• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5718 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۶ اسفند

برگ برنده ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ»

ديوان عالي ميدان را براي يكه‌تازي رييس‌جمهوري پيشين امريكا هموار كرد

احسان پناه‌بر| دونالد ترامپ روز دوشنبه از حكم ديوان عالي ايالات‌متحده كه به او اجازه مي‌دهد نامش در راي‌گيري ايالات كلرادو باقي بماند، ستايش كرد. ترامپ در پستي در شبكه اجتماعي خود، تروث، با حروف بزرگ لاتين نوشت: «پيروزي بزرگ براي امريكا.» ترامپ، نامزد ظاهرا پيشرو در ميدان مقدماتي جمهوري‌خواهان در سال 2024، طي اظهارات بعدازظهر در اقامتگاه خود در مار-آ-لاگو خطاب به رقيبانش هشدار داد كه «شما نمي‌توانيد كسي را از رقابت خارج كنيد و راي‌دهندگان را از انتخاب محروم كنيد.  راي‌دهندگان مي‌توانند شخص را خيلي سريع از رقابت خارج كنند، اما دادگاه نبايد اين كار را انجام دهد و دادگاه عالي اين امر را به خوبي ديد.» ترامپ گفت كه اين حكم «عاملي وحدت‌بخش» در ميان راي‌دهندگان خواهد بود كه از نامزدي او حمايت خواهند كرد.  او گفت: «اميدوارم كلرادو سرمشق اتحاد شود. مي‌دانم كه حمايت فوق‌العاده‌اي وجود دارد. اين حمايت ما را بسيار قوي كرد، زيرا مردم كلرادو فكر مي‌كردند كه عدم حضور من در راي‌گيري وحشتناك بود.» همان‌طور كه ترامپ پيروزي در ديوان عالي را جشن مي‌گرفت، بر يك پرونده ديگر كه ماه آينده ازسوي دادگاه عالي ايالات‌متحده رسيدگي مي‌شود، بر ادعايي مبني بر اينكه آيا رييس‌جمهور ايالات‌متحده از مصونيت براي اقداماتي كه در زمان رياست‌جمهوري انجام مي‌دهد يا خير، تاكيد دارد.

استدلال ترامپ
دادگاه عالي هفته گذشته موافقت كرد تا به ادعاي ترامپ مبني بر مصونيت رياست‌جمهوري در برابر تعقيب قضايي به اتهاماتي كه او به دنبال ابطال نتايج انتخابات 2020 بوده است، رسيدگي كند.  بحث شفاهي در دادگاه عالي در هفته 22 آوريل برگزار خواهد شد. ترامپ در اظهارات خود در 
مار-آ-لاگو از حكم عدم حضور براي راي‌گيري كلرادو تبرئه شد و تاكيد كرد كه روساي جمهور بايد مصونيت كامل داشته باشند تا «در بسياري از موارد جرات انجام كار را داشته باشند و ببينند تصميم درست چه خواهد بود يا مي‌تواند تصميم اشتباه باشد.»  ترامپ افزود كه چند نمونه از تصميمات سخت شامل زماني است كه او «داعش را از بين برد» و اينكه نمي‌خواهد به خاطر تصميم‌هايش تحت پيگرد قانوني قرار گيرد.  ترامپ به چهار كيفرخواست عليه خود اشاره كرد و گفت كه رييس‌جمهور بايد «به خاطر انجام كار خوبش تجليل شود.»  اگر ترامپ از سوي ديوان عالي مصونيت اعطا شود، اين امر مي‌تواند برخي چالش‌هاي حقوقي عليه او را از بين ببرد.  روساي جمهور بايد از مصونيت كامل برخوردار شوند. او خاطرنشان كرد كه «روساي جمهور بايد اجازه داشته باشند كه كار خود را انجام دهند.»  ترامپ افزود: «اگر به آنها اجازه داده نشود كار خود را انجام دهند، اين امر مخالف آن چيزي است كه بنيانگذاران مي‌خواستند، اما شايد مهم‌تر از آن، براي كشور ما وحشتناك باشد.» كارشناسان حقوقي استدلال‌هاي او را به سخره گرفته‌اند و مي‌گويند كه هيچ كس در ايالات‌متحده بالاتر از قانون نيست. آنها اشاره مي‌كنند كه هيچ رييس‌جمهور ديگري در تاريخ چنين ادعايي نكرده است و او با اتهامات جنايتكارانه روبه‌رو است، زيرا فقط او به دنبال تضعيف نتايج قانوني و تاييد شده انتخابات رياست‌جمهوري بوده است.  برخي حتي به عفو ريچارد نيكسون در سال 1974 اشاره كرده‌اند كه پيشنهاد و پذيرفته شد تا سي و هفتمين رييس‌جمهور پس از استعفاي رياست‌جمهوري با كيفرخواست كيفري روبه‌رو نشود. دادگاه عالي ايالات‌متحده يك حكم دادگاه عالي كلرادو را در دسامبر لغو كرد كه مدعي بود ترامپ به دليل اقداماتش كه منجر به حملات به ساختمان كنگره ايالات‌متحده در 6 ژانويه 2021 شد، نمي‌تواند در راي اوليه اين ايالت حضور يابد.  تصميم روز دوشنبه دادگاه عالي ايالات‌متحده يك روز قبل از شركت راي‌دهندگان كلرادو براي انتخابات مقدماتي «سه‌شنبه بزرگ» در ايالت صادر شد.  نام ترامپ در برگه راي ظاهر خواهد شد، زيرا بالاترين دادگاه ايالت و مقامات انتخاباتي اين امتياز را در انتظار تصميم دادگاه عالي ايالات‌متحده پيشنهاد كرده‌اند.  در حكم به اتفاق آراي دادگاه عالي فدرال آمده است كه شاكيان كلرادو و دادگاه عالي ايالتي به اشتباه فرض كرده‌اند كه ايالت‌ها مي‌توانند صلاحيت يك نامزد رياست‌جمهوري را براساس ماده‌اي در متمم چهاردهم قانون اساسي ايالات‌متحده تعيين كنند.

حكم  دادگاه  عالي
دادگاه عالي ايالات‌متحده به صراحت اعلام كرد كه كنگره بايد قوانيني را در مورد اجراي ماده متمم چهاردهم، كه به عنوان «بند رد صلاحيت» شناخته مي‌شود، تعيين كند، نه ايالت‌ها.  اين حكم بلافاصله به عنوان پايان دادن به دو مانع ديگر در برابر توانايي ترامپ براي رقابت بر سر نمايندگان و درنهايت انتخاب‌كنندگان در ايلينوي و مين تلقي شد.  چندين چالش ديگر متمم چهاردهم براي نامزدي ترامپ در سراسر ايالات‌متحده وجود داشت، اما تقريبا در همه اين موارد، ترامپ پيروز شد. با اين وجود، اعمال قانون ردصلاحيت متمم چهاردهم در مورد ترامپ در سال گذشته تبديل به نقطه عطف شد.  حقوقدانان، ازجمله از زواياي محافظه‌كارانه، از آن دفاع مي‌كردند. مقامات انتخابات ايالتي نيز اعتراف كردند كه در حال بحث و گفت‌وگو در مورد چگونگي واكنش آنها در صورت مطرح شدن چالش بودند. يكي از اولين چالش‌ها در فلوريدا بود كه در آن تابستان گذشته وكيلي اهل بوينتون بيچ در منطقه جنوبي فلوريدا ايالات‌متحده به آن مورد اعتراض كرد، اما قاضي فدرالي اين شكايت را يك هفته بعد رد كرد. اين چالش به «بند رد صلاحيت» متمم براي كساني اشاره كرد كه در قيام و شورش عليه ايالات‌متحده شركت مي‌كنند.  اين متمم در سال 1868 پس از جنگ داخلي، در جريان بازسازي به تصويب رسيد و همچنين به وضعيت شهروندي بردگان آزاد شده و ادغام مجدد ايالت‌هاي كنفدراسيون شكست خورده به اتحاديه پرداخت.  بخش 3 متمم به محروميت هر شهروند ايالات‌متحده از تصدي سمتي، در مقام يكي از اعضاي كنگره، افسري در خدمت ايالات‌متحده، عضو هر يك از قوه مقننه ايالتي، يا افسر اجرايي يا قضايي در صورتي كه قبلا سوگند ياد كرده باشد، مي‌پردازد.  كساني كه اين چالش‌ها را مطرح مي‌كنند اغلب به گزارش ۸۰۰ صفحه‌اي منتشر شده در سال گذشته توسط كميته كنگره كه نقش ترامپ در تلاش‌هاي ادعايي براي خنثي كردن روند انتخابات را بررسي مي‌كرد، ارجاع مي‌دادند؛ اتهاماتي مبني بر اينكه او در 6 ژانويه به خشونت در كاپيتول هيل دامن زده است. آنها مي‌گويند كه اينها دليلي براي رد صلاحيت ترامپ است.
سه‌شنبه بزرگ
جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا، در بزرگ‌ترين روز كارزار مقدماتي در روز سه‌شنبه، به كسب نامزدي حزب‌شان نزديك‌تر مي‌شوند و رقابت مجدد تاريخي را ترتيب مي‌دهند.  انتخابات سه‌شنبه بزرگ در 16 ايالت و يك قلمرو، از آلاسكا و كاليفرنيا گرفته تا ورمونت و ويرجينيا، برگزار مي‌شود.  درحالي كه بيشتر تمركز روي رقابت‌هاي رياست‌جمهوري است، رقابت‌هاي مهمي نيز وجود دارد.  راي‌دهندگان كاليفرنيا نامزدهايي را انتخاب خواهند كرد كه براي پر كردن كرسي سنا كه مدت‌ها دراختيار دايان فاينشتاين بود، رقابت خواهند كرد. رقابت فرمانداري در كاروليناي شمالي شكل خواهد گرفت، ايالتي كه هر دو طرف در آستانه نوامبر به‌شدت در حال رقابت هستند. در لس‌آنجلس، دادستاني مترقي تلاش مي‌كند تا از چالش‌هاي جدي انتخاب مجدد رقيب خود جلوگيري كند، اما رقابت‌هاي نخست بر محور بايدن و ترامپ است.  در انحرافي چشمگير از سه‌شنبه‌هاي بزرگ گذشته، رقابت‌هاي امسال ميان احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه بسيار جدي و حساس است.  به‌رغم نظرسنجي‌ها كه مشخص مي‌كند راي‌دهندگان نمي‌خواهند انتخابات عمومي امسال مشابه رقابت‌هاي سال 2020 باشد، اين دو نامزد به راحتي رقباي خود را در دور‌ه‌هاي آغازين مبارزات انتخاباتي دفع كرده‌اند و بر پيشنهادهاي خود تسلط كامل دارند.  نظرسنجي جديد مركز تحقيقات روابط عمومي
 AP-NORC نشان مي‌دهد كه اكثريت امريكايي‌ها فكر نمي‌كنند كه بايدن يا ترامپ از هوش ذهني لازم براي اين شغل برخوردار باشند.  نه ترامپ و نه بايدن نمي‌توانند به ‌طور رسمي نامزدهاي حزب خود را در روز سه‌شنبه بزرگ به دست آورند. اولين كسي كه مي‌تواند نامزد احتمالي حزبش شود، در 12 مارس براي ترامپ و 19 مارس براي بايدن است.  روزهاي پاياني قبل از سه‌شنبه بزرگ ماهيت منحصر به فرد كارزار امسال را نشان داد. بايدن و ترامپ هفته گذشته به جاي حمله به ايالت‌هاي برگزار‌كننده انتخابات مقدماتي، رويدادهاي رقيب خود را در امتداد مرز ايالات‌متحده و مكزيك برگزار كردند و هر كدام به دنبال كسب مزيت رقابتي در بحث مهاجرتي فزاينده بودند. پس از اينكه دادگاه عالي روز دوشنبه به اتفاق آرا راي داد كه ترامپ مي‌تواند به رقابت‌هاي درون حزبي برگردد و پس از تلاش براي ممنوعيت او به دليل نقشش در كمك به تحريك شورش كنگره، ترامپ به 91 اتهام عليه خود اشاره كرد تا بايدن را متهم كند كه در همراهي با نظامي قضايي ايالت‌ها، مي‌خواهد او را از دور خارج كند.  ترامپ گفت: «خودت بيا و مبارزه كن. از دادستان‌ها و قضات براي تعقيب رقيب خود سوءاستفاده نكن.»  بايدن روز پنجشنبه اين هفته سخنراني «وضعيت اتحاديه» را ايراد مي‌كند، سپس در ايالت‌هاي نوسان كليدي پنسيلوانيا و جورجيا به مبارزات انتخاباتي خواهد پرداخت.  بن لابولت، مدير ارتباطات كاخ سفيد در بيانيه‌اي گفت كه «بايدن از سياست‌هاي مسوول ايجاد شغل بي‌سابقه، قوي‌ترين اقتصاد در جهان، افزايش دستمزدها و ثروت خانوارها و كاهش هزينه‌هاي دارو و انرژي دفاع خواهد كرد.»  او ادامه داد كه به جنبش ترامپ «امريكا را دوباره شكوهمند كنيم» كه شامل «پاداش به ميلياردرها و شركت‌ها با معافيت‌هاي مالياتي، سلب حقوق و آزادي‌ها و تضعيف دموكراسي ما» است، محكوم به شكست است. كارزار بايدن توجه راي‌دهندگان بيشتري را به تحريك‌آميزترين اظهارات ترامپ، مانند زماني كه ترامپ به نقل از آدولف هيتلر گفت كه مهاجران خون امريكا را مسموم و ‌در مسير مبارزات انتخاباتي جلب كرده است. در كاخ سفيد ترامپ اخيرا در جشني براي محافظه‌كاران سياهپوست گفت كه معتقد است امريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار با چهار اتهام جنايي او همدلي مي‌كنند كه با انتقاد شديد كارزار بايدن و دموكرات‌هاي ارشد در سراسر كشور به دليل مقايسه مبارزات حقوقي شخصي با بي‌عدالتي‌هاي تاريخي سياهپوستان در ايالات‌متحده مواجه شد. با اين حال، ترامپ تاكنون بيش از دوازده رقيب اصلي جمهوري‌خواه را شكست داده است و اكنون تنها يك نفر باقي مانده است و آن نيكي هيلي، سفير ترامپ در سازمان ملل است.  هيلي همچنين دو بار به عنوان فرماندار ايالت خود كاروليناي جنوبي انتخاب شد.  او در سراسر ايالات‌متحده گشته است و تقريبا هر روز به مدت بيش از يك هفته از يك ايالت سه‌شنبه بزرگ بازديد كرده است.  استدلال هيلي براي ماندن در رقابت اين است كه پايگاه حمايتي او -درحالي كه بسيار كوچك‌تر از ترامپ است- نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهور سابق در برابر بايدن شكست خواهد خورد.  هيلي در گردهمايي روز دوشنبه در حومه هيوستون گفت: «ما مي‌توانيم بهتر از دو نامزد 80 ساله براي رياست‌جمهوري عمل كنيم.»  اشاره به جواني خود و عملكرد رقباي خود كه اتهاماتي مبني بر زوال عقل آنها نيز دست به دست مي‌چرخد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون