• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5788 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ خرداد

نگاهی به مسابقات یورو 2024 که از دیشب آغاز شد

قهرمان؟ همان قدرت‌های سنتی یا سورپرایز تازه؟

هفدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا به میزبانی کشور آلمان دیشب آغاز شد و طی یک ماه ۲۴ تیم حاضر در این مسابقات در ۶ گروه 4 تیمی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.‌ پیش از این و در سال ۱۹۸۸ آلمان غربی میزبان این بازی‌ها بوده اما این نخستین‌بار است که کشوری به نام آلمان میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت ملی فوتبال در قاره سبز را برعهده خواهد داشت. مانشافت چند سالی است که در تورنمنت‌های مختلف ناکام بوده و حالا این شانس را دارد تا در کشور خود اعاده حیثیت کند. مرحله مقدماتی ۱۲ روز طول می‌کشد و پس از آن بازی‌های مرحله حذفی آغاز خواهد شد. مسابقه افتتاحیه این جام دیدار آلمان و اسکاتلند بود که به میزبانی ورزشگاه آلیانس شهر مونیخ، استادیوم اختصاصی باشگاه بایرن‌مونیخ برگزار شد. در ادامه نگاهی به جدول مرحله گروهی این مسابقات انداختیم. 

گروه A: آلمان، اسکاتلند، مجارستان و سويیس

گروه B: اسپانیا، کرواسی، ایتالیا و آلبانی

گروه C: انگلستان، اسلوونی، دانمارک و صربستان

گروه D: فرانسه، لهستان، هلند و اتریش

گروه E: بلژیک، اوکراین، رومانی و اسلوواکی

گروه F: پرتغال، ترکیه، گرجستان و جمهوری چک

گروه مرگ و بازی‌های جذاب 

کارشناسان فوتبال گروه B یا دوم این رقابت‌ها را گروه مرگ نامیده‌اند جایی که اسپانیا قهرمان دو دوره این رقابت‌ها، ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی و کرواسی تیم سوم جهان در جام جهانی قطر به همراه آلبانی برای صعود به دور بعدی با یکدیگر خواهند جنگید. قابل پیش‌بینی است که آلبانی شانسی برای صعود نخواهد داشت اما جدل سه تیم دیگر حکم مرگ و زندگی دارد! همچنین در گروه چهارم رقابت فرانسه از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی با هلند و لهستان می‌تواند جذاب باشد.

قهرمانی قدرت‌های سنتی یا سورپرایزی در راه است؟

تیم ملی فرانسه را باید مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی این مسابقات دانست؛ تیمی که از فوق ستاره‌ای به نام کیلین امباپه سود می‌برد و در دو دوره اخیر جام جهانی به یک قهرمانی و نایب قهرمانی نیز دست یافته‌ و با دیدیه دشان که هم قهرمانی در یورو و همچنین جام جهانی را به عنوان بازیکن در کارنامه دارد به میدان خواهد رفت. دشان در صورتی که بتواند تیمش را در این بازی‌ها به عنوان قهرمانی برساند، نخستین انسان در تاریخ خواهد بود که موفق شده به عنوان بازیکن و مربی در جام ملت‌های اروپا و جام جهانی عنوان قهرمانی را کسب کند! علاوه بر این آلمان میزبان مسابقات همچون همیشه از مدعیان خواهد بود. ضمن اینکه نباید از اسپانیا با نسل جدید بازیکنانش با سرمربیگری دلافونته به سادگی عبور کرد. انگلستان که تاکنون موفق نشده در این بازی‌ها به قهرمانی دست یابد یکی دیگر از مدعیان خواهد بود. علاوه بر این تیم‌ها باید نام ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی را هم اضافه کرد. پرتغال با کریستیانو رونالدو که آخرین جام ملت‌هایش را تجربه می‌کند هم می‌تواند مدعی باشد، نام کرواسی هم که در دو دوره قبلی جام جهانی گذشته فوق‌العاده بوده هم می‌توان در جمع مدعیان قرار داد. قهرمانی تیم‌هایی ‌مثل سويیس، هلند، بلژیک و دانمارک هم‌ می‌تواند سورپرایز این دوره از بازی‌ها باشد.

ایران هم در یورو نماینده دارد!

این احتمالا عجیب‌ترین و غیر‌قابل پیش‌بینی‌ترین بخش یورو 2024 باشد. حضور یک بازیکن از لیگ فوتبال ایران در مهم‌ترین تورنمنت ملی قاره سبز که برای نخستین‌بار رخ می‌دهد. گئورگی گولسیانی مدافع تیم پرسپولیس با پیراهن تیم ملی گرجستان نماینده لیگ ایران در یورو خواهد بود. اتفاقی که با‌توجه به شرایط فوتبال ایران بعید است تا سال‌ها بعد دوباره تکرار شود.

‌سوپرکامپيوترها چه می‌گویند؟

سوپرکامپیوتر اوپتا ۱۰۰۰۰ مرتبه یورو ۲۰۲۴ را شبیه‌سازی کرده و درصدهای شانس را قبل از مسابقات استخراج کرده است. بر این اساس انگلیس با ۱۹,۹ از سوی ابرکامپیوتر اوپتا به عنوان قهرمان یورو ۲۰۲۴ معرفی شده است. فرانسه با ۱۹,۱درصد شانس دوم به حساب می‌آید. آلمانِ میزبان با ۱۲,۴درصد، اسپانیا با ۹,۶درصد و پرتغال با ۹,۲درصد مدعیان قدرتمند بعدی برای بردن یورو هستند. هلند با ۵,۱درصد، مدافع عنوان قهرمانی یعنی ایتالیا با ۵درصد و بلژیک با ۴,۷درصد است در رتبه‌های بعدی هستند. در شانزده دوره قبلی این مسابقات تیم‌های آلمان و اسپانیا هر کدام با کسب ۳ قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این مسابقات به حساب می‌آیند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون