• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5788 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ خرداد

اظهارنظر در مورد سرمربي پرسپوليس و حمله به مجيد جلالي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كلهر: اگر اجازه كار به يحيي و دايي بدهند آنها بهترين گزينه براي مربيگري پرسپوليس هستند

چمني با رابطه‌بازي توسط مجيد جلالي انتخاب شد و جلالي هم با رابطه، عضو كميته فني شده است!

روزبه دلاور

پس از چند روز اخبار ضد نقيض درباره وضعيت‌ادامه‌ همكاري اوسمار با پرسپوليس سرانجام اين مربي برزيلي اعلام كرد قراردادش را با تيم تمديد نمي‌كند و به اين ترتيب رسما همكاري دو طرف به پايان رسيد. به گزارش روزنامه اعتماد، اما مربي جديد‌ قهرمان دو فصل اخير فوتبال ايران چه كسي خواهد بود؟‌ ايراني است يا خارجي؟ سوالاتي از اين قبيل ذهن هواداران اين تيم را درگير كرده است. پاسخ اين سوالات را هم مديريت مي‌داند و به‌طور قطع درويش مذاكرات را با گزينه‌هايش پيش مي‌برد. بدون توجه به حدس و گمانه‌هاي بعضي از رسانه‌ها با محمود كلهر پيشكسوت پرسپوليس و يكي از كارشناسان فوتبال كشورمان‌ تماس گرفتيم تا نظر وي را در خصوص آينده مربيگري قرمزها و اينكه مربي آينده آن بايد داراي چه ويژگي باشد جويا شويم كه در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

عملكرد اوسمار در پرسپوليس برخلاف پيش‌بيني‌ها بود. درست است؟

بله. زماني كه پرسپوليس يحيي را از دست داد و يك مربي كه كنارش كار كرده بود و با يك كارنامه خوب سرمربي شد انتقاداتي از او مي‌شد. من هم خودم يكي از منتقدان بودم كه يحيي نبايد تغيير مي‌كرد اما گذشت. اوسمار وقتي سكان هدايت پرسپوليس را در دست گرفت با يك ادبيات خوب يا يك رفتار خوب و به شكل حرفه‌اي كار كرد كه لذت بردم. بعد از قهرماني آن طرز حرف زدن و معرفتش را نشان داد كه شايد مربي ايراني بود آن كار را نمي‌كرد. اوسمار باعث شد تا نگاه مربيان هم نسبت به او عوض شود و تحسينش كردند. اين مربي شايسته اين بود كه روي نيمكت پرسپوليس بماند اما وقتي تيم در رده دوم جدول بود متاسفانه قراردادي با اين مربي نبستند و دليلش هم اين بود كه مي‌خواستند بدانند تيم قهرمان مي‌شود يا نه. اما خب آن مربي حرفه‌اي است و بهتر بود كه قبل از پايان ليگ با اوسمار تمديد كنند، اين اتفاق رخ نداد تا زماني كه قهرمان شد. رزومه اين برزيلي هم بهتر شد و پيشنهاداتي به او ارايه كردند. اوسمار دل‌چركين است كه چرا در آن زمان با او قرارداد نبستند و به نظرم به خاطر همين هم جدا شد! اگر مي‌ماند مي‌توانست بازهم به پرسپوليس كمك كند با اين حال پرسپوليس هميشه پرسپوليس است و هميشه مي‌تواند جام بياورد. هر كسي كه برود يا بيايد تغييري ايجاد نمي‌شود.

اوسمار در قهرماني پرسپوليس چقدر نقش داشت؟

خودش اشاره كرد كه در كنار يحيي خيلي چيزها ياد گرفت و بالاخره اشراف پيدا كرد به فوتبال ايران. مطمئنا نقش داشت. حضور بازيكنان تاثيرگذاري مثل اورونوف و عبدالكريم حسن و عيسي نيز تاثير داشت. به خصوص اورونوف و عيسي كه اگر نمي‌آمدند تيم اصلا قهرمان نمي‌شد! به هر حال اوسمار هم نقش كليدي داشت. نوع بازي و نوع رفتارش كمك كرد تا بازيكنان هم به او اعتماد كنند و ارتباط خوبي بين دو‌طرف برقرار شود.

شما موافق حضور مربي ايراني در پرسپوليس هستيد يا مربي خارجي؟

با اين شرايط كه به وجود آمده اگر مربي ايراني تيم را قهرمان نكند مطمئنا وارد حاشيه مي‌شوند. مربي ايراني كه رزومه‌دار باشد هم‌داريم كه مي‌شود از آنها استفاده كنيم به شرط آنكه حمايتي كه از مربي خارجي مي‌كنيم از مربي ايراني هم كنيم. حتي گلمحمدي كه دو تا قهرماني داشت را با بطري مي‌زدند! اما فكر مي‌كنم اگر مربي خارجي باشد در حال حاضر مي‌تواند بهتر باشد.

فكر مي‌كنيد هواداران اين فرصت را به مربي ايراني مي‌دهند؟

خب به يحيي هم اعتماد كرديم و نتيجه‌اش را ديديم و بايد اعتماد كرد و حمايت كنيم . بايد به مربي ايراني هم فرصت داد و نگذاريم تمركزش را از دست بدهد. شايستگي مربيان ما زياد است و مي‌توانند كمك كنند.

بعضي‌ها مي‌گويند پرسپوليس از بس شرايط خوبي دارد هرمربي مي‌تواند در اين تيم موفق شود! نظر شما چيست؟

من هم قبول دارم! البته اگر بتوانند اين نفرات را حفظ كنند چون نفرات خوبي هستند كه دست مربي را باز مي‌گذارند براي نتيجه گرفتن. پرسپوليس نبايد حتي يك بازيكن را از دست دهد و بعد هرمربي بيايد مي‌تواند نتيجه بگيرد!

وقتش نرسيده كه پرسپوليس به روياي بزرگ‌تري فكر كند؟ مثلا قهرماني در ليگ نخبگان آسيا؟

به لحاظ مربي كه ما با مربي خارجي هم قهرمان نشديم اما هم با مربي خارجي و هم ايراني تا فينال رفتيم. مربي ايراني هم مي‌تواند اين كار را انجام دهد. مربيان خارجي هزينه‌هاي زيادي دارند اما مربيان ايراني باتوجه به شناخت‌شان از فوتبال ما حداقل در ليگ ما نتايج بهتري مي‌گيرند و در ليگ قهرمانان آسيا آنهايي كه رزومه دارند مي‌توانند موفق باشند. مربي خارجي كه شناخت نداشته باشد تا بيايد جا بيفتد زمان‌بر است مگر مربي كه رزومه داشته باشد و با فوتبال ما آشنا باشد.

داشتن رزومه و شناخت از فوتبال ما براي رسيدن به موفقيت در پرسپوليس كافي است يا ويژگي‌هاي ديگر هم لازم است؟

صد در صد. مربي كه رزومه خوبي دارد به لحاظ فني خوب بوده است. اما در باشگاه‌هاي ما بايد كميته فني باشد و در آن از افراد متخصص استفاده كنند مثل تيم بايرن مونيخ!حتي در انتخاب بازيكنان هم مي‌توانند نقش داشته باشند براي كمك به سرمربي.

در فوتبال ما معمولا اعتقادي يا اعتمادي به كميته فني ندارند!

كميته فني كه با حضور افراد با نگاه حرفه‌اي است بايد باشد. كميته فني كه مي‌گويند كشك است را قبول ندارم و بايد اينها را جا بيندازيم. حتي در فدراسيون ما‌، الان شما ببينيد از بس زياد شده كه هر كسي مي‌آيد آدم‌هاي خودش را مي‌آورد. مثل مربي تيم ملي زير ۱۷‌سال! با روابط و ارتباطي كه با فدراسيون و كميته فني تشكيل شده از افرادي كه خودشان در تيم‌هاي خودشان نتيجه نگرفتند اما مي‌آيند مربي انتخاب مي‌كنند !

منظور شما انتخاب عباس چمنيان است؟

اينها هست كه آدم دلسرد مي‌شود! افراد شايسته نمي‌آيند. قبلا كار كرده و نتيجه نگرفته من مي‌گويم مجيد جلالي چرا بايد چنين انتخابي كند؟ به خاطر ارتباط خوب با فدراسيون آمده شده عضو كميته فني اما خودش در تيم‌هايش نتايج خوبي نگرفته اما چرا فوتبال ما به اين سمت رفته؟ مربياني كه از آنها استفاده نمي‌شوند دلسرد مي‌شوند.

برگرديم به سوژه اصلي نام‌هايي كه در رسانه‌ها و فضاي مجازي براي هدايت پرسپوليس مطرح شدند اما از طرف باشگاه تاييد نشدند . در اين بين كدام را شايسته مربيگري پرسپوليس مي‌دانيد؟

اگر يكي مثل دايي يا يحيي بيايد صد‌در‌صد موافقم . اسكوچيچ هم نتيجه گرفته و تارتار هم مي‌تواند كار كند حتي حسين عبدي .

با توجه به نزديكي شما به يحيي، فكر مي‌كنيد اگر به او پيشنهاد بدهند حاضر است برگردد؟

اميدوارم اجازه بدهند كار كند! حيف است او كه اين همه محبوب هم هست نباشد.علي دايي هم اگر اجازه بدهند كار كند بهترين گزينه است!

اما دايي چند سال است كه كار مربيگري نكرده!

او از فوتبال ما شناخت دارد. در پرسپوليس فقط مربي بدنساز كار بدني انجام دهد بقيه كار مهره‌چيني است! ببينيد چه بازيكنان خوبي در پرسپوليس هستند. نياز به كار ديگري نيست!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون