• ۱۴۰۳ سه شنبه ۶ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5750 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

اینستاگرام یا یوتیوب؟

اینستاگرام و یوتیوب دو کانال رسانه اجتماعی قوی و محبوب هستند و ماهیت بصری محتوای آنها بخشی از دلیل محبوبیت آنهاست. محتوای ویدیویی، چه کوتاه باشد چه بلند، رسانه‌ای محبوب و ابزاری قدرتمند برای بازاریابی است.اگرچه اینستاگرام و یوتیوب هر دو به خاطر محتوای ویدیویی شناخته شده‌اند اما تفاوت‌هایی بین دو پلتفرم وجود دارد و ممکن است یکی از آنها برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد. در اینجا به مقایسه این دو پلتفرم می‌پردازیم:

 

اینستاگرام در مقابل یوتیوب: محتوای شما کدام را می‌طلبد؟

اگرچه هر محتوایی را که قصد ایجاد آن را دارید، می‌تواند در هر دو پلتفرم منتشر شود اما انواع خاصی از محتوا در یکی از این پلتفرم‌ها بیشتر دیده می‌شود؛ چون محتوای یوتیوب می‌تواند طولانی‌تر از محتوای ویدیویی اینستاگرام باشد، محتواهای آموزشی یا مصاحبه‌های طولانی ممکن است برای یوتیوب مناسب‌تر باشند. اگرچه این محتوا می‌تواند در اینستاگرام نیز منتشر شود، اما باید به گونه‌ای ویرایش شود که سریع‌تر، کوتاه‌تر و گیراتر باشد. از نظر سبک، اینستاگرام معمولا فضایی است که محتوای حرفه‌ای و تدوین‌شده در آن رایج‌تر است؛ درحالی که یوتیوب (اگرچه محتوای حرفه‌ای هم دارد) معمولا پلتفرمی است که محتوای آماتوری‌تر دارد. درواقع، اینستاگرام پلتفرم رسانه اجتماعی سبک زندگی پیشرو است و یوتیوب همچنان کانال برتر برای ویدیوهای آموزشی است، بنابراین نوع محتوایی که قصد ایجاد آن را دارید، می‌تواند به ‌شدت تعیین کند که کدام پلتفرم برای سبک شما مناسب‌تر است.

 

کسب ‌و کارها کدام را انتخاب کنند؟

اگر شما کسب ‌و کاری هستید که در حال ارزیابی اینستاگرام یا یوتیوب برای محتوای ویدیویی خود هستید، چند عنصر کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولین و احتمالا مهم‌ترین عنصر، تعیین کردن پلتفرمی است که مخاطبان یا بازار هدف شما بیشتر در آن زمان می‌گذرانند. بزرگ‌ترین گروه دموگرافیک یوتیوب نسل زد هستند. با این حال، این پلتفرم در بین همه گروه‌های سنی از ۱۵ تا ۸۰ سال محبوب است. مخاطبان اصلی پلتفرم اینستاگرام، نسل زد هستند. علاوه بر این، صنایع مختلف به یکی از این پلتفرم‌ها بیشتر گرایش دارند. در پلتفرم اینستاگرام، صنایعی مانند مد، غذا، سفر، زیبایی و املاک بیشتر رشد می‌کنند؛ درحالی که یوتیوب برای برندهای B2B و صنعت تکنولوژی مناسب‌تر است. عامل دیگری که باید درنظر بگیرید، به اشتراک‌گذاری محتوای شما پس از انتشار در اینستاگرام یا یوتیوب است. قابل ذکر است که محتوای اینستاگرام معمولا خارج از اپلیکیشن به اشتراک گذاشته نمی‌شود. با این حال، محتوای یوتیوب به ‌شدت قابل به‌اشتراک‌گذاری است و همچنین می‌تواند بهینه‌سازی‌ شده و در موتورهای جست‌وجو ظاهر شود که پتانسیل بزرگی برای کشف برای هر برندی که می‌خواهد رشد کند، ایجاد می‌کند. همه بازاریابان اهمیت آنالیز رسانه‌های اجتماعی را برای درک رشد کانال‌های خود می‌دانند، چون یوتیوب پلتفرمی است که فقط محتوای ویدیویی دارد، آنالیز آنها جزيیات بیشتری ارائه می‌دهد، حتی تا جایی که نشان می‌دهد در کدام نقطه از ویدیو کاربران توقف می‌کنند. در حالی که آنالیز اینستاگرام داده‌های در دسترس برای همه انواع محتوا در پلتفرم را نشان می‌دهد و بنابراین بینش خاصی درباره محتوای ویدیویی به ما نمی‌دهد. وقتی اینستاگرام و یوتیوب را برای کسب و کار مقایسه می‌کنیم، مهم است که ویژگی‌هایی را که برای اهداف بازاریابی در هر پلتفرم وجود دارد، درنظر بگیریم. برای مثال، یوتیوب اجازه می‌دهد تا دکمه‌ها و لینک‌ها را در ویدیوهای خود اضافه کنید. در مقابل، اینستاگرام اجازه می‌دهد تا دکمه‌ها را به پروفایل خود اضافه کنید تا مردم بتوانند با یک کلیک به سادگی تماس بگیرند، سایت‌تان را مشاهده کنند یا به فروشگاه اینستاگرام بروند؛ ‌اگرچه لینک‌های کلیک‌پذیر نمی‌توانند به محتوای ارگانیک اضافه شوند.

 

برای اینفلوئنسرها

برخی می‌گویند که مفهوم اینفلوئنسر در یوتیوب متولد شد اما قابل بحث است که اینستاگرام اکنون جایگاه برجسته‌‌تری برای اینفلوئنسرها به شمار می‌رود. قابل ذکر است که تنوع محتوا در اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی از محتوا را در مدت زمان کوتاهی مصرف کنند، چون محتوای یوتیوب معمولا طولانی‌تر است (اگرچه محتوای کوتاه‌مدت نیز در دسترس است)، کاربر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا مقدار کافی از محتوای یک اینفلوئنسر را مصرف کند. به دلیل تنوع فرمت‌های محتوا در اینستاگرام در مقایسه با یوتیوب، ممکن است فرصت‌های بیشتری برای کار با برندها در اینستاگرام در مقایسه با یوتیوب وجود داشته باشد.

 

برای درآمدزایی

یوتیوب و اینستاگرام گزینه‌های مختلفی برای درآمدزایی دارند. در یوتیوب، همه محتواسازان به تب «Earn» در استودیوی محتواسازان یوتیوب دسترسی دارند تا به آنها در ایجاد و فروش کالاهای تجاری، تبلیغات و عضویت کانال کمک کند. همچنین می‌توانید از محتوای یوتیوب خود برای ایجاد محتوای اسپانسردار یا تبلیغ محصولات استفاده کنید. در مقابل، اینستاگرام روش‌های کمتری برای درآمدزایی دراختیار ما ایرانیان می‌گذارد که عمده آنها انواع تبلیغات در صفحات است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون