• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5703 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۸ بهمن

گزارش تحقيقي «اعتماد» از آمار خشونت‌هاي خانگي از ابتداي سال ۱۴۰۲ تا آخر دي ماه ۱۴۰۲

قتل «دست‌كم ۱۰۰ زن و دختر» توسط مردان خانواده

بررسي‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد بيشترين تعداد اين نوع قتل‌ها در تهران رخ داده است

بهاره   شبانكارئيان 

توضيح «اعتماد»: در اين گزارش تحقيقي بدين خاطر واژه دست‌كم به كار برده شده كه برخي از اين قتل‌ها رسانه‌اي نمي‌شوند. «اعتماد» همچنين در اين گزارش بنا به دلايلي از شيوه به قتل رسيدن زنان و دختران خودداري كرده است.

 

سالانه ده‌ها زن و دختر توسط همسر، برادر، پدر، عمو و اقوام نزديك به بهانه «اختلافات خانوادگي يا مسائل ناموسي» به قتل مي‌رسند. هر چند اين آمار فقط مختص به ايران نيست و كشورهاي ديگر را نيز دربرمي‌گيرد، اما اكثر حقوقدانان و كارشناسان معتقدند اگر در ايران قوانين درست و جامعي وضع شود امكان دارد آمار قتل زنان و دختران توسط مردان خانواده كاهش يابد.

بررسي‌هاي «اعتماد» از اخبار رسمي منتشر شده توسط رسانه‌ها نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال ۱۴۰۲ تا پايان دي ماه ۱۴۰۲ «دست‌كم ۱۰۰ زن و دختر» به بهانه‌هاي مختلف توسط مردان خانواده به قتل رسيده‌اند.

۱۴ تير ماه ۱۴۰۲ روزنامه شرق در گزارشي نوشت: «از خرداد ۱۴۰۰ تا پايان خرداد ۱۴۰۲ حداقل ۱۶۵ زن و دختر در كشور به دست مردان خانواده به قتل رسيده‌اند.» همچنين باتوجه به بررسي‌هاي ديگر «اعتماد» استان‌هاي تهران (۲۵ مورد)، آذربايجان غربي (۱۳ مورد) و فارس (۹ مورد) بيشترين آمار اين نوع قتل‌ها را شامل بوده و بقيه قتل‌ها با پراكندگي در استان‌هاي مختلف ايران رخ داده است. در اين ميان نيز بيشترين قتل‌ها در مهر ماه ۱۴۰۲ رخ داده كه «۱۶ زن و دختر» توسط مردان خانواده به قتل رسيدند.

 

فروردين ماه دست‌كم ۶ زن

و دختر به قتل رسيدند

اوايل فروردين، سرشين ۳۶ ساله اهل روستاي بيساران استان كردستان توسط همسرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۸ فروردين، مهين تاج ۴۰ ساله در بلوار پروين تهران توسط همسرش به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۴ فروردين، يك زن به همراه پسرش در رباط‌كريم استان تهران توسط همسرش به قتل مي‌رسند. طبق اين گزارش، مرد خانواده به دلايلي نامعلوم زن و پسر خود را به قتل رسانده است.

۲۱ فروردين، زني به همراه دو پسر خود در رباط‌كريم توسط همسرش به دليل آنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسند. طبق اين گزارش ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه صبح روز حادثه مرد ۴۲ ساله‌اي به كلانتري مي‌رود و اظهار مي‌كند كه همسر و دو فرزندش را به قتل رسانده است. كارآگاهان جنايي پس از حضور در محل جنايت كه خانه‌اي در فاز دو شهر پرند بوده با پيكر خون‌آلود يك زن ۳۷ ساله و دو پسر ۱۷ و ۹ ساله روبه‌رو مي‌شوند.

۲۴ فروردين، زني ۲۴ ساله در قطور خوي استان آذربايجان غربي توسط پدر و دو برادرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۲۷ فروردين، دختري ۱۹ ساله اهل كرمانشاه توسط يكي از اقوام خود به بهانه مسائل ناموسي به قتل مي‌رسد.

 

ارديبهشت ماه دست‌كم ۱۰ زن

و دختر به قتل رسيدند

۴ ارديبهشت، زني جوان در استان تهران به خاطر مسائل مالي توسط همسرش به قتل مي‌رسد. در اين حادثه مرد ۶۵ ساله زن خود را مي‌كشد و با صحنه‌سازي قتل را به يك دزد نسبت مي‌دهد. خانواده مقتول به او ظنين مي‌شوند و با ورود يك وكيل تعييني به پرونده و بررسي‌هاي دوباره، مرد به قتل همسرش اعتراف مي‌كند.

۸ ارديبهشت، زني در اراك توسط همسرش با انگيزه هر آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد. پس از قتل تعدادي از اقوام زن و مرد در درگيري و نزاع حضور پيدا مي‌كنند و يكي ديگر از طرفين درگيري كه از اقوام مقتول بوده نيز به‌ شدت مجروح و پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست مي‌دهد. اين درگيري و نزاع به پليس اعلام و با حضور ماموران مشخص مي‌شود كه در اين درگيري يك زن توسط همسرش به قتل رسيده است.

۱۰ ارديبهشت، الهام ۳۴ ساله در تهران توسط برادرش به خاطر اختلاف بر سر ارث به قتل مي‌رسد.

۱۲ ارديبهشت، عايشه زن جوان اهل زاهدان توسط همسر سابق خود با انگيزه هر آنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد. عايشه كه سه فرزند پسر داشته به علت خشونت و بدرفتاري همسرش به كمك خانواده‌اش طلاق مي‌گيرد كه اين سبب خشم و نفرت شوهرش مي‌شود. بعد از طلاق زماني كه عايشه در خانه پدرش بوده شوهر سابقش با رفتن به خانه پدري او را به قتل مي‌رساند. متهم پس از ۶ ساعت دستگيري به جرم خود اعتراف مي‌كند.

۱۳ ارديبهشت، فرشته ۱۹ ساله مادر يك فرزند ۵ ساله و همچنين ستايش ۱۶ ساله در كوهرنگ استان لرستان توسط پدر و عموي خود به قتل مي‌رسند. مقتولان به دليل سفر به تركيه و شركت در كنسرت يك خواننده‌ ايراني در شهر وان به قتل مي‌رسند. طبق اين گزارش فرشته و ستايش با هم دخترعمو بودند. در عين حال فرشته، زن برادر ستايش هم بوده است.

۱۳ ارديبهشت، معصومه ۲۹ ساله در روستاي دم روستان شهرستان كوهرنگ استان لرستان توسط پدرش به قتل مي‌رسد. طبق اين گزارش دختر جوان به بهانه «دفاع از آبرو» به قتل رسيده است. پدر و مادر معصومه، او را در ۱۵ سالگي به اجبار به عقد يك مرد كه اختلاف سني زيادي با معصومه داشته و معتاد هم بوده در مي‌آورند. معصومه پس از طلاق از همسرش به قتل رسيده است.

۱۹ ارديبهشت، زني جوان در روستاي فيلستان پاكدشت تهران توسط همسرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد. براساس گزارش پليس، جسد يك زن جوان از تبعه كشور همسايه در روستاي فيلستان پاكدشت كشف مي‌شود. متهم پس از بازداشت به قتل اعتراف و انگيزه خود را ارتباط همسرش با مرد ديگري عنوان مي‌كند.

۲۷ ارديبهشت، دو زن از توابع كشور همسايه در پاكدشت و ورامين تهران توسط همسر يكي از زنان با انگيزه اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسند.

 

خرداد ماه دست‌كم ۸ زن و دختر به قتل رسيدند

۵ خرداد، زني ۴۷ ساله توسط همسرش در مشهد به قتل مي‌رسد. اين مرد ۵۲ ساله‌ همسرش را به دنبال يك مشاجره لفظي به قتل مي‌رساند. متهم در اظهارات خود عنوان مي‌كند همسرش به او تهمت ازدواج مجدد زده و او به همين خاطر همسرش را به قتل رسانده است.

۸ خرداد، پرستو ۱۸ ساله توسط همسر ۲۹ ساله خود در روستاي ميركي شهرستان دهگلان استان كردستان با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۱۰ خرداد، زني ۲۸ ساله در شهرستان قيدار زنجان توسط خواستگارش به قتل مي‌رسد. طبق اين گزارش خواستگار زن جوان پس از شنيدن جواب منفي دست به اين جنايت مي‌زند.

۱۳ خرداد، زني ۳۸ ساله توسط پدر ۶۸ ساله خود در ايلام پس از درگيري لفظي به قتل مي‌رسد.

۱۳ خرداد، روژين ۱۷ ساله در روستاي آخكند شهرستان ديواندره استان كردستان توسط برادرش به خاطر ارتباط با يك پسر به قتل مي‌رسد.

۲۶ خرداد، زني ۲۱ ساله توسط شوهرش در شهرك صنعتي استهبان استان فارس به دليل آنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۸ خرداد، زني ۲۷ ساله صاحب دو پسر خردسال توسط همسرش در صباشهر تهران به قتل مي‌رسد. ظهر روز حادثه خانواده مقتول طي تماس تلفني با او و عدم پاسخگويي‌اش نگران مي‌شوند و موضوع را به كلانتري صباشهر (حوالي شهريار) اطلاع مي‌دهند. در همين راستا ماموران انتظامي با جسد زني حدودا ۲۷ ساله به همراه دو پسر سه و شش ساله‌اش و نوزاد دختر ۶ ماهه‌‌ كه زنده بود در محل مواجه مي‌شوند. متهم پس از دستگيري و در جريان بازجويي‌هايي انجام شده علت اين جنايت را اختلاف خانوادگي عنوان مي‌كند.

۳۰ خرداد، زني جوان در شهرستان درميان خراسان جنوبي توسط همسرش به قتل مي‌رسد. روز حادثه دادگستري خراسان‌ جنوبي اعلام مي‌كند؛ يك زن حدودا ۳۰ ساله، با صدمات متعدد مغزي و شكستگي نواحي از بدن طي تماس تلفني همسرش با اورژانس به بيمارستان منتقل مي‌شود. متهم مدعي بوده همسرش در حمام به زمين خورده، اما پس از انجام تحقيقات به ضرب و جرح همسرش اقرار مي‌كند. اين زوج داراي دو فرزند خردسال بودند كه تحويل مراكز نگهداري بهزيستي مي‌شوند.

 

تير ماه دست‌كم ۱۲ زن و دختر به قتل رسيدند

اول تير، زني ۳۰ ساله در شهرك قائميه اسلامشهر تهران توسط همسرش به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

هفته اول تير، رقيه ۲۱ ساله در روستاي جكان شهرستان نيكشهر استان سيستان و بلوچستان با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۱۵ تير، زني ۲۷ ساله در اسلامشهر تهران توسط همسرش به دليل هر آنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۶ تير، زيلان دختر ۱۵ ساله اهل روستاي زيوه شهرستان پيرانشهر در استان آذربايجان غربي به خاطر دريافت يك پيامك توسط پدرش به قتل مي‌رسد.

۱۸ تير، زني ۲۲ ساله در شهرستان فسا استان فارس توسط همسرش به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۹ تير، دختري ۱۹ ساله در شهرك وليعصر تهران توسط پدرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۲۲ تير، راحله دختر ۱۵ ساله در روستاي رازي خوي استان آذربايجان غربي توسط پدر و مادرش به دلايل نامشخص به قتل مي‌رسد.

۲۴ تير، نوشين ۱۷ ساله اهل قائميه چنار شهر در استان فارس توسط عمويش به خاطر هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۶ تير، زني ۳۵ ساله در شهرستان خرامه استان فارس توسط همسرش به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۶ تير، فرشته؛ زن جوان اهل اهواز به خاطر اينكه قصد جدايي از همسرش را داشته توسط پدرش به قتل مي‌رسد.

۲۷ تير، زني در شهرستان فيروزآباد استان فارس توسط همسرش به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد. ماموران در پي اعلام مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ مبني بر درگيري خانوادگي در يكي از محله‌هاي بخش ميمند شهرستان فيروزآباد پس از مراجعه به خانه با پيكر زني حدودا ۵۵ ساله با دست و پاي بسته درحالي كه آثار جراحت روي بدنش مشهود بوده، مواجه مي‌شوند. متهم پس از دستگيري به قتل همسر خود اعتراف مي‌كند.

۲۹ تير، بيتا ۱۶ ساله در مدرسه‌اي متروكه واقع در شهرك چوكاي رضوانشهر استان گيلان به دست نامزدش به خاطر اختلافات قبلي كه داشتند به‌طور فجيعي به قتل مي‌رسد.

 

مرداد ماه دست‌كم ۱۱ زن و دختر

به قتل رسيدند

۳ مرداد، زني جوان در كيانشهر تهران به خاطر اختلافات مالي توسط نامزدش به قتل مي‌رسد.

۵ مرداد، زني ۲۰ ساله در قم به دليل هرآنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود توسط همسرش به قتل مي‌رسد.

۷ مرداد، زني ۳۲ ساله در روستاي جوراكلا محمودآباد استان مازندران به دليل هرآنچه كه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود توسط همسرش به قتل مي‌رسد.

۹ مرداد، كبري ۲۵ ساله ساكن روستاي چلندر شهرستان نوشهر استان مازندران با انگيزه ناموسي توسط همسرش به قتل مي‌رسد.

۱۰ مرداد، طاهره ۳۰ ساله اهل شهر ملكشاهي استان ايلام به دست همسرش با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد.

۱۰ مرداد، زني ۲۳ ساله در تهران پس از ازدواج اجباري با پسرعموي خود (همسرش) به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود توسط همسرش به قتل مي‌رسد.

۱۷ مرداد، زني ۴۲ ساله به همراه دختر ۲۲ ساله خود در شهرستان تنگستان توسط همسرش به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسند.

۲۲ مرداد، زني جوان در پاكدشت تهران توسط همسرش به دليل هرآنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۴ مرداد، زني ۳۴ ساله در پرديس تهران توسط همسرش به دليل هرآنچه كه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۶ مرداد، يك زن در پاكدشت تهران از سوي همسر سابقش به خاطر هرآنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۹ تير، دختري ۱۰ ساله در تهران با انگيزه‌اي نامشخص توسط پدرش به قتل مي‌رسد.

 

شهريور ماه دست‌كم ۱۰ زن

و دختر به قتل رسيدند

۵ شهريور، يك زن در ماهدشت كرج به دست همسرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۷ شهريور، سونيا دختر ۱۶ ساله در شهرستان مراغه استان آذربايجان شرقي به دست نامزدش به خاطر هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۱ شهريور، زني ۳۴ ساله در ساوه تهران توسط همسرش به خاطر هرآنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۲ شهريور، زني ۴۲ ساله در محله گلشهر تهران توسط همسرش به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۳ شهريور، زني ۳۴ ساله در كمالشهر كرج توسط همسرش به خاطر هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۶ شهريور، زني ۵۰ ساله در تهران توسط همسرش به دليل اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسد.

۱۸ شهريور، زني ۳۳ ساله در منطقه مسكوني شهر تالش استان گيلان توسط همسر سابق خود با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد.

۱۸ شهريور، مهيا دختر ۱۲ ساله اهل سرپل ذهاب در استان كرمانشاه به جرم ارتباط داشتن با يك پسر توسط برادرش به قتل مي‌رسد.

۲۲ شهريور، زني ۴۰ ساله در تهران توسط همسرش به خاطر آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۷ شهريور، هايده ۱۶ ساله اهل شهر ربط شهرستان سردشت استان آذربايجان غربي به دليل دير آمدن به خانه توسط پدرش به قتل مي‌رسد. هايده از خرداد ماه ۱۴۰۲ به ‌طور مشكوكي مفقود مي‌شود و جسد او حدود يك ماه بعد ۲۷ شهريور ماه حين تخليه آب سد سردشت توسط يكي از شهروندان كشف مي‌شود.

 

مهر ماه دست‌كم ۱۶ زن و دختر به قتل رسيدند

اوايل مهر دختري جوان در شيراز توسط مردي ناشناس در خيابان و در ملاعام به قتل مي‌رسد. متهم پس از دستگيري اعتراف مي‌كند كه مقتول را به جاي نامزدش اشتباه گرفته و او را به قتل رسانده است.

۶ مهر، زني جوان در مشهد توسط همسرش به قتل مي‌رسد. متهم پس از قتل جسد را مثله و داخل چمدان قرار مي‌دهد و چمدان را با خود به تهران مي‌آورد. متهم در تهران خود را به پليس معرفي مي‌كند. او در اعترافاتش عنوان مي‌كند كه فكر مي‌كرده همسرش با مرد ديگري در ارتباط بوده و به همين دليل او را به قتل رسانده است.

۶ مهر، مردي ۳۸ ساله در مريوان استان كردستان با انگيزه ناموسي يك خانه مسكوني كه گفته شده خانه باجناقش بوده به آتش مي‌كشد. در اين حادثه همسر، خواهر همسر و يك كودك در دم جان‌شان را از دست مي‌دهند.

۷ مهر، فاطمه ۱۷ ساله در روستاي مارغان شهرستان سردشت در آذربايجان غربي توسط همسر و دو برادر ناتني‌اش به قتل مي‌رسد. اين دختر نوجوان در سن ۱۲ سالگي به خواست خانواده با پسرعمويش ازدواج مي‌كند، اما به خاطر مشكلات خانوادگي مجبور مي‌شود به خانه پدري برگردد. درنهايت هم به خاطر اينكه تصميم داشته از همسرش طلاق بگيرد توسط همسر و دو برادر ناتني خود كشته مي‌شود.

۸ مهر، زني ۴۰ ساله در اراك توسط همسرش به خاطر هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۸ مهر، در يكي از روستاهاي شهرستان خوي در آذربايجان غربي مردي همسر، دختر و خواهر زن خود را به قتل مي‌رساند و فرار مي‌كند، اما چند روز بعد توسط پليس بازداشت مي‌شود. او انگيزه‌اش را از قتل مسائل ناموسي عنوان مي‌كند.

۹ مهر، زني در اهواز توسط دو مرد كه از بستگان او بودند با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد.

۱۱ مهر، يگانه ۲۵ ساله در شهرستان باقرآباد استان مركزي توسط دايي خود با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۱۳ مهر، شهين ۲۱ ساله اهل روستاي گولان سردشت استان آذربايجان غربي توسط پدر و عمويش به قتل مي‌رسد. طبق اين گزارش قرباني از همسر خود جدا و به خانه پدري برگشته و به خاطر ظن پدر بابت ارتباط با خواستگارش كشته مي‌شود.

۱۵ مهر، زني ۲۸ ساله اهل دامغان در استان مركزي توسط همسرش با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد. متهم پس از به قتل رساندن همسرش جسد او را زير پلي در محور دامغان چشمه علي رها مي‌كند.

۱۹ مهر، زني ۴۰ ساله در محله عباس‌آباد تهران با انگيزه ناموسي توسط همسرش به قتل مي‌رسد.

۲۲ مهر، تروسكه ۲۱ ساله اهل روستاي كاسه كران و ساكن پيرانشهر در استان آذربايجان غربي توسط همسر، پدر و پدرشوهر خود با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۲۳ مهر، خديجه زني ۴۵ ساله اهل بروجرد استان لرستان توسط همسرش به قتل مي‌رسد. متهم پس از دستگيري مدعي مي‌شود كه دچار اختلالات رواني است.

۲۴ مهر، راضيه زني ۲۰ ساله و مادر يك فرزند اهل شهرستان الشتر استان لرستان توسط برادر خود با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد. براساس اين گزارش زن جوان در ۲۰ مهر ماه به بيمارستان منتقل و روز ۲۴ مهر ماه بر اثر شدت جراحات در بيمارستان فوت مي‌كند.

آبان ماه دست‌كم ۱۵ زن و دختر به قتل رسيدند

هفته اول آبان، زني جوان در شهرستان اميديه استان خوزستان به دست برادرش به خاطر هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۶ آبان، ويدا ۲۰ ساله اهل اروميه در استان آذربايجان غربي توسط برادرش با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رسد.

۸ آبان، زني ۳۷ ساله در شهر بابل توسط همسرش با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد. متهم پس از
به قتل رساندن همسرش، سراغ مادر سالمند خود مي‌رود و او را نيز به قتل مي‌رساند و در آخر به زندگي خود پايان مي‌دهد.

۱۰ آبان، ساناز ۲۷ ساله در شهرستان ميانه استان آذربايجان شرقي توسط همسر خود به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۱ آبان، زني جوان اهل روستاي بشمن انزلي استان گيلان در بيمارستان جانش را از دست مي‌دهد. طبق اين گزارش زن جوان در اواخر مهر ماه توسط همسرش با انگيزه ناموسي دچار جراحات شديد شده كه چند روز بعد از انتقال به بيمارستان فوت مي‌كند.

۱۲ آبان، حديث ۲۶ ساله اهل مشهد توسط همسرش به بهانه هرآنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد. طبق اين گزارش خانواده اين دختر جوان ۲۹ مهر ماه گزارش مفقودي او را به پليس اعلام كرده بودند.

۱۵ آبان، دختري ۱۶ ساله اهل زابل در استان سيستان و بلوچستان توسط همسرش به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۱۶ آبان، زني ۳۶ ساله به همراه دختر ۸ ساله‌اش در شيراز توسط همسرش به بهانه اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسند.

۱۸ آبان، محيا ۱۴ ساله اهل شهرستان فيرورق خوي استان آذربايجان غربي توسط مردي از اهالي شهرشان با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد. متهم پس از دستگيري انگيزه خود را بي‌ادبي محيا اعلام مي‌كند.

۲۰ آبان، زني در تبريز توسط همسرش به بهانه اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسد. طبق اين گزارش اين زن و مرد در خانه يكي از بستگان‌شان باهم درگير شده و درنهايت مرد نيز به قتل رسيده است.

۲۲ آبان، زني ميانسال در روستاي دشت‌خاك شهر زرند استان كرمان توسط يكي از نزديكان خانواده با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد.

۲۴ آبان، نگار ۲۸ ساله اهل گيلانغرب استان كرمانشاه توسط همسر سابق خود در مسير خانه به محل كار به قتل مي‌رسد. متهم پس از اين اقدام به سراغ مادر زن خود رفته و او را نيز به قتل رسانده است.

۲۸ آبان، زني در منطقه كيانمهر كرج توسط همسرش به دليل هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

 

آذر ماه دست‌كم ۵ زن و دختر به قتل رسيدند

۴ آذر، مريضه زن جوان اهل روستاي رحمان‌آباد شهرستان كنگاور استان كرمانشاه توسط همسرش به بهانه هرآنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد. متهم پس از بازداشت به قتل اعتراف مي‌كند.

۹ آذر، زينب دختر ۱۷ ساله در مشهد حين بازگشت به خانه توسط نامزدش به دليل آنچه كه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود در خيابان و مقابل انظار عمومي به قتل مي‌رسد.

اواسط آذر، دختري ۲۱ ساله در تهران توسط پدرش با اين بهانه كه خانه مجردي داشته به قتل مي‌رسد.

۱۷ آذر، رويا ۲۴ ساله اهل روستاي سيلوانا اروميه در استان آذربايجان غربي توسط پدر شوهرش پس از يك مشاجره به قتل مي‌رسد.

۲۵ آذر، رضوان زني ۲۷ ساله اهل خرم‌آباد لرستان توسط همسرش با انگيزه‌اي نامشخص به قتل مي‌رسد.

 

دي ماه دست‌كم ۷ زن و دختر به قتل رسيدند

اوايل دي، يك زن ميانسال اهل كرج توسط همسرش به بهانه اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسد.

۱۲ دي، دختري ۲۵ ساله اهل ايلام توسط برادرش به علت مشكلات خانوادگي به قتل مي‌رسد. متهم پس از ارتكاب جرم، خود را به كلانتري معرفي مي‌كند.

۱۴ دي، مرد جواني در تهران مادر خود و مرد ديگري كه در خانه آنها بوده را با انگيزه ناموسي به قتل مي‌رساند.

۱۹ دي، زني ميانسال اهل شهرستان مهران استان ايلام توسط پسرش به دليل آنچه اختلافات خانوادگي عنوان مي‌شود به قتل مي‌رسد.

۲۰ دي، نسترن زن جوان اهل تبريز در استان آذربايجان شرقي توسط همسرش به بهانه اختلافات خانوادگي به قتل مي‌رسد.

۲۱ دي، زني ۵۰ ساله در تهران در راه محضرخانه توسط همسرش با انگيزه مالي به قتل مي‌رسد.

اواخر دي، زن جوان ۲۵ ساله ساكن شهر كوار استان فارس توسط همسرش به خاطر آنچه اختلافات خانوادگي ناميده مي‌شود به قتل مي‌رسد.

 

«سازمان ملل متحد در مورد قتل زنان و دختران در سال ۲۰۲۲ گزارش داده كه به‌طور متوسط روزانه ۱۳۳ زن و دختر توسط يكي از نزديكان خود كشته مي‌شوند. داده‌ها الگوي روشني را نشان مي‌دهد؛ بيشتر قتل‌ها در سراسر جهان به دست مردان و پسران انجام مي‌شود و زنان و دختران به طرز قابل‌توجهي مورد خشونت خانگي قرار مي‌گيرند. بيش از نيمي از اين قتل‌ها يعني حدود ۵۵درصد ‌توسط اعضاي خانواده يا شريك زندگي انجام شده است. طبق اين گزارش، بيشترين قربانيان در آفريقا (۲۰۰۰۰)، پس از آن در آسيا (۱۸۴۰۰) و امريكا (۷۹۰۰) ثبت شده است. اروپا با (۲۳۰۰) قتل رتبه چهارم را دارد.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون