• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5842 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ شهريور

به دنبال بررسي اعتصابات سراسري جامعه پرستاري، شوراي امنيت تشكيل جلسه داد و دولت براي حل مشكلات صنفي پرستاران، سه ماه مهلت گرفت

دامنه اعتراضات پرستاران تا مقر وزير بهداشت كشيده شد

گروه اجتماعي| تجمع پرستاران و اعتراض به تضييع حقوق صنفي و تعويق مطالبات همچنان ادامه دارد . طبق گزارش خبرگزاري ايلنا، ديروز و به دنبال تجمعات اعتراضي پرستاران سراسر كشور كه از نيمه مرداد آغاز شده، جمعي از پرستاران در تهران و كرمانشاه تجمع اعتراضي ترتيب دادند و به شرايط شغلي خود معترض شدند. طبق اين گزارش، ديروز پرستاران معترض در شهر تهران، مقابل وزارت بهداشت تجمع كردند و در كرمانشاه هم مانند ساير همكاران خود در اين دو هفته اخير، دست از كار كشيدند و به اعتراضات سراسري پيوستند. اعتراض و خواسته پرستاران، حذف اضافه كار اجباري، ترميم دستمزدها به ازاي حجم سنگين كار موظف، افزايش مابه‌ازاي اضافه كاري و اجراي صحيح قانون تعرفه‌گذاري و البته مهم‌تر از آن، شنيده شدن اعتراضات و خواسته‌ها توسط توليت سلامت است. در اين دو هفته، پرستاراني در استان‌هاي فارس، بوشهر، كهگيلويه و بوير احمد، مركزي، خراسان رضوي، يزد، مازندران، زنجان، خوزستان، همدان، البرز، اصفهان و قزوين به صورت ساعتي دست از كار كشيده‌اند و با برگزاري تجمع صنفي، خواستار احقاق حق و اجراي قانون شده‌اند.  محمد شريفي مقدم؛ دبيركل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا و در توضيح دليل اين اعتصاب سراسري گفته است:«ما كمبود پرستار داريم و به زور به پرستاران اضافه‌كار اجباري مي‌دهند آن هم با حق‌الزحمه ساعتي ۲۰ هزار تومان كه بعد از ۶ ماه پرداخت مي‌شود. پرستاران حق ندارند بگويند اضافه‌كار اجباري نمي‌خواهيم يا به اين رفتار غيرقانوني معترضيم. پرستاران كرمانشاه در اسفند سال قبل، ۱۲ ماه كارانه نگرفته بودند، همه جور پيگيري كردند و وقتي نتيجه نگرفتند، تجمع كردند؛ بعد از تجمع، تعدادي از اين پرستاران را به هيات تخلفات احضار كردند.پرستاران خواسته‌هاي غيرقانوني يا خارج از عرف ندارند؛ پرستاران نمي‌گويند چرا به ما ماهي ۱۰۰ ميليون تومان حقوق نمي‌دهيد، مي‌گويند آنچه به اسم تعرفه‌گذاري اجرا كرده‌ايد قانوني و عادلانه نيست؛ مي‌گويند اضافه‌كار اجباري، خلافِ قانون ارتقاي بهره‌وري است كه ساعات حضور پرستار در بيمارستان را محدود كرده. خواسته‌هاي پرستاران همين‌هاست، چيز عجيب و غريبي نيست.» 
دو روز قبل، معاون پرستاري وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ايلنا تاكيد كرد كه « برخی از چالش‌هاي حوزه پرستاري نياز به مداخله سران قوا دارد» و افزود: «در حوزه پرستاري با چالش‌هاي جدي روبه‌رو هستيم كه در مرز نقطه جوش و بحران است. اگر مجموعه دولت و ساير قوا يعني قوه مقننه و قوه قضاييه دست به دست هم ندهند، مي‌تواند يك مشكل عمومي و اجتماعي ايجاد كند. برخي از چالش‌هاي اين حوزه نياز به مداخله سران قوا دارد كه بتوانند تصميم سريع و عاجل بگيرند و اميدوارم اين موضوع به سرعت اتفاق افتد تا مردم آسيب نبينند.» 
معاون پرستاري وزارت بهداشت چند روز پيش از اين اظهارات، كل مطالبات 210 هزار پرستار را ۸ هزار ميليارد تومان اعلام كرده و گفته بود كه با ورود سازمان برنامه و ديوان محاسبات كل كشور و پيگيري‌‌هاي انجام شده روند پرداخت مطالبات تسريع شده است.
رييس كل سازمان نظام پرستاري هم چند روز قبل در نامه‌اي به رييس‌جمهوري به تشريح مهم‌ترين مشكلات پرستاران شامل تأخير در پرداخت كارانه و اضافه كار، مشكل كمبود نيرو و مساله افزايش مهاجرت پرستاران پرداخت و از رييس‌جمهوري خواست با رسيدگي فوري به اين مساله از افزايش موج نارضايتي پرستاران جلوگيري كند و كارگروه و جلساتي در رياست‌جمهوري با مديريت معاون اول يا معاون اجرايي براي رفع مشكلات و دغدغه‌هاي پرستاران تشكيل شود . 
اين نامه در حالي نوشته شد كه همزمان با تجمعات اعتراضي پرستاران و گسترش اعتراضات به سراسر كشور، جلسه دبيرخانه شوراي امنيت كشور با حضور مسوولان دستگاه‌هاي مختلف براي رسيدگي به مشكلات پرستاران تشكيل شد. خبرگزاري مهر گزارش داد كه اين جلسه، عصر شنبه هفته جاري در محل دبيرخانه شوراي امنيت كشور با حضور نمايندگان وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايران و شيراز، سازمان امور اداري و استخدامي، سازمان برنامه و بودجه، رييس كل سازمان نظام پرستاري و نهادهاي مرتبط با حضور دبير شوراي امنيت كشور تشكيل شده و در اين جلسه موضوع مطالبات پرستاران كشور مورد بررسي قرار گرفته و مقرر شد وزارت بهداشت طي سه روز جمع‌بندي مشكلات جامعه پرستاري را به همراه راه‌حل‌هاي آن به دبيرخانه شوراي امنيت كشور ارايه دهد و سازمان امور اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه نيز راهكارهاي قطعي حل مشكلات پرستاران را ارايه بدهند تا طي يك فرآيند سه ماهه براي حل اين مشكلات اقدامات لازم انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون