• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5774 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد

قاليباف با ۱۹۸ راي و با همراهي فراكسيون اصلاحات و مستقلین رييس مجلس دوازدهم شد

نه به راديكاليسم پارلماني

۲۴ راي به عنوان آراي باطله به گلدان ريخته شد

مهدی بیک اوغلی

گروه سياسي|«قاليباف با 198 راي رييس مجلس شد.»اين خبر روز گذشته روي خروجي خبرگزاري‌هاي كشور قرار گرفت. خبري كه هرچند در ظاهر ناظر به يك گزينش عادي است اما در بطن خود واجد معاني خاصي است كه بايد از منظر تحليلي مورد بررسي قرار گيرد. «اعتماد» پيش از اين در قالب ارزيابي‌هاي كارشناسي از اين واقعيت خبر داده بود كه برخلاف تصور برخي افراد و گروه‌ها، مجلس يازدهم، لقمه دندان‌گيري براي طيف‌هاي تندروي اصولگرا نخواهد بود.

انتخابات ديروز رياست مجلس در واقع نخستين كنشگري فراكسيون اصلاح‌طلبان و مستقلین مجلس به نفع منافع مردم و مصالح كلان كشور است. راديكال‌هاي دست راستي كه با پايان گرفتن انتخابات مجلس دوازدهم، سرمست از نتيجه انتخابات در تهران، خود را فاتح بلامنازع انتخابات پارلمان ايران معرفي مي‌كردند، هرگز تصور نمي‌كردند. فراكسيوني در برابر آنها قد علم كند كه از وزن تخصصي و كارشناسي قابل توجهي برخوردار است. در شرايطي كه چهره‌ها و رسانه‌هاي راديكال تندترين افشاگري‌ها را عليه قاليباف رسانه‌اي كرده و نامزدهاي مورد نظر خود را يكي‌يكي براي رياست مجلس رو مي‌كردند، نمايندگان اصلاح‌طلب و مستقل مجلس در يك هماهنگي معقول وارد عمل شده و برنامه‌هاي طيف‌هاي راديكال براي تكيه زدن بر صندلي رياست را نقش بر آب كردند. رويكردي كه اين فراكسيون در ادامه هم مي‌تواند در راستاي منافع ملي و مطالبات مردم به كار بگيرد و منشأ اثرات مثبت در مجلس شود. ظرفيتي كه از دل حضور در انتخابات مجلس، شناسايي روزنه‌ها و كنشگري فعال برخي افراد و جريانات ايجاد شده است. قاليباف اما در جلسه ديروز با منوچهر متكي و مجتبي ذوالنوري براي كرسي رياست به رقابت پرداخت كه در نهايت قاليباف با ۱۹۸ راي از مجموع ۲۸۷ راي اخذ شده رييس مجلس دوازدهم شد. ذوالنوري ۶۰ راي و متكي ۵ راي آوردند و آراي باطله هم ۲۴ راي بود.

 

فراكسيون مستقلین و اصلاح‌طلبان چند نفرند

پس از پايان انتخابات مجلس دوازدهم بود كه برخي رسانه‌هاي اصولگرا از ظرفيت 25تا 30نفره اصلاح‌طلبان و چهره‌هاي مستقل خبر دادند. «اعتماد» اما در همان ايام در گزارشي عنوان كرد كه فراكسيون اقليت به مراتب ظرفيت‌هاي بالاتري خواهد داشت. ارزيابي‌هاي نهايي ظرفيت اين طيف در مجلس در پايان دور دوم انتخابات مشخص شد. در همين خصوص منتخب مردم بستان‌آباد در مجلس دوازدهم گفت: با راهيابي ۱۳ نفر ديگر از نامزدهاي با مشي مستقل تعداد اعضاي فراكسيون در حال تأسيس نمايندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزديك شد.

غلامرضا نوري قزلجه منتخب مردم بستان‌آباد در مجلس دوازدهم، درخصوص تعداد اعضاي فراكسيون نمايندگان مستقل در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: «بدين ترتيب تعداد اعضاي فراكسيون در حال تأسيس نمايندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزديك شد و اميدها براي شكل‌گيري يك مجلس پويا كه بتواند با جديت تمام مطالبات مردم را دنبال نمايد افزايش يافت.»موضوع زماني اهميت بيشتري پيدا كرد كه سطح کيفي نمايندگان در اين طيف، به مراتب بيشتر از دوره قبلي بود و چهره‌هايي متخصص، داراي تحليل و با تجربه در اين فراكسيون حاضر شده بودند. اوج هماهنگي اين فراكسيون را در جريان انتخاب ديروز هيات رييسه مي‌شد به عينه مشاهده كرد. زماني كه جدا از انتخاب قاليباف به عنوان رييس مجلس، يك چهره اصلاح‌طلب هم به عضويت هيات‌رييسه درآمد. بر اين اساس غلامرضا نوري‌قزلجه، رييس فراكسيون اقليت مجلس يازدهم و از اعضاي هيات موسس فراكسيون مستقلين مجلس دوازدهم (متشكل از نمايندگان اصلاح‌طلب و ميانه‌رو) به عضويت هيات‌رييسه مجلس درآمد. در جريان انتخاب ناظران هيات رييسه، قزلجه با ۱۳۰راي در جايگاه نخست و بالاتر از دو گزينه اصولگرا (عليرضا سليمي با ۸۲راي و ميرمحمدي با ۶۱راي) قرار گرفت. به نظر مي‌رسد راي قزلجه را مي‌توان سقف راي فراكسيون مستقلين به همراه طيفي از نمايندگان منفرد و بخشي از اصولگرايان حامي قاليباف كه گرايش نزديك‌تري به ميانه‌روها دارند، تحليل كرد. بر اساس اعلام نمايندگان، اين فراكسيون در آينده تلاش خواهد كرد در راستاي منافع ملي و مصالح عمومي عمل كرده و در برابر رويكردهای افراطي در مجلس ايستادگي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون