• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5710 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

ايران در فهرست سياه «اف‌اي‌تي‌اف» باقي ماند

گروه ويژه اقدام مالي، اف‌اي‌تي‌اف، روز جمعه چهارم اسفند اعلام كرد كه ايران همچنان در فهرست سياه پولشويي اين گروه باقي خواهد ماند. طبق اين بيانيه، ايران در ژانويه ۲۰۲۴ در گزارش خود هيچ تغييري در «برنامه اقدام» ارايه نكرده است. در بيانيه گروه ويژه اقدام مالي گفته است كه بررسي وضعيت ايران و كره شمالي را متوقف كرده و اين دو كشور همچنان در فهرست سياه قرار دارند و از كشورهاي عضو خواسته شده كه در قبال اين دو كشور اقدامات نظارتي مضاعف و ضروري را اتخاذ كنند. طبق اين بيانيه، ايران در ژانويه ۲۰۲۴ در گزارش خود هيچ تغييري در «برنامه اقدام» ارايه نكرده است. اف‌اي‌تي‌اف اضافه كرد: حكومت ايران در ژوئن سال ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۵) متعهد شد تا كمبودهاي راهبردي در مقررات و قوانين را جبران كند. اما مهلت ايران براي تصويب قوانين مربوطه در ژانويه ۲۰۱۸ (سال ۱۳۹۷) به پايان رسيد. گروه ويژه اقدام مالي تصريح كرد: در فوريه سال ۲۰۱۸ اعلام شد كه ايران برنامه اقدام خود را تكميل نكرده است. اف‌اي‌تي‌اف از اكتبر سال ۲۰۱۹ به اعضاي خود هشدار داد كه در روابط مالي با ايران اقدامات نظارتي مضاعف ضروري است و همچنان نگران خطرات تامين مالي تروريسم از طريق ايران و تهديدي كه اين امر براي سيستم مالي بين‌المللي ايجاد مي‌كند، است. گروه ويژه اقدام مالي در بيانيه خود تصريح كرده است تا زماني كمبودهاي موجود را رفع نكند همچنان در فهرست سياه باقي خواهد ماند. جمهوري اسلامي قرار بود براي برطرف كردن كمبودهاي راهبردي، چهار لايحه از جمله لوايح مقابله با جرايم سازمان‌يافته فراملي موسوم به پالرمو و مقابله با تامين مالي تروريسم لوايح «پالرمو» و كنوانسيون‌هاي پولشويي و تامين مالي تروريسم را تصويب كند. اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۹ با بررسي دوباره لوايح گروه ويژه اقدام مالي مخالفت كردند.

گروه ويژه اقدام مالي به دليل امتناع جمهوري اسلامي از انجام اقدامات راهبردي، ايران را به فهرست سياه خود بازگردانده و به همه كشورها اختيار داده است كه در نقل و انتقال‌ مالي با ايران به‌طور مستقل اقدام كنند.

 

خروج امارات از ليست خاكستري

امارات متحده عربي و به ويژه دوبي، قطب‌ بزرگ بانك‌ها و صندوق‌هاي مالي در خاورميانه در سال ۲۰۲۲ به دليل خطرات پولشويي و حمايت مالي از تروريسم در فهرست خاكستري گروه ويژه اقدام مالي قرار گرفت. اف‌اي‌تي‌اف روز جمعه اعلام كرد: پس از مذاكرات طولاني با تمام مقامات ذي‌ربط امارات و بررسي اقدامات انجام شده توسط اين كشور در جريان بازديد ميداني نشان مي‌دهد مقررات و پيگرد قانوني موارد پولشويي پرخطر در اين كشور پايدار است. در حال حاضر ۲۱ كشور بلغارستان، بوركينافاسو، كامرون، كرواسي، جمهوري دموكراتيك كنگو، هاييتي، جاماييكا، كنيا، مالي، موزامبيك، ناميبيا، نيجريه، فيليپين، سنگال، آفريقاي جنوبي، سودان جنوبي، سوريه، تانزانيا، تركيه، ويتنام و يمن در فهرست خاكستري گروه ويژه اقدام مالي قرار دارند. به گفته عضو هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و روسيه باقي ماندن ايران در فهرست سياه اف‌اي‌تي‌اف در شرايط كنوني تاثيري بر تجارت كشور ندارد و موضوع مهمي تلقي نمي‌شود. رضا ميركريمي، عضو هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و روسيه در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره باقي ماندن ايران در فهرست سياه گروه ويژه اقدام مالي (اف‌اي‌‌تي‌‌اف) گفت: به باور من خبرساز شدن اين اتفاق تاثيري بر تجارت ايران ندارد و تنها پيامد آن مي‌تواند وارد آمدن فشار رواني بر نرخ دلار در بازار آزاد باشد مگر اينكه بانك مركزي به اين بازار، ارز تزريق كند. وي افزود: البته بازار آزاد ارز در ايران بازار بزرگي به شمار نمي‌آيد همچنين اين اتفاق هيچ تاثيري بر نرخ دلار در سامانه نيما و ديگر بازارهاي رسمي ندارد. عضو هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و روسيه تصريح كرد: وقتي بيشتر ارزها در تجارت ايراني‌ها از مجاري ديگر مبادله مي‌شود، حتي اگر اف‌اي‌‌تي‌‌اف ايران را از فهرست سياه خارج مي‌كرد، اين اتفاق دستاوردي براي جامعه ايراني محسوب نمي‌شد. ميركريمي ادامه داد: سوئيفت در ايران قطع است و كشور ما روابط بانكي با جهان ندارد، بنابراين اينكه در فهرست اف‌اي‌تي‌اف باشيم يا نباشيم چه تاثيري مي‌خواهد در تجارت خارجي داشته باشد؟ اگر روزي خواستيم تبادلات مالي تجارت خارجي را از مجاري رسمي پيش ببريم آن زمان بايد نگران چنين مساله‌اي باشيم. وي خاطرنشان كرد: عموم مردم هم نظر خاصي بر اين موضوع ندارند و كيفيت زندگي آنها از اين اتفاق تاثير نپذيرفته است و حتي نمي‌توان گفت افكار عمومي در جهان از اين امر تاثير مي‌پذيرند، چون اف‌اي‌تي‌اف يك موضوع به كل تخصصي است و در ايران نيز به واسطه مجلس و دولت به ادبيات عمومي راه پيدا كرد و صورت سياسي به خود گرفت. عضو هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و روسيه در نهايت گفت: پيامدهاي اين اتفاق به اندازه‌اي ناملموس است كه حتي تاجران حرفه‌اي نه اطلاعي نسبت به آن دارند و نه تاثيرات آن را بر تجارت خود احساس مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون