• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5758 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت

مروري بر وقوع سيل در مناطق مختلف جهان طي 6 ماه اخير

ارديبهشت و فروردين ۱۴۰۳ و دي 1402

برزيل: به دنبال بارندگي‌هاي شديد ناشي از پديده آب و هوايي «ال نينو» و تغييرات اقليمي و طغيان رودخانه و جاري شدن سيل و رانش زمين در برزيل، صدها نفر فوت كرده و مفقود شده‌اند و هزاران نفر خانه‌هاي خود را ترك كرده‌اند.

ارديبهشت ۱۴۰۳

عربستان: به دنبال بارش شديد باران و تگرگ در شهر مدينه، در اين شهر سيلاب جاري شده و به دنبال وقوع سيلاب، معابر و جاده‌ها دچار آبگرفتگي شده‌اند.

ارديبهشت و فروردين ۱۴۰۳

افغانستان: به دنبال بارش باران و در حالي كه تحليل كارشناسان محيط زيست اين است كه اين ‌بارش‌ها، مرتبط با تغييرات اقليمي باشد، سيل جاري شده كه ضمن خسارت در روستاها و تخريب خانه‌ها، صدها نفر كشته و زخمي شده و صدها خانواده آواره شده و به ارتفاعات پناه برده‌اند.

ارديبهشت ۱۴۰۳

كنيا: به دنبال باران‌هاي سيل‌آسا از اول مارس 2024 و وقوع سيل، ده‌ها هزار نفر آواره و ده‌ها نفر مفقود شده‌اند و صدها نفر فوت كرده‌اند در حالي كه تعدادي از قربانيان، كودكان بوده‌اند و به دنبال تداوم جست‌وجو براي يافتن اجساد قربانيان سيل، پيش‌بيني مي‌شود شمار تلفات بيشتر شود. به دنبال وقوع سيل و رانش زمين در اين كشور همچنين خانه‌ها تخريب شده و جاده‌ها زير آب رفته در حالي كه گفته مي‌شود پديده ال‌نينو، دليل بارش‌هاي ديد اخير در شرق آفريقاست .

ارديبهشت ۱۴۰۳

چين: به دنبال بارش‌هاي بي‌سابقه و طغيان رودخانه‌هاي بزرگ و وقوع سيلاب در جنوب اين كشور، علاوه بر اينكه ده‌ها هزار نفر آواره شده‌اند، تعدادي كشته شده و ده‌ها نفر هم مفقود و مصدوم شده‌اند و تمام روستاهاي مناطق سيل‌زده، زير آب رفته اما نيمي از شهرهاي بزرگ در شرق چين هم با خطر غرق شدن مواجهند در حالي كه بيش از 900 ميليون نفر از جمعيت اين كشور، ساكن در شهرهاي بزرگ چين هستند .

ارديبهشت و فروردين 1403 و اسفند و بهمن 1402

پاكستان: بارش‌هاي سيل آسا در ايالات مختلف پاكستان، به زعم كارشناسان محيط زيست، «بي‌سابقه و غيرعادي» و ناشي از تغييرات اقليمي و افزايش بي‌سابقه دماي هوا ارزيابي شده اما همين بارش‌ها باعث وقوع سيل و رانش زمين در شمال و شمال غرب و جنوب غرب پاكستان شده كه به دنبال اين حوادث، صدها نفر كشته و مصدوم شدند و هزاران خانه در مناطق سيل‌زده تخريب و ويران شده است .

فروردين ۱۴۰۳

امارات متحده عربي: به دنبال بارش‌هاي بي‌سابقه در شهر دوبي، اين شهر با وقوع سيل مواجه شد. فقط در فاصله كمتر از 48 ساعت، در دوبي حدود 15 سانت باران باريده كه اين ميزان بارش معادل 18 ماه بارندگي نرمال در اين شهر است و طبق گفته كارشناسان در حالي ميزان بارش‌ها در طول 75 سال اخير در دوبي بي‌سابقه است كه تغييرات آب و هوايي در اين ‌بارش‌ها بي‌تاثير نيست.

فروردين ۱۴۰۳

يمن: به دنبال وقوع بارش‌هاي سيل‌آسا و جاري شدن سيل در بخش‌هايي از كشور يمن، خسارات زيادي به بخش كشاورزي، زيرساخت‌ها و تاسيسات آب و برق در اين كشور وارد شده است.

فروردين ۱۴۰۳

تانزانيا: به دنبال بارندگي شديد و جاري شدن سيل در شمال تانزانيا، صدها نفر آواره شده و ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فروردين ۱۴۰۳

عمان: به دنبال بارش‌هاي شديد و وقوع سيل، برخي جاده‌ها زير آب رفته و ده‌ها نفر مفقود شده و جان باخته‌اند كه شماري از قربانيان، كودكان هستند و پيش‌بيني مي‌شود شمار قربانيان رو به افزايش باشد. همچنين مناطق در معرض وقوع سيل از سكنه خالي شده است.

فروردين ۱۴۰۳

روسيه: به دنبال بارش و طغيان رودخانه‌ها، در برخي مناطق جنوب غرب روسيه سيل جاري شده و هزاران خانه و در مناطق سيل‌زده زير آب رفته و اراضي كشاورزي تخريب شده و در مناطق سيل‌زده، شهر و روستاها از سكنه خالي شده و ده‌ها هزار نفر در مناطق سيل‌زده آواره شده‌اند در حالي كه كارشناسان، وقوع اين سيل را گرماي غيرمعمول فصل جاري و ذوب سريع برف‌ها نسبت مي‌دهند.

فروردين ۱۴۰۳

قزاقستان: به دنبال وقوع سيل بي‌سابقه در شمال غرب قزاقستان، ده‌ها هزار نفر از ساكنان مناطق سيل‌زده، خانه‌هاي خود را رها كرده و به نقاط امن رفته‌اند در حالي كه 8 استان از ۱۷ استان اين كشور با شرايط بحراني به دليل وقوع سيل مواجهند. گفته مي‌شود كه سيل اخير در قزاقستان در 80 سال گذشته در اين كشور بي‌سابقه است.

آذر و دي 1402 و فروردين ۱۴۰۳

استراليا: به دنبال بارش‌هاي سيل آسا، در برخي مناطق اين كشور سيل جاري شد و چند نفر مفقود شدند و تعداد زيادي هم در مناطق سيل‌زده آواره شده‌اند و صدها نفر از ساكنان مناطق سيل‌زده، خانه‌هاي خود را تخليه كرده‌اند يا به پشت بام خانه‌هاي‌شان پناه برده‌اند. گفته مي‌شود كه وقوع سيل به علت توفان استوايي «جاسپر» بوده است.

فروردين و ارديبهشت ۱۴۰۳

عراق: به دنبال بارش شديد در شمال و جنوب عراق و اقليم كردستان، سيل در اين مناطق جاري شد كه خسارت‌هاي زيادي ايجاد كرد و چند نفر جان باختند و ده‌ها خانه و خودرو دچار آبگرفتگي يا تخريب شدند.

اسفند و بهمن ۱۴۰۲

اندونزي: به دنبال بارش‌هاي سيل‌آساي موسمي و وقوع سيل و رانش زمين و طغيان رودخانه‌ها در جزيره سوماتراي غربي و جزيره جاوه و مركز اندونزي، ده‌ها نفر كشته و مفقود و آواره شدند و هزاران خانه در رانش زمين و سيل مدفون و تخريب شدند و خسارات زيادي به زيرساخت‌ها و تاسيسات اين جزيره وارد شده است.

اسفند ۱۴۰۲

آرژانتين: به دنبال بارندگي شديد در شمال غرب آرژانتين، سيلاب در اين منطقه جاري شده در حالي كه 5 ساعت بارش چنين حادثه‌اي را براي اين منطقه رقم زده است.

اسفند ۱۴۰۲

پرو: به دنبال بارندگي شديد و طغيان رودخانه در جنوب پرو، خانه‌ها تخريب شده و منطقه در معرض سيل از سكنه خالي شده است.

بهمن ۱۴۰۲

تركيه: به دنبال بارندگي شديد در آنتاليا، در اين منطقه سيل جاري شده است.

بهمن ۱۴۰۲

ايالات متحده امريكا: در پي بارش سنگين باران و وقوع توفان، سيل و رانش زمين در ايالت كاليفرنيا رخ داد و گفته مي‌شود كه اين حوادث، پديده رودخانه اتمسفري بوده در حالي كه لس‌آنجلس هم سنگين‌ترين بارش باران در تاريخ را تجربه كرده است. به دنبال وقوع سيل در جنوب كاليفرنيا، برخي خانه‌ها تخريب شده‌اند و دستور تخليه خانه‌ها در بعضي شهرهاي اين ايالت صادر شده است.

دي ۱۴۰۲

كنگو: به دنبال بارش سيل آسا و جاري شدن سيل و زير آب رفتن برخي مناطق در اين كشور، سازمان ملل براي كمك به ده‌ها هزار نفر از ساكنان اين كشور درخواست كمك اضطراري داد در حالي كه ده‌ها نفر بر اثر وقوع سيل جان باخته‌اند و هزاران نفر در مناطق سيل‌زده آواره شده‌اند و صدها هكتار از زمين‌هاي كشاورزي زير آب رفته است.

دي ۱۴۰۲

انگليس: به دنبال بارش يك هفته‌اي در مركز، شرق و جنوب انگليس و جاري شدن سيل و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، صدها نفر در مناطق سيل‌زده خانه‌هاي خود را خالي كرده‌اند و جاده‌هاي بين شهري و صدها خانه زير آب رفته در حالي كه پيش‌بيني كارشناسان اين بوده كه بارش شديد باران مي‌تواند به دليل تغييرات آب و هوايي رخ داده باشد، چرا كه به دنبال افزايش دماي هوا، ميزان ذخيره رطوبت در جو افزايش مي‌يابد و همين پديده به بارش‌هاي شديد در فواصل كوتاه منجر خواهد شد.

دي و اسفند ۱۴۰۲

فرانسه: به دنبال بارش شديد در شمال و شرق اين كشور، رودخانه‌ها طغيان كرده و سيل در اين مناطق جاري شده و تعدادي كشته و مفقود و مصدوم شده‌اند و ساكنان مناطق سيل‌زده، خانه‌هاي خود را تخليه كرده‌اند در حالي كه تعدادي از خانه‌ها هم دچار آبگرفتگي شده‌اند.

دي ۱۴۰۲

آلمان: به دنبال بارش شديد چند روزه و طغيان رودخانه‌ها در شمال آلمان، در مناطقي از اين كشور سيل جاري شده و مزارع و مناطقي زير آب رفته و ساكنان بسياري از مناطق سيل‌زده، خانه‌هاي خود را تخليه كرده‌اند.

دي 1402

هلند: به دنبال بارش شديد در هلند، در بعضي شهرها سيل جاري شده و جاده‌ها در مناطق سيل‌زده زير آب رفته و ساختمان‌ها دچار خسارت شده‌اند.

آذر و دي ۱۴۰۲

مالزي: به دنبال بارش شديد و سيل‌آسا، ده‌ها هزار نفر در مناطق سيل‌زده خانه‌هاي خود را رها كردند و آواره شدند و دستور تخليه خانه‌ها در چندين ايالت صادر شده در حالي كه وقوع سيل به بارندگي‌هاي شديد ناشي از وزش بادهاي موسمي شمال شرقي ربط داده شده است.

دي ۱۴۰۲

تايلند: به دنبال بارندگي شديد در جنوب اين كشور سيل جاري شد و ده‌ها هزار نفر از ساكنان اين مناطق، به ارتفاعات يا پشت‌بام خانه‌ها پناه برده‌اند و مقامات مناطق سيل‌زده به ساكنان خانه‌ها هشدار داده‌اند كه آماده تخليه منازل خود باشند.

آذر ۱۴۰۲

هند: به دنبال بارش شديد باران، در چند ايالت سيل جاري شده و تعدادي از جمعيت اين مناطق جان خود را از دست داده‌اند و بعد از جاري شدن سيلاب، جاده‌ها و خطوط راه‌آهن زير آب رفته و دچار آبگرفتگي شده‌اند.

آذر ۱۴۰۲

سومالي: به دنبال بارندگي‌هاي شديد، سيل جاري شده كه صدها هزار نفر از ساكنان مناطق سيل‌زده ناچار به ترك خانه‌هاي خود شده و آواره شده‌اند و ده‌ها نفر هم بر اثر وقوع سيل جان خود را از دست داده‌اند. گفته مي‌شود كه تغييرات اقليمي معمولا در سومالي بيشترين خسارات مالي و جاني را ايجاد مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها