• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5861 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱ مهر

يك اعزام ساده و هزاران حاشيه باور نكردني

آقاي انوشيرواني! اين شكلي مي‌خواهي قولت به مردم را عملي كني؟

از بازماندن 6 جوان از مسابقات جهاني تا اعزام همسر مدير فدراسيون!

  گروه  ورزش

هيچ كس تصورش را نمي‌كرد يك اعزام ساده به مسابقات وزنه‌برداري جوانان قهرماني جهان اين‌چنين حاشيه‌ساز شود به شكلي كه سفر رييس فدراسيون به مسابقات را لغو كند تا او براي پاسخگويي به وزارت ورزش برود. به گزارش روزنامه اعتماد، اواخر هفته گذشته خبر رسيد فدراسيون جهاني وزنه‌برداري نام 6 نفر از ورزشكاران ايراني حاضر در اين مسابقات را ذيل موضوع «دوپينگ» خط زده است. محراب دواسري، اميرحسين قرباني، ايليا صالحي‌پور، اميرحسين سپه، آريا پايدار و حميدرضا محمدي تنها 6 ورزشكاري هستند كه از مسابقات جهاني بازماندند.  دليل حذف اين 6 ورزشكار زمان‌بندي اشتباه فدراسيون در گرفتن آزمايش دوپينگ از ورزشكاران بوده است.  طبق قوانين فدراسيون وزنه‌برداري ايران بايد دو آزمايش دوپينگ سرزده در فاصله 6 ماه مانده به مسابقات از ورزشكاران خود مي‌گرفته و حداقل 14 روز بين اين دو آزمايش فاصله مي‌انداخته است. با اين حال فدراسيون به دليل فراموشي يا سهل‌انگاري دير به فكر انجام اين كار افتاد و در اين دو آزمايش را در فاصله بسيار كمي تا شروع مسابقات از ورزشكاران گرفت و به اين ترتيب موفق نشد دستورالعمل فاصله 14 روزه را رعايت كند. فدراسيون در عرض 12 روز از برخي ورزشكاران خود تست دوپينگ گرفت و همين مساله موجبات حذف 6 ورزشكار ايراني را فراهم كرد.  طبق اعلام فدراسيون وزنه‌برداري و رسانه‌ها فدراسيون وزنه‌برداري ايران بعد از اين اتفاق به ‌شدت به تصميم ITA معترض شد و به محض اطلاع از اين تصميم از طريق برقراري ارتباط با رييس فدراسيون جهاني و ديگر مسوولان رده بالاي IWF تلاش گسترده‌اي براي ممانعت از اين تصميم انجام داد كه نتيجه‌بخش نبود. در همين رابطه هادي مربي تيم ملي جوانان گفت: طبق قوانين جديد ITA كه ما بايد دو بار از ملي‌پوشان اعزامي به مسابقات تست دوپينگ بگيريم، ما هم اين كار را انجام داديم اما متاسفانه آژانس بين‌المللي كنترل دوپينگ اين موضوع را از ما نپذيرفت و معتقد است فاصله آزمايش‌هاي گرفته شده براي ۶ نفر از اعضاي تيم ما ۱۲ روز بوده كه ظاهرا كمتر از بازه زماني تعيين شده است. اين درحالي است كه پيش از اين تا جايي كه من اطلاع دارم اشاره‌اي به بازه زماني ۱۴ روزه نشده بود. به هر شكل ما همچنان از طريق فدراسيون وزنه‌برداري پيگير ماجرا هستيم تا ان‌شاءالله مشكل پيش آمده براي ۶ وزنه‌بردار تيم ملي كه اكثرا هم از شانس‌هاي كسب مدال هستند برطرف شود. ادعاي پانزوان كه به احتمال بسيار زياد موضع رسمي فدراسيون نيز به حساب مي‌آيد با توجه به قوانين مندرج در فدراسيون جهاني قابل سنجش است.  در آيين‌نامه مبارزه با دوپينگ كه در سايت فدراسيون جهاني قرار گرفته (براي سال ۲۰۲۴) و در بند ۹ ماده ۱۸ آيين‌نامه مربوط به تعهدات فدراسيون‌هاي گروه A و B آمده است: فدراسيون‌هاي گروه A و گروه B عضو فدراسيون جهاني بايد اطمينان حاصل كنند تمام ورزشكاران شركت‌كننده در قهرماني جوانان جهان، قهرماني بزرگسالان جهان و المپيك (رويدادهاي گزينشي) تحت آزمايش دوپينگ قرار مي‌گيرند.

همچنين در بند ۹.۳ و ۹.۵ ماده ۱۸ آيين‌نامه آمده است: فدراسيون‌هاي عضو گروه A بايد اطمينان حاصل كنند 6 ماه قبل از حضور در رويداد منتخب، حداقل دو تست دوپينگ بدون اطلاع و خارج از مسابقه روي ورزشكاران انجام شود و فاصله بين تست‌ها بايد حداقل دو هفته باشد. 
در بند ۹.۴ ماده ۱۸ آيين‌نامه نيز آمده است: فدراسيون‌هاي عضو گروه B بايد اطمينان حاصل كنند كه 6 ماه قبل از حضور در رويداد منتخب، حداقل يك تست دوپينگ بدون اطلاع و خارج از مسابقه روي ورزشكاران انجام شود.
 در بند ۹.۱۰ ماده ۱۸ آيين‌نامه مجددا تاكيد شده است الزام انجام آزمايش بند‌هاي ۹.۳ و ۹.۴ برعهده هر يك از فدراسيون‌هاي عضو است.  در اين رابطه ايسنا نوشت: طبق آيين‌نامه مبارزه با دوپينگ فدراسيون‌هاي ملي براساس خطر دوپينگ از شديد به كم به سه گروه A و B و C طبقه‌بندي مي‌شوند. اين طبقه‌بندي اول هر سال توسط فدراسيون جهاني انجام مي‌شود. با توجه به اينكه از ايران خواسته شده بود دو بار تست دوپينگ از ورزشكاران خود بگيرد بنابراين در گروه A قرار دارد. فدراسيون ايران طبق همين آيين‌نامه 6 ماه پيش از مسابقه قهرماني جوانان جهان فرصت داشته از ورزشكاران خود تست دوپينگ بگيرد اما در آستانه مسابقه قهرماني جوانان جهان اقدام به گرفتن تست دوپينگ اول كرده و همين مساله باعث شده فاصله ۱۴ روز بين دو تست رعايت نشود. به اين ترتيب مشخص شده اشتباه فدراسيون وزنه‌برداري دليل اصلي حذف 6 ورزشكار ايراني از مسابقات جهاني بوده است.  اما اين تنها حاشيه اعزام تيم ملي به مسابقات جهاني نيست. اعزام چندين نفر آدم غيرمرتبط همراه با تيم ملي به مسابقات جهاني اسپانيا با واكنش گسترده اهالي ورزش و رسانه‌ها مواجه شده است.  طبق اعلام رسانه‌ها در فهرست اوليه اعزام نام 38 نفر به چشم مي‌خورد كه شامل همسر و فرزند نايب‌رييس فدراسيون نيز مي‌شود. البته فدراسيون بعدا اعلام كرد از اين فهرست 29 نفر اعزام شدند و اعزام همسر و فرزند بهداد سليمي نيز با هزينه شخصي بوده ولي اينكه چرا نام اين افراد در فهرست تيم اعزامي وزنه‌برداري ايران به مسابقات جهاني قرار داشته هنوز محل سوال است. 
تسنيم در اين رابطه نوشت: هر سفر خارجي بايد به تاييد شوراي برون‌مرزي وزارت ورزش و جوانان برسد. پيش‌تر نيز شاهد بوده‌ايم سفرهايي صورت گرفته كه حاشيه‌ها و مشكلات زيادي را به وجود آورده است. اكنون پرسش اين است كه چرا شوراي برون‌مرزي وظيفه نظارتي خود را در اين زمينه به خوبي ايفا نمي‌كند؟ موضوع اين است كه فدراسيون‌ها نام افراد را براي اعزام نمي‌دهند و فقط عناوين نفرات همانند سرمربي، مربي و ماساژور را به وزارت ورزش ارايه مي‌كنند. آيا اين كار سختي است كه وزارت ورزش اسامي نفرات را به همراه فهرست يادشده از فدراسيون‌ها بخواهد؟ شوراي برون‌مرزي كاري مهم‌تر از اين مي‌تواند داشته باشد كه جلوي سفرهاي حاشيه‌دار را بگيرد؟ اعزام نفرات همراه و بستگان مسوولان پيش‌تر نيز وجود داشته، اما بهداد سليمي كه گفته شده همسر و دخترش را با هزينه شخصي در فهرست اعزام قرار داده، نمي‌توانست در زمان ديگري غير از برگزاري مسابقات چنين كاري را انجام دهد؟ قطعا انجام اين كار در زمان ديگري جلوي ايجاد حواشي را مي‌گرفت. به خاطر همين مسائل روز گذشته اعلام شد سجاد انوشيرواني، رييس فدراسيون وزنه‌برداري ايران سفر خود به اسپانيا را لغو كرده تا براي اداي توضيحات به وزارت ورزش برود.  اين اتفاقات در شرايطي رخ داده كه همين دو ماه پيش فدراسيون وزنه‌برداري به خاطر نتايج ضعيف تيم ملي در المپيك زير فشار انتقادات قرار گرفته بود. در المپيك پاريس وزنه‌برداري ايران براي دومين‌بار در قرن بيست‌ و يكم از المپيك با دست خالي برگشت.  اما انوشيرواني در يك نشست خبري با انتقاد از فدراسيون قبلي گفته بود: فدراسيوني كه تحويل گرفتم مخروبه كامل بود و پشتوانه نداشتيم و سه سال بود نوجوانان و جوانان تعطيل بودند. جامعه آماري ما هم كوچك شده بود. زماني كه مسابقات قهرمان كشور نوجوانان و جوانان را برگزار كرديم مجموعا ۲۰۰ نفر شركت كردند. امكانات سخت‌افزاري هم نداشتند و وزنه‌بردار ملي‌پوش با هالتري كه متعلق به ۱۵ سال پيش است تمرين مي‌كند. تازه داريم همه اين شرايط را بهتر مي‌كنيم. انوشيرواني در همان كنفرانس خبري با اشاره به سال‌هاي پيش رو ادامه داد: از سال ۲۰۲۵ انتظارات مردم را برآورده خواهيم كرد و نسلي را معرفي خواهيم كرد كه مدال‌آوري در دو المپيك را تضمين كند. همچنين دنبال اين هستيم كه نسل‌هاي پشت‌سر اين نسل جديد را هم بسازيم و در استان‌ها به صورت منطقه‌اي در حال استعداديابي هستيم. انوشيرواني خطاب به مردم گفت: مردم تا مسابقات قهرماني جهان ۲۰۲۵ صبر كنند و پس از آن تيم ملي مردان و زنان متفاوتي را از ايران خواهند ديد و اگر اين اتفاق نيفتاد گردن ما از مو باريك‌تر است و عذرخواهي خواهيم كرد. حال خوب است آقاي انوشيرواني توضيح بدهد آيا با همين دست فرمان مي‌خواهد در سال 2025 معجزه كند؟ آيا به اين شكل مي‌خواهد جوانان و نوجوانان را به ميدان بياورد و پشتوانه‌سازي كند؟ فعلا كه در نخستين گام 6 ورزشكار جوان ايران فرصت حضور در مسابقات جهاني را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون