• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

آيا اصفهان خالي از سكنه خواهد شد؟

۹۶ درصد استان اصفهان درگير خشكسالي است

آزاده سليمان‌نژاد

اصفهان از ابتداي سال آبي جاري تاكنون ۱۴۱.۷ ميليمتر بارندگي دريافت كرده در حالي كه ميانگين بارندگي‌هاي اين استان در بلندمدت ۱۵۰.۸ ميليمتر بوده و آمارها حاكي از كاهش ۹.۱ ميليمتري بارش‌ها نسبت به بلندمدت است. بنا بر اعلام سازمان هواشناسي استان، با توجه به ميانگين بارندگي‌هاي سال گذشته اين شهر كه ۱۱۳.۸ ميليمتر بود، ميانگين بارندگي در سال آبي جاري نشان مي‌دهد طي دهه‌هاي اخير ميزان بارش باران روند كاهشي داشته، بر ميزان دماي هوا در بلندمدت افزوده شده و نسبت بارش برف به كل بارش‌ها كاهش چشمگيري داشته است.

 

وضعيت مناسبي از لحاظ بارش

پيش روي اصفهان نيست

‏اواخر پاييز امسال، حميدرضا خورشيدي مديركل هواشناسي استان اصفهان در مصاحبه با ايرنا گفت كه براساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسي، سيگنال خاصي براي زمستان پيش‌بيني نمي‌شود و بارش‌هاي نرمال و در برخي نقاط مايل به كم‌بارشي مورد انتظار است.

وي همچنين گفت كه مساله نداشتن ذخيره برفي در استان نيز بسيار نگران‌كننده است و در مجموع با توجه به چهار سال خشكسالي پياپي، وضعيت مناسبي پيش روي اين استان نيست.

اين آمار و اخبار سوالات فراواني به وجود آورد از جمله اينكه ورودي و خروجي و ذخيره پشت سد زاينده‌رود در حال حاضر چقدر است و ميزان آن نسبت به سال گذشته چه تغييري كرده است؟ با توجه به كم بارشي در استان اصفهان چطور مي‌توان كاستي‌هاي ذخاير آبي را جبران كرد؟ آيا براي كشت پاييزه آبي وجود دارد؟ وضعيت آبي اصفهان در فصل تابستان چگونه خواهد بود و مهم‌تر از همه اينكه با شرايط موجود آيا در سال آينده جيره‌بندي آب در اصفهان خواهيم داشت؟ براي پاسخ اين سوالات با شركت آب منطقه‌اي و سازمان آب و فاضلاب اصفهان تماس گرفتيم كه متاسفانه ‌جوابي دريافت نكرديم جز اينكه موضوع بايد از سمت وزارت نيرو پيگيري شود كه اين پيگيري نيز نتيجه‌اي جز صحبت‌هاي كلي عيسي بزرگ‌زاده، معاون آب و آبفا و مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران، در بر نداشت، بنابراين به سراغ مسوول مديريت بحران استانداري اصفهان رفتيم چرا كه اول مهرماه امسال، خبر آنلاين از قول منصور شيشه ‌فروش اعلام كرد: «پيش‌بيني‌ها حاكي از بهبود شرايط بارندگي در استان نسبت به سال گذشته و بارش بالاتر از حد نرمال در سرچشمه زاينده‌رود است.»

شيشه‌فروش هم در جواب به اين سوال خبرنگار اعتماد كه «اكنون كه طبق پيش‌بيني‌هاي شما و سازمان هواشناسي باران نباريده، به عنوان مدير بحران استان چه برنامه‌اي براي آينده و مقابله با خشكسالي در اصفهان داريد؟» تنها به اين جمله‌ بسنده كرد: «با دبير كارگروه سازگاري با كم‌آبي صحبت كنيد.»

 

تاثير تغيير اقليم بر اصفهان و جهان

حال كه گفت‌وگو با مسوولان از وزارت نيرو گرفته تا كارگروه سازگاري با كم آبي اصفهان ثمري نداشت، به سراغ جهانگير عابدي كوپايي؛ رييس پژوهشكده آبفا دانشگاه صنعتي اصفهان رفتيم كه او نيز در مورد تاثير تغييرات اقليمي بر جهان و ايران و استان گفت و افزود: «آنچه امسال بيش از سال‌هاي قبل ملموس بود، تاثير تغييرات اقليمي بر وضعيت بارش و دما است به‌طوري كه پاييز‌ي گرم‌تر از سال قبل را تجربه كرديم. لذا از هم‌اكنون بايد به فكر تمهيداتي براي گذر از تنش آبي مصارف شهري به ويژه شرب و بهداشت ماه‌هاي بهار و تابستان باشيم.»

به گفته اين استاد دانشگاه با توجه به دلايل و توجيهات موافقان و مخالفان طرح‌هاي انتقال آب، موضوع غيرقابل ترديد اين است كه شروع چالش‌هاي زيست‌محيطي معمولا تدريجي است و تنها متخصصان هستند كه مي‌توانند اين مشكلات را قبل از وقوع آنها، متوجه شده و براي رفع يا كاهش آن، راه‌حل ارايه كنند.

 

پشت پرده‌هايي در محيط زيست اصفهان وجود داشته و دارد

در حالي كه هنوز براي هيچ يك از سوالات مان در خصوص مشكلات آبي اصفهان پاسخي دريافت نكرده‌ايم، يك سوال ديگر هم مطرح است و اينكه «علت پاسخگو نبودن مسوولان در اين باره چيست؟»

در جواب اين سوال ما، يك پژوهشگر حوزه محيط زيست گفت: «پشت پرده‌هايي نه تنها در محيط زيست اصفهان بلكه در كشور وجود دارد كه قرار نيست در رسانه‌ها مطرح شود، پشت پرده‌هايي از جمله شائبه خشك كردن هورالعظيم براي استخراج نفت يا خشك كردن درياچه اروميه براي استخراج ليتيوم و...»

محمد مويدنيا مي‌گويد كه بايد بپذيريم در شرايط فعلي محيط زيست موضوعي حكومتي است و هيچ وزيري قدرت پاسخگويي ندارد و مي‌افزايد: «آنچه واضح و قابل پيش‌بيني است اينكه نتيجه اين پشت پرده‌ها و عدم مديريت‌ها در درازمدت خالي شدن اصفهان از سكنه خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون