• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5770 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ خرداد

خبر

فرهادی؛ داور جشنواره ترایبکا 

اصغر فرهادی، دیوید او. راسل و فرانچسکا اسکورسیزی عضو هیات داوران جشنواره ترایبکا ۲۰۲۴ شدند. به گزارش سینما اعتماد، نقل از 30 نما، جشنواره ترایبکا اعلام کرد که «دیوید او. راسل»، «سلما بلر»، «اصغر فرهادی»، «کیم کاترال» و «فرانچسکا اسکورسیزی» در دوره جدید داوری خواهند کرد. این جشنواره از ۱۷ بخش از جمله سینما، بازی‌های ویدیویی و داستان‌سرایی صوتی تشکیل شده و از ۵ تا ۱۶ ژوئن برگزار خواهد شد. راسل که با فیلم‌هایی چون «دفترچه امیدبخش» (Silver Linings Playbook) شناخته می‌شود و در بخش بهترین فیلم‌های بلند داستانی محصول ایالات متحده داوری خواهد کرد و کارگردان برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» داور بخش بهترین فیلم‌های بلند داستانی بین‌المللی خواهد بود. دیگر داوران این دوره «کت کویرو» کارگردان سریال «شی-هالک» (She-Hulk)، «نیکایتو جوسو» کارگردان «پرستار کودک» (Nanny)، و «گلوریا روبن» بازیگر «ای‌آر» (ER) خواهند بود. فرهادی که براساس گزارش‌های غیررسمی آماده فیلمبرداری پروژه‌ای در لس‌آنجلس می‌شود، پیش‌تر در مصاحبه با «لوموند» گفته بود پس از حواشی فیلم «قهرمان» حاضر نیست برای فیلمبرداری به ایران برگردد: «همیشه گفته‌ام که سانسور آسیب‌زننده است. می‌توان حقه‌هایی یا حالات بیانی را برای طفره رفتن پیدا کرد، اما در دراز مدت، خلاقیت شما را خشک می‌کند و همه کانال‌های هنر را می‌بندد. هنرمندان ایرانی به مدت چهل سال به تولید ادامه داده‌اند، سال پشت سال، به‌رغم سرکوب و سانسور. اما سال گذشته، تولیدات کاهش پیدا کرده‌اند، به‌ویژه تولیدات سینمایی. من دیگر نمی‌توانم در چنین شرایطی کار کنم. دیگر نمی‌خواهم موی زنان را در سینمای خود به صورت سیستماتیک بپوشانم. دیگر در ایران فیلم نمی‌سازم تا اینکه بتوانم خودم را از این التزام رها کنم.»



فیلم بعدی اسپیلبرگ درباره بشقاب پرنده

استیون اسپیلبرگ با همکاری فیلمنامه‌نویس «پارک ژوراسیک» فیلم جدیدی را برای تابستان ۲۰۲۶ آماده می‌کند. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، استیون اسپیلبرگ قصد دارد فیلم بعدی خود را سال ۲۰۲۶ اکران کند. این فیلم برای یونیورسال پیکچرز ساخته می‌شود و ۱۵ مه ۲۰۲۶ به سینماها می‌رود. هنوز روشن نیست این پروژه بدون عنوان درباره چیست، گرچه قبلاً گفته شده بود به بشقاب پرنده‌ها مربوط می‌شود. دیوید کوپ که در فیلم‌های قبلی این فیلمساز از جمله «پارک ژوراسیک»، «جنگ دنیاها» و «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه بلورین» با وی همراه بود، فیلمنامه را براساس داستانی از اسپیلبرگ می‌نویسد. اسپیلبرگ که فیلم‌های پرفروشی مانند «آرواره‌ها» و «ای تی» و مجموعه‌های «ایندیانا جونز» و «پارک ژوراسیک» را ساخته برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» سه بار برنده اسکار شده است. آخرین فیلم وی «فابلمن‌ها» بود که آن را برای یونیورسال کارگردانی کرد و داستانی را با الهام از زندگی خودش در نوجوانی که شیفته فیلم بود، تصویر کرد. اگرچه «فابلمن‌ها» چندین نامزدی اسکار گرفت اما تنها ۴۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. «داستان وست ساید» محصول ۲۰۲۱ نیز که فیلم قبل از آن بود در حالی که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد فقط ۷۶ میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد.



جایزه بزرگ هفته منتقدان کن معرفی شد

«سیمون کوهستان» عنوان برنده جایزه بزرگ هفته منتقدان کن ۲۰۲۴ را از آن خود کرد. «سیمون کوهستان» به کارگردانی فدریکو لوییس که اولین فیلم بلند اوست، جایزه بزرگ هفته منتقدان کن را دریافت کرد. سیلویا پیلات رییس هیات داوران بخش هفته منتقدان از فیلم به عنوان اثری سخاوتمندانه یاد کرد که هم به شخصیت خود و هم به بیننده احترام می‌گذارد و امکان تفسیرهای بی‌نهایت را فراهم می‌کند. وی افزود: این یک رویداد عظیم و سینمایی است. ما می‌خواهیم این جایزه را نه فقط به کارگردان، بلکه به بازیگران و بازیگر نقش اول آن تقدیم کنیم. جایزه فرانسوی تاچ هیات داوران به درامی درباره مهاجرت با عنوان «کاخ خورشید آبی» اثر کنستانس تسانگ از آمریکا تعلق گرفت و جایزه ستاره در حال ظهور به فیلم «بچه» ساخته مارسلو کاتانو محصول برزیل، فرانسه و هلند اهدا شد. اوا کاهن مدیر بخش هفته منتقدان کن گفت فیلم‌های امسال بیشتر درام بودند، درام‌هایی با سایه‌ها و رنگ‌های مختلف که نور همیشه از میان آنها می‌تابد. وی گفت: ما می‌خواستیم فیلم‌هایی را نمایش دهیم که ما را در زمانی که جامعه تا این حد از هم جدا شده، دور هم جمع کند. به لطف فیلم‌هایی مانند «ژولی ساکت می‌ماند» و «آستانه رویاها» مستندی درباره گروه تئاتر خیابانی تمام زنانه در مصر، امسال فیلم‌های خلاقانه‌ای را که درباره مهم‌ترین مسایل روز جامعه هستند، دیدیم. این دقیقاً همان تعادلی است که ما به دنبال آن هستیم. ما موضوع را انتخاب نمی‌کنیم، بلکه فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنیم، داستانی یا مستند، که از ما فراتر می‌روند و ما را بالا می‌برند. «ژولی ساکت می‌ماند» نیز با استقبال داوران روبه رو شد و ۲ جایزه به آن دادند که شامل جایزه SACD برای ون دیجی و روث بکوارت و جایزه بنیاد گان بود.کاهن همچنین یادآوری کرد که امسال ۱۰ فیلم کوتاه از سراسر جهان برای رقابت در این بخش انتخاب شده بودند که شامل انیمیشن، کمدی، دیستوپیایی و افسانه‌های وجودی می‌شدند. بخش هفته منتقدان که تنها آثار اول یا دوم کارگردانان را به نمایش می‌گذارد، امسال شصت و سومین دوره خود را به موازات بخش رسمی و بدون نمایش فیلمی از ایران برگزار کرد. به گفته کاهن امسال ۱۰۵۰ فیلم بلند و ۲۱۵۰ فیلم کوتاه برای شرکت در این بخش درخواست داده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون