• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5853 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور

پاسخ ثبت احوال به یادداشت عباس عبدی

مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
سلام عليكم
احتراما پيرو درج مطلبي با عنوان «ثبت ناخوش احوال» در شماره 5851 آن جريده به تاريخ 18/6/1403 به پيوست جوابيه اين سازمان جهت انتشار در روزنامه و سايت آن رسانه به منظور آگاهي بخشي و تنوير افكار عمومي ارسال مي‌گردد.
خواهشمند است وفق ماده 23 قانون مطبوعات دستور فرماييد به نحو متناسب جهت استحضار مردم شريف ايران اطلاع‌رساني گردد.
بسمه‌تعالي
در پاسخ به مطلب روزنامه اعتماد با كد خبري 221948 مورخ 18/06/1403 ضمن تشكر از توجه نويسنده محترم به اهميت نظام آمار و اطلاعات جمعيتي در سياست‌گذاري‌هاي كلان كشور به آگاهي مي‌رساند: 
سازمان ثبت احوال كشور به عنوان متولي نظام ثبت مدني (ثبت احوال) و آمار حياتي و بر اساس بند «ز» ماده (1) قانون ثبت احوال مرجع رسمي توليد و انتشار آمارهاي انساني سراسر كشور و انتشار آن است. 
يكي از مشكلات در اين راه نبود رويه آماري منظم و منطبق با استاندارد‌هاي بين‌المللي (نظير GSIM) بود. مساله ديگر، عدم استفاده از ابزار‌هاي به‌روز ديداري‌سازي داده‌ها بود كه در دوره مديريت فعلي سازمان با در نظر گرفتن اين باور كه توليد و انتشار آمارهاي انساني علاوه بر اينكه يكي از تكاليف قانوني سازمان بوده، از ضرورت‌هاي بسيار مهم در تحليل وضعيت جمعيتي در كشور براي برنامه‌ريزي‌هاي مرتبط به اين حوزه و رصد دقيق آن مي‌باشد.
لذا با بهره‌گيري از پايگاه‌هاي اطلاعاتي سازمان براي اولين‌بار در سال گذشته، ضمن ايجاد مركز تخصصي رصد جمعيت كشور كه به تفصيل مولفه‌ها و شاخص‌هاي مهم تحولات جمعيتي به ويژه رويدادهاي ولادت، فوت، ازدواج، طلاق و مهاجرت را در بازه‌هاي زماني و مناطق جغرافيايي مختلف رصد، پايش و تحليل مي‌نمايد، در سازمان ثبت احوال ايجاد و افتتاح گرديد و در راستاي آن درگاه آمارهاي انساني نيز به نشاني amar.sabteahval.ir ايجاد و خروجي‌هاي مركز رصد را در قالب‌هاي نوين انتشار آمارها، در اختيار عموم مردم قرار داده است. لازم به ذكر است، اين درگاه، در بيش از زمان يكساله‌اي كه به بهره‌برداري رسيده است، همواره در معرض استفاده علاقه‌مندان آمارهاي انساني بوده و هيچگاه از دسترس خارج نشده است. 
علاوه بر اين، به ميزباني مركز رصد جمعيت كشور، شاخص‌هاي مهم، در جلسات فصلي، در حضور رسانه‌ها، مورد بررسي و پايش متخصصين و نخبگان حوزه علوم اجتماعي و جمعيتي قرار مي‌گيرد كه گزارش آن در رسانه‌ها منعكس گرديده است و همچنين اين امكان براي دستگاه‌هاي ذيربط وجود دارد تا بتوانند در قالب سرويس‌هاي الكترونيكي از اطلاعات بهره‌مند گردند. 
يكي از اهداف ايجاد مركز رصد جمعيت كشور ايفاي نقش تبييني در‌ آمارهاي جمعيتي مرتبط با قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت و رصد مداوم تغييرات باروري كشور بوده است. در اين راستا سازمان ثبت احوال كشور تلاش دارد علاوه بر رشد دانش عمومي در حوزه جمعيت، به تصميم‌گيران و تصميم‌سازان ملي نيز با توجه به اطلاعات مهم و دقيق موجود از روند تحولات رخ‌داده جمعيت كشور، كمك نمايد. به عنوان يك گام اساسي، ميزان كلي باروري، به تفكيك شهرستان، با استفاده از داده‌هاي پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور، براي اولين‌بار به روش ثبتي‌مبنا توليد و منتشر و در اختيار كليه دستگاه‌هاي مرتبط قرار گرفت. 
به‌روزرساني آمار و داده‌هاي جمعيتي در بازه‌هاي زماني تعريف شده (عموماً سالانه) يكي از اصول و توصيه‌هاي بين‌المللي در حوزه نظام ثبت احوال و آمار حياتي است كه در كليه كشورهاي داراي نظام ثبت احوال و آمار حياتي منسجم و كامل اجرا مي‌شود. با اين حال فرايند به‌روزرساني آمار، در مواردي كه تأخير در زمان ثبت رويداد اتفاق مي‌افتد، امري معمول محسوب مي‌شود. همچنين در درگاه آمارهاي انساني، تعاريف و زمان به‌روزرساني آمارها، مطابق با استانداردهاي تعريف شده در كشور ارايه گرديده تا مورد ابهام و شبهه بهره‌برداران از جمله نويسنده محترم نگردد. 
شايان ذكر است اين سايت همواره در دسترس عموم بوده و بر اساس نياز مشتريان در حال روزآمدسازي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون