• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5698 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن

آناليز تيم ملي قبل از بازي ايران - قطر همراه با سعيد دقيقي، سرمربي شمس‌آذر

فاصله‌اي با تاريخ‌سازي نداريم

اگر يكسري نكات را رعايت كنيم راحت به فينال مي‌رويم

هيوا مافي

كمتر از ۲۴ ساعت مانده به ديدار حساس مقابل قطر سراغ سعيد دقيقي، سرمربي جنتلمن شمس‌آذري‌ها رفته‌ايم كه به زعم بسياري پديده مربيگري فوتبال ايران در ۵ سال اخير ياد مي‌شود. تحليل‌هاي فني و كارشناسانه اين سكاندار خوش‌آتيه كه شايد در سال‌هاي نه چندان دور سرمربي تيم‌ملي باشد را درباره بازي‌هاي ايران از دست ندهيد.

 

سعيدخان نمايش فوق‌العاده تيم‌ملي مقابل ژاپن را چطور ديديد؟

به نظرم بهتر است اول گذري بر مرحله گروهي داشته باشيم و بعد سراغ مراحل يك‌شانزدهم و يك هشتم و نيمه‌نهايي برويم؛ خب در مرحله گروهي ايران به تيم‌هاي درجه‌ ۲ و۳ آسيا برخورد كرده بود كه واقعا در سطح تيم‌ملي قدرتمند ما نبودند، در نتيجه كادر فني كه دردسر و چالشي دراين ديدارها براي خود نمي‌ديد، تصميم گرفت تمركز خود را بيشتر روي استفاده از تركيب‌ها و تاكتيك‌هاي گوناگون خود بگذارد تا هم به تركيب آرماني خود برسد و هم باعث آمادگي همه بازيكنان خود براي مراحل حذفي شود. در ديدارهاي مقابل قطر و فلسطين بازي‌هاي معقولي از خود نشان داديم ولي در برابر هنگ‌كنگ بازي باكيفيتي نكرديم چون بي‌دليل به دنبال داشتن مالكيت بيشتر بوديم به جاي اينكه به خلق موقعيت بپردازيم؛ البته فوتبال مالكانه هم خوب است، اما با يك‌بازي و دوبازي نمي‌شود به آن رسيد، فرآيندي چندين ساله مي‌خواهد كه ‌بايد بازيكنان از رده‌هاي پايه اين سبك از فوتبال را بياموزند، ولي خب با اوضاع اسفبار فوتبال پايه و آكادميك در ايران، بايد حالا حالاها روي آوردن به اين سبك را فراموش كرد. بنابراين ما در فوتبال‌مان بايد بیشتر تمركز را روي بازي با خلق موقعيت زياد بگذاريم و حتي از يك ايستگاهي و پرتاب اوت هم براي ايجاد موقعيت، بيشترين بهره را ببريم. عامل ضعف و بازي مورد انتقاد تيم ملي مقابل سوريه هم دقيقا همين داستان بود، قبل از بازي خيلي‌ها بدون استدلال منطقي مي‌گفتند بايد جلوي سوريه صبور بازي كنيم! وقتي فاصله كيفي بازيكنان‌مان با آنها زمين تا آسمان است چرا بايد اين كار را بكنيم؟! راهبرد ما در اين بازي‌ها بايد دقيقا ۱۸۰‌درجه برعكس اين ماجرا مي‌بود؛ يعني بايد هر لحظه كاري مي‌كرديم تا روي دروازه حريف بريزيم. با حمله‌هاي گازانبري، استفاده از ضربات ايستگاهي، پرتاب اوت‌هاي بلند و ايجاد موج‌هاي دوم حمله بايد بيشترين فشار را روي آنان مي‌آورديم تا ضربه مهلك به آنان بزنيم، اما با استراتژي اشتباه صبور بودن بيش ازحد در بازي سبب شديم آنها با حواس‌جمع دفاع كنند و در وقت مناسب ضربه‌شان را به ما بزنند. ما مقابل ژاپن ابرقدرت پس از گل اول باز ننشستيم و دنبال گل بعدي بوديم، نمي‌دانم چرا همين استراتژي را مقابل تيم ضعيف سوريه هم پياده نكرديم؟ كه اگر مي‌كرديم آنها به مفتضحانه‌ترين شكل مي‌باختند. در بازي با ژاپن اما چون تصور وحشتناكي از ژاپن داشتيم در لاك دفاعي فرو رفته بوديم، اما بعد از گل آنها تازه فهميديم كه آنچنان هم چيزي در بساط ندارند، پس از لاك دفاعی در آمديم و فرم بازي را عوض كرديم. خط پرس را از يك‌سوم مياني به يك‌سوم هجومي برديم و سعي كرديم در شيب بالا بازي كنيم. همچنين خط هافبك‌مان را از بازي‌سازي خارج كرديم و به ارسال توپ‌هاي بلند به محوطه حريف روي آورديم.ما با پرس از بالا و كم‌كردن فاصله خطوط توانستيم ژاپن را از جريان بازي خارج کرده و آنها را ناك‌اوت كنيم. اين سبك از بازي كه ايران انجام داد با توجه به اينكه ما نفرات خوبي براي اجراي اين سبك داريم و آنها هركدام از لحاظ فني جزو بهترين‌هاي آسيا هستند، مي‌تواند مدل بازي ما را زير و رو كند.

حس بين مردم و تيم‌ملي اين روزها جور ديگري شده است؛ شما هم چنين احساس مي‌كنيد؟

اين تيم‌ملي از نظر من بهترين نسل تاريخ تيم‌ملي است. آنها با تمام وجودشان مايه مي‌گذارند تا دل مردم را شاد كنند، مردمي كه يك مقدار پس از جام‌جهاني از تيم‌ملي فاصله گرفته بودند و گله‌هاي گوناگون داشتند كه محوريت آن گله‌ها دلمشغولي‌هاي اقتصادي بود. بازيكنان ما به دنبال اين هستند تا با بازي‌هاي خوب خودشان اندكي از اين ناراحتي‌ها را بكاهند. همان طور كه علي جهانبخش گفت حس بدهكاري آنها نسبت به مردم سبب شده به ‌طور عجيب غريبي تلاش كنند و مايه بگذارند.

در بازي قطر بايد چگونه باشيم تا برنده شويم؟

تيم قطر خط‌حمله فوق‌العاده‌اي دارد كه هر قدر بتوانيم مهاجمان آنها را از باكس يك‌سوم دور كنيم به نفع‌مان است. قطر در ضربات كاشته و كرنر هميشه برنامه‌هاي مختلفي دارد و در اين جام ‌هم چندين ‌بار سر اين داستان به گل رسيده است. اگر چه كه آنها در برابر حريف قبلي ما ژاپن آنچنان حرفي براي گفتن نداشتند. اما ميزبان بودن آنها كمي شايد در اين بازي پاشنه‌آشيل ما شود، چرا كه تعداد تماشاگران، AFC و تيم داوري كمي شايد به سمت آنان جهت داشته باشد. بايد از هميشه پرانرژي‌تر باشيم، در باد بازي ژاپن نخوابيم و خيال كنيم اين خود فينال است. اگر گل اول را بزنيم و براي گل دوم فشار مضاعف بياوريم، مي‌توانيم گل‌هاي بيشتری نيز بزنيم، اما هرگز نبايد اين اشتباه را بكنيم كه با يك‌گل از فرم بازي هجومي خارج بشويم چون بازيكنان زهردار خط حمله آنها مي‌توانند كابوس ما شوند. اگر يكسري نكات ريز را رعايت كنيم راحت به فينال مي‌رويم و به تيم ابرقدرت كره جنوبی مي‌خوريم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون