذاري زيادي كردند و ميزبان جام جهاني هم بوده است و مطمئن باشيد با اين امكانات ميزبان بازي‌هاي مهم زيادي هم خواهد بود و از طرفي نگاه مهربانانه فيفا و afc براي دادن اين ميزباني‌ها به اين كشور مي‌تواند كار تيم ملي ما را سخت كند، اما همان‌طور كه مردم در رسانه‌ها مي‌گفتند ايران بباز نيست! شعار قشنگي هم داريم «تا پاي جان براي ايران». بچه‌هاي ما ايستادگي مي‌كنند و مطمئن باشيد بچه‌هاي ايران در تمام رشته‌هاي ورزشي با تمام وجود و با تمام احساس‌شان و با رعايت مسائل فني هم قطر را شكست مي‌دهند كه كره جنوبي را كه به نظر من سخت‌ترين رقيب ماست در فينال شكست دهيم.

هنوز بازي اردن و كره شروع نشده از فيناليست شدن كره جنوبي مي‌گوييد؟ فردا هم كه اين مصاحبه چاپ شود تكليف فيناليست مشخص شده!

ان‌شاءالله كره، اردن را شكست مي‌دهد و بعد از بازي تماس مي‌گيريد و ادامه مصاحبه را بگيريد! البته خيلي بهتر است اردن فيناليست شود هم به دليل اينكه مسلمان هستند و هم در غرب آسيا حضور دارند، اما قهرماني زماني لذت دارد كه در فينال، كره را دو بر صفر شكست دهيد!

صحبت خاصي مانده؟

تشكر مي‌كنم از تمام اصحاب رسانه و هشتاد ميليون ايراني كه پشت بچه‌هاي تيم ملي ماندند و ان‌شاءالله در اين روزهاي سخت كه مردم از نظر اقتصادي و معيشتي مشكلات فراواني دارند، بچه‌ها همت كنند و با دست پر به كشور برگردند. مردم ما براي شادي كردن به اين قهرماني نياز دارند.

راستي سرمربي تيم ملي انتقادات را قبول ندارد. شما فكر مي‌كنيد انتقادات از تيم ملي مغرضانه بود؟

با قلعه‌نويي هم همبازي بوديم و هم از يك نسل مربيگري كرديم و ان‌شاءالله كه تيم ملي با او قهرمان شود تا بگوييم نسل ما موفقيت داشته، اما اگر امروز تيم ملي مقابل ژاپن فراتر از فوتبال آسيا بازي مي‌كند بايد بپذيرند كه در اين بازي خوب انتقادات نقش داشته است و اگر انتقادات بحق نبود، نمي‌رفتند به دنبال ترميم اشتباهات. نه قلعه‌نويي، بلكه تمام مربيان بايد گوش خودشان را به انتقادات باز كنند و امير بپذيرد كه اين انتقادات از سر كينه‌ نيست و همه تيم ملي را دوست دارند. همه نقاط ضعف را ‌مي‌بينند و مي‌گويند و مربيان ما بايد با جان و دل بپذيرند تا مثل نيمه دوم بازي با ژاپن فوتبالي با كلاس جهاني به نمايش بگذارند تا همه ما لذت ببريم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون