• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5831 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد

وزارت كليدي آموزش و پرورش هست‌ها و بايست‌ها

 به همين دليل نظام ناچار است از فشارهاي فيزيكي و برخورد‌هاي انتظامي براي حفاظت از ارزش‌ها بهره گيرد، امري كه عقلا و پيشاپيش محكوم به ناكارآمدي و شكست است. 
۴-  وزير آموزش و پرورش براي اداره اين وزارتخانه راهبردي در عرصه فرهنگ بيش از يك مدير اجرايي بايد نظريه‌پردازي باشد كه فرهنگ و ارزش‌ها و سازوكار تربيت را به درستي شناخته و نقاط ضعف و قوت را به خوبي مورد ارزيابي قرار دهد. ضمن آنكه از وجاهت علمي و تجربي برخوردار باشد تا معلمان كه فرهيخته‌ترين و دلسوزترين قشر اجتماعي هستند، برتري علمي و تجربي او را به واقع پذيرا باشند. 
5-  اگر فقط در يك مورد معدل دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۳ را كه نمودار ميانگين كاركرد آنان است، با سال تحصيلي ۱۴۰۲ كه سال‌هاي قبل‌تر آن را نداريم، مقايسه كنيم متوجه مي‌شويم كه تقريبا در همه استان‌ها يك افت تحصيلي بسيار شديدي ملاحظه مي‌شود، حتي استاني مثل خراسان جنوبي كه معدل دانش‌آموزان حدود ۱۴.۵ بوده اين معدل در سال ۱۴۰3 به ۱۱.۸ كاهش پيدا كرده و در خيلي از استان‌ها ميانگين‌ها متاسفانه زير ۱۰ آمده است. در استان‌هايي مثل سيستان‌وبلوچستان، كرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، كهگيلويه‌وبويراحمد، چهارمحال‌وبختياري، لرستان، ايلام، كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربي، گيلان، گلستان، خراسان شمالي و خوزستان، ميانگين نمرات امتحان نهايي براي تمام رشته‌هاي نظري زير ۱۰ است. چنانكه رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اخيرا اعلام كرد كه ميانگين معدل دانش‌آموزان در كشور ۱۱.۵ است و دلايل اين افت معدل بايد ريشه‌يابي شود.
6-  به‌طور خلاصه معدل دانش‌آموزان فقط دال بر نتيجه كارنامه آنان نيست، بلكه نشانگر كارنامه عملكرد وزارت آموزش و پرورش در زمينه اجتماعي شدن و تربيت نيز است.  روشن‌تر بگوييم آقاي رضا مراد صحرايي، وزير دولت سيزدهم در امتحان وزارت خويش با ضعيف‌ترين نمرات مردود شده است. 
7-  توصيه به دولت چهاردهم آن است كه براي وزارت آموزش و پرورش كسي را برگزيند كه با رهبري هوشمندانه اين وزارتخانه را به درستي در جايگاهش بنشاند. بايسته اين امر داشتن صفات ذيل است: تخصص در امر آموزش، مهارت‌هاي ارتباطي قوي، رويكرد مشاركتي با مربيان و متخصصان ديگر، انطباق‌پذيري و گشودگي با ايده‌هاي جديد، متعهد به عدالت اجتماعي، پاسخگويي، داشتن رهبري و مديريت الهام‌بخش و بينش خوب در مديريت مالي براي تامين نيازها و نهايتا يادگيري مستمر و آموزش و پرورش را قالبي خشك و متصلب نبيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون