• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5811 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير

پزشکیان ؛ توانمندي‌ها كاستي‌ها، فرصت‌ها، تهديدها

٭ وجود اپوزيسيون خارج از كشور منفعل، پراكنده و فاقد راهبرد و راهبر بدون داشتن پايگاه تاثيرگذار اجتماعي در كشور.
٭ خصلت مذهبي عيارگونه عاري از شائبه با توان جذب طيف وسيعي از جامعه مذهبي سنتي غيرسياسي يا كمتر سياسي و همچنين جوانان مذهبي عدالتجو و ساده‌زيست سرخورده از كنشگران فعلي عرصه سياست.
٭ جايگاه حرفه‌اي پزشكي و جراحي قلب به عنوان‌ حساس‌ترين ارگان حياتي و لمس و درك و ممارست با بحران و اخذ تصميم در لحظه حين جراحي و ظرفيت تعميم اين حس در تصميم‌گيري‌هاي چالشي در جهت حل مساله در امور كشور.
۲-  تهديد- كاستي
٭ چسبندگي مراكز، نحله‌ها و افراد به وضعيت‌هاي پايدار و مستمر رانتي و انتفاع حياتي به تداوم اين وضعيت و كنش تخريبي به هر نوع دست‌اندازي به اين موقعيت.
 ٭تلاقي منافع غير‌قابل انكار اپوزيسيون و كشورهاي متخاصم از يك سو و مخالفان داخلي از سوي ديگر در بهره‌برداري از ناكامي دولت آينده. 
اپوزيسيون در آرزوي فروپاشي و مخالفان به اميد رويكرد مردمي با آنان تلاقي منافع پيدا مي‌كنند.
٭ عقب‌افتادگي و عدم بهره‌مندي شديد برخي از ساختارهاي اجرايي، اداري، مالي و علمي كشور از فناوري روز جهان و نبود مراودات و تبادلات مرسوم در دنيا بين اين ساختارها و مراكز معتبر جهاني و در نتيجه گراني، اصيل نبودن و فقدان ضمانت در بهره‌وري از علم روز.
٭ وجود تحريم‌هاي سنگين، بي‌سابقه و چند جانبه تاثيرگذار بر كل كشور و روابط بين‌المللي توسط كنگره و در مواردي دستورات اجرايي رياست‌جمهوري امريكا كه با روند فعلي حداقل در كوتاه‌مدت تعليق يا رفع آنها احاله به محال است.
٭ سلب يا كاهش اعتماد و اميد در قشر وسيعي از مردم بالاخص جوانان و فرهيختگان وطبقه متوسط تضعيف شده، به بهبود شرايط زيستي و آينده مطلوب.
 ٭بحران شديد زيست محيطي و وجود توسعه ناپايدار و تخليه منابع تجديدناپذير و عدم استفاده بهينه از منابع تجديدپذير.
 ٭ناترازي توليد و مصرف انرژي، تبادلات بانكي، صندوق‌هاي بازنشستگي دولتي و تامين اجتماعي و جبران ناترازي از طريق افزايش نقدينگي.
 ٭ناترازي و در مواردي تقابل بالقوه بين ديپلماسي و ميدان.
٭ تخليه ژنتيكي نخبگي با سير تصاعدي مهاجرت نخبگان معطوف به عدم به‌كارگيري و استفاده از ظرفيت و تامين شايسته آنان.
٭ فربهي فراتر از حد دولت و حاكميت و ورود مزاحم و دخالت غيرضروري در تمامي امور مردم اعم از انبوهي رو به رشد كاركنان تا حذف و بي‌اثر کردن سمن‌ها در اداره امور جاري مردم.
٭ باورسازي تقدس گونه به برخي رويكردهاي سياسي، بين‌المللي و اجتماعي بالاخص در روابط خارجي كه بسياري شأن نزول و فلسفه بروز در زماني خاص را داشتند.
٭گسست رو به تزايد گرايش‌ها و باورهاي نسل جديد و حتي نسل‌هاي گذشته به ارزش‌ها و باورهاي رسمي.
۳-  پيشنهادها و اقدامات
٭ برقراري، تقويت و تداوم ارتباط با رهبري نظام در كسوت نماينده اكثريت راي‌دهندگان و دغدغه‌مند بسياري از راي ندادگان جهت انتقال به ايشان به عنوان‌ بالاترين و موثرترين شخصيت واجد كاريزما در كشور و جلب اعتماد و حمايت ايشان در جهت حمايت از برنامه‌ها. 
٭ پايداري و پايمردي در روال سلوك شخصي همراه با تداوم صراحت و صداقت و پاكدستي، توأم با برخي تعديلات ظاهري كه طي كارزار انتخاباتي نشان داده شد. اين خصوصيات اگر ساختار‌سازي شود و غلبه شائبه و غبار تظاهر بر آن ننشيند، ظرفيت تولد نوعي سلوك عيارگونه و منش لوطي‌گرانه همراه با قابليت كاريزمايي خواهد داشت.
 ٭تبيين، تعديل و تبويب اهداف راهبردي همراه با نگاه منطقي و كاربردي و سازماندهي عملياتي با تشكيل جدول گانت براي هر اقدام و گزارش حداقل ماهيانه به مردم همراه با تشريح دقيق و منصفانه وضعيت موجود به مردم.
٭ برقراري ارتباط منظم و ساختاري با منتقدان از يك سو و انجام ارزيابي نقادانه عملكرد دولت توسط سمن‌ها و بها دادن به نظريات خردمندان و خبرگان امور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون