• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5788 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ خرداد

همزمان با افشاگری پوليتیکو درباره همدستی بلاروس و آذربایجان

ارمنستان از پیمان نظامی روسیه خارج شد

طبق اسناد فاش شده از سوی پولیتیکو، بلاروس تسلیحات پیشرفته را به دشمن سرسخت ارمنستان، جمهوری آذربایجان تحویل داده است. این درحالي است که بلاروس و ارمنستان ظاهرا در پیمان دفاعی بین‌المللی به رهبری روسیه متحد بودند. اسنادی که به دست پولیتیکو رسیده است، نشان می‌دهد این تصمیم بلاروس در پی اعلام خروج ارمنستان از اتحاد نظامی با روسیه گرفته شده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز چهارشنبه تایید کرد که ارمنستان از اتحاد نظامی به رهبری روسیه خارج می‌شود و اعضای این بلوک را متهم به طراحی جنگ علیه کشورش با جمهوری آذربایجان کرد. این تصمیم ارمنستان چرخشی چشمگیر است که اقتدار ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه را در میان کشورهای شوروی سابق تضعیف خواهد کرد. ارمنستان اکنون در آستانه ایجاد چرخشی تاریخی به سمت غرب است و پس از چندین دهه اتکا این جمهوری شوروی سابق به مسکو، اکنون به‌طور فزاینده‌ای به اروپا و ناتو برای حفاظت از خود نگاه می‌کند. 
به گزارش سی‌ان‌ان، پاشینیان ماه‌هاست سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری کرملین را متهم کرده است که در حفاظت از ارمنستان در برابر حمله جمهوری آذربایجان منفعل است و تهدید کرده است که اگر مسکو تضمین‌های بیشتری ارائه ندهد، اتحادیه را ترک می‌کند و تلاش می‌کند به ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شود. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه جدا شده قره‌باغ کوهستانی که جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر به ‌طور کامل آن را به زور بازپس گرفت، دو رویارویی با یکدیگر داشته‌اند. روسیه به ‌طور سنتی با ارمنستان متحد بوده است، اما روابط آنها اخیرا تیره شده است و روابط مسکو با آذربایجان عمیق‌تر شده است.
به‌زعم کارشناسان امور راهبردی، ارمنستان در درگیری با آذربایجان در منطقه قفقاز جنوبی، در نقطه اتصال راهبردی بین آسیا و اروپا گرفتار شده که اغلب به جنگی تمام عیار تبدیل شده است. اکنون، طبق افشاگری پولیتیکو از تصمیم بلاروس، متحد سرسخت روسیه، برای تامین تجهیزات نظامی پیشرفته به آذربایجان بین سال‌های 2018 تا 2022، به این کشور دست بالا را در جنگ‌ها با رقیب دیرینه‌اش، جمهوری آذربایجان می‌دهد. ایروان این امر را «خیانتی تلخ» تلقی خواهد کرد. بلاروس و ارمنستان هر دو عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند، یک اتحاد نظامی پس از شوروی به رهبری مسکو که در سال 2002 تشکیل شد. روی کاغذ، اعضا موظفند در صورت حمله از یکدیگر دفاع کنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون