• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5863 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر

وزیر امور خارجه در گفت و گو با «مشق میدان» درباره نقش رییس‌جمهور در سفر نیویورک:

پزشکیان تصویرگر چهره مطلوب ایران است

 گروه   گزارش

وزير امور خارجه كشورمان درخصوص اهميت حضور رييس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: تصويري كه در اين سه حضور و بروز رييس‌جمهور در نيويورك ساخته مي‌شود به نظر من بسيار مهم است و بايد بگويم كه آقاي پزشكيان نيز متخصص ساختن تصويرهاي بسيار خوب است. ما اين را در عراق تجربه كرديم و در داخل كشور هم در انتخابات تجربه كرديم. من اطمينان دارم كه تصوير بسيار خوب و مطلوبي از جمهوري اسلامي ايران در اين سفر توسط آقاي دكتر پزشكيان ارائه خواهد شد.

 

سياست خارجي، كلا كار سختي است و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به مراتب سخت‌تر است

سيدعباس عراقچي، وزير امور خارجه كشورمان در نخستين قسمت از مجموعه «مشق ميدان» با اشاره به اينكه در دوران ويژه‌اي تصدي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را برعهده گرفته است، اظهار داشت: سياست خارجي، كلا كار سختي است و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران به مراتب سخت‌تر است. هميشه سخت‌تر بوده. ما در طول 40 سال گذشته وزارت خارجه پركاري را هميشه داشته‌ايم.

وي افزود: وزير شهيد «اميرعبداللهيان» نيز در يكي از سخت‌ترين و دشوارترين دوره‌ها وزير خارجه ايران بود. وقتي جنگ اوكراين آغاز شد، تبعاتي داشت و بعد از آن توفان‌الاقصي و جنگ غزه آغاز شد كه سياست خارجي ما را به خودش مشغول كرد و تا اين اواخر كه عمليات وعده صادق انجام شد. عراقچي بيان داشت: در طول اين 35 سالي كه من در وزارت امور خارجه مشغول بوده‌ام، روزي نبوده كه با آرامش كامل گذرانده باشيم. دوستان در بقيه قسمت‌هاي جمهوري اسلامي نيز همين طور؛ ما در اين شرايط سخت واقعا آبديده شده‌ايم و بايد بگوييم كه پوست‌مان كلفت شده است. ان‌شاءالله با قوت ايستاديم و تلاش مي‎كنيم.

 

اسراييل در غزه در يك باتلاق گرفتار شده است

وي در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به جنگ اسراييل در غزه و دليل شدت گرفتن جنايات اين رژيم گفت: واقعيت اين است كه اسراييل در غزه در يك باتلاق گرفتار شده است. الان تقريبا نزديك به يك سال است كه وارد غزه شده؛ جايي كه به لحاظ مساحت جغرافيايي بسيار كوچك است و با يك ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پيشرفته‌ترين سلاح‌ها وارد آنجا شده با يك هدف كه حماس را نابود كند. اين هدف اعلام شده آنهاست. اين ادعا نيست. خودشان گفتند كه ما مي‌رويم حماس را ريشه‌كن كنيم. يك سال است كه آنجا دارند در يك محيط كوچك مي‌جنگند. با يك گروه چريكي ولي هنوز نتوانستند به آنچه مي‌خواهند برسند. وزير امور خارجه ادامه داد: يك گروه كوچك در برابر يك ارتش بزرگ و مجهز و پيشرفته كه در بسياري از ابعاد پوشالي بودن آن ثابت شده، ايستادگي كرده است. براي همين است كه دارند دست و پا مي‌زنند و رفتارهايي كه نشان مي‌دهند، رفتار يك انسان درمانده است. تصور مي‌كنند كه با گسترده كردن ميدان جنگ و كشاندن پاي ديگران به آن به خصوص امريكا و درگير كردن جمهوري اسلامي مي‌توانند از اين بن‌‌بستي كه در آن گرفتار شده‌اند، خارج شوند.

 

انفجار پيجرها ترور كور و اقدامي عليه بشريت بود

وي گفت: ما هم كاملا هوشيار هستيم و در تله آنها نخواهيم افتاد. حركاتي كه آنها انجام مي‌دهند، به نظر من كاملا از روي استيصال است. پيجرهاي كوچكي را از قبل مواد منفجره بگذاري و منفجر كنيد آن به صورت كور؛ چون بسياري از اين پيجرها دست مراكز امدادي و بهداشتي بوده و يك جورهايي ترور كور است.

عراقچي اظهار داشت: ممكن است بگوييم از نظر اطلاعاتي پيجرها را رديابي كردن و در آن مواد منفجره كار گذاشتن، يك كار قابل توجهي است ولي در صحنه نبرد بين مقاومت و اسراييل، اين يك كاري از سر استيصال است كه يك عده سرباز را نابينا كني يا جراحاتي وارد كنيد. من وقتي به اين صحنه نبرد از بالا نگاه مي‌كنم، مي‌بينم كه اسراييل از جهات مختلف، گرفتار شده است. هزينه اقتصادي كه در سال‌هاي اخير متحمل شده سرسام‌آور است. مشكلات اجتماعي كه پيدا كرده؛ الان حدود 8۰۰ - 7۰۰ هزار نفر از مناطق شمال اسراييل كه جنوب لبنان مي‌شود، آواره شده‌اند.

 

ترور هنيه با هدف عصباني كردن ايران بود

وزير امور خارجه كشورمان اذعان كرد: به نظر من اسراييل در يك موقعيت بسيار سختي قرار گرفته؛ موقعيتي كه مي‌شود اسم آن را «استيصال» گذاشت و به همين دليل به حركت‌هاي ايضايي اينچنيني دست مي‌زند. ترور اسماعيل هنيه در تهران صبح روز بعد از تحليف رياست‌جمهوري، يك حركت براي عصباني كردن ما و براي تحريك كردن ما براي وارد شدن به يك درگيري بزرگ‌تر بود؛ بله هزينه خودش را داشت هزينه انساني داشت، يك انسان بزرگي را ترور كردند و قبول دارم كه هزينه حيثيتي داشت ولي در برابر حيثيت بر باد رفته اسراييل و ارتش اسراييل در اين جنگ، اينها هزينه‌هايي است كه وجود دارد ولي حكايت از يك نوع استيصال از سوي اسراييل دارد. اين حركت اخيرش در يكي، دو روز گذشته نيز يك حركت ناجوانمردانه است.

 

امريكا تا حد بسيار زيادي شريك جنايت‌هاي اسراييل است

وي افزود: امريكايي‌ها هميشه پيغام مي‌دهند. رابط ما سويیس است و در اين گونه موارد ديدگاه‌هاي خود را از اين طريق مطرح مي‌كنند. در رسانه‌ها هم گفتند و پيغام‌شان نكته ويژه‌اي نداشت. سخنگوي‌شان هم مطرح كرد كه در اين عمليات دخالتي نداشته و از آن اطلاعي نداشتند كه البته از نظر ما پذيرفته نيست. نمي‌توان اين ادعاها را باور كرد كه آنها خبر نداشتند يا در اين مساله دخالتي نداشتند و از طريق رسانه‌ها مطلع شدند. عراقچي گفت: امريكايي‌ها تا حد بسيار زيادي شريك اين جنايت‌ها هستند؛ هم با پشتيباني‌هاي تسليحاتي و اطلاعاتي و هم با پشتيباني‌هاي سياسي كه انجام مي‌دهند. امريكاست كه جلوي قطعنامه شوراي امنيت در مورد غزه را گرفته و بسياري از حمايت‌هاي سياسي ديگري كه از اسراييل انجام مي‌دهد. بنابراين امريكايي‌ها نمي‌توانند خودشان را از اين جنايات كنار بكشند.

 

سياست خارجه دولت چهاردهم مديريت تخاصم است

وزير امور خارجه درخصوص سياست دولت چهاردهم براي رفع تحريم‌هاي امريكا اظهار داشت: ما اختلافاتي با امريكايي‌ها داريم كه برخي از آن كاملا مبنايي است كه در مورد آنها امكان رفع تخاصم واقعا وجود ندارد. ما مخالف سياست‌هاي سلطه‌گرایانه امريكا هستيم. ما مخالف حضور امريكا در بسياري از نقاط جهان از‌جمله در منطقه خودمان هستيم و با بسياري از سياست‌ها و زورگويي‌هاي امريكا مخالف هستيم و آنها هم با روحيه استقلال‌طلبانه و عزتمندانه جمهوري اسلامي و سياست‌هاي ما در منطقه مخالف هستند. حل كامل اين اختلافات ممكن است شدني نباشد يا آسان نيست يا حداقل زمانش الان نيست يا برخي از آنها اصولا اصلا امكان‌پذير نيست. وي افزود: نكته من اين است كه اگر رفع تخاصمات امكان‌پذير نيست، مي‌شود هزينه‌هايش را كاهش داد. درست است كه اين تخاصم وجود دارد اما مردم ما نبايد هر هزينه‌اي را بپردازند و هر فشاري را نبايد تحمل كنند. ما به عنوان مجريان سياست خارجي بايد راه‌هايي را اتخاذ كنيم و با ابزارهاي مختلف مسيرهايي را برويم كه بتوانيم هزينه‌هاي اين تخاصم را كاهش بدهيم.

 

برجام نمونه‌اي از مديريت تخاصم بود

اين ديپلمات ارشد كشورمان خاطرنشان كرد: اگر مي‌توانيم بعضي جاها فضاي تنفسي ايجاد كنيم؛ اگر مي‌توانيم بعضي جاها حركت‌هايي را به تاخير بيندازيم و حتي بعضي جاها ابعاد يك تهديد را كوچك‌تر كنيم چرا نبايد بكنيم؟ به اعتقاد من وظيفه ما در سياست خارجي اين است كه كاملا رصد بكنيم كه اين اختلاف و تخاصمي كه بين ما و برخي از كشورها و به خصوص امريكا وجود دارد، هزينه‌ها و صدمات و خسارت‌هاي آن را براي كشور و براي مردم كاهش بدهيم كه يكي از نمونه‌هاي آن كاري بود كه در برجام صورت گرفت. وي با اشاره به سياست جمهوري اسلامي ايران در برجام ادامه داد: ما در برجام نه با امريكايي‌ها دوست شديم، نه رفيق شديم و نه شريك. ما در موضوع هسته‌اي با امريكايي‌ها اختلاف داشتيم و تلاش كرديم كه اين اختلاف را مديريت كنيم با فرمول اعتمادسازي در برابر رفع تحريم‌ها كه موفق هم بوديم و همه دنيا هم استقبال كرد ولي امريكايي‌ها بعد از مدتي از اين فرمول خارج شدند كه بحث‌هاي خودش را دارد ولي مي‌خواهم بگويم كاري كه در برجام صورت گرفت، نوعي مديريت تخاصم بود. نه ما از برنامه هسته‌اي‌ خود دست برداشتيم و نه آنها از سياست‌هاي متخاصمانه خودشان دست برداشتند؛ ولي تلاش كرديم تا هزينه‌هاي اين تخاصم در مساله هسته‌اي كاهش پيدا كند و تحريم‌هايي كه به اين دليل وضع شده بود تا حد امكان رفع شود.

 

مسير ما براي رفع تحريم‌ها مبتني بر ابزارها
و مسيرهاي شرافتمندانه خواهد بود

عراقچي تاكيد كرد: ما اين مسير را حتما ادامه خواهيم داد و هر كاري را كه بتوانيم بكنيم براي اينكه باري را از روي دوش مردم و كشور‌ برداريم و هر كاري را كه بتوانيم موانع را از سر راه اقتصاد مردم و كشورمان ‌برداريم ترديد نخواهيم كرد. البته اين مسير ما مبتني بر ابزارها و مسيرهاي شرافتمندانه خواهد بود؛ يعني به هر قيمتي و به قيمت زير پا گذاشتن عزت، اعتبار و احترام اين مردم هر كاري نخواهيم كرد.

 

ما به دنبال كاهش هزينه‌هاي تخاصم و افزايش منافع هستيم

وي گفت: سعي مي‌كنيم موانع را‌ برداريم و راه‌ها را باز كرده و مسيرهاي جديد ايجاد كنيم كه اقتصاد كشور بتواند حركت كند و در عين حال عزت كشور را نيز حفظ كنيم. هرچه امريكا تلاش مي‌كند تا مسيرهاي پيش روي پيشرفت ما را ببندد ما وظيفه داريم اين مسيرها را باز كنيم و موانع را ‌برداريم و مسيرهاي تازه ايجاد كنيم. مديريت تخاصم يعني اينكه هزينه‌ها را كاهش و منافع را افزايش بدهيم. وزير امور خارجه با اشاره به سفر رييس‌جمهور به نيويورك و شركت در اجلاس عمومي سازمان ملل متحد نيز بيان داشت: رييس‌جمهور در يك سفر سه روزه به نيويورك علاوه بر مجمع عمومي سازمان ملل در اجلاس ديگري با نام «سران براي آينده» كه توسط دبيركل سازمان ملل برگزار شده، شركت كرده و سخنراني خواهد كرد. وي خاطرنشان كرد: تقريبا همه كشورها در اين اجلاس شركت مي‌كنند ولي سران بيش از صد كشور براي شركت در اين اجلاس اعلام آمادگي كرده‌اند به دليل اهميتي كه براي آن قائلند. ما نسبت به اهداف اين اجلاس و بيانيه‌اي كه خواهد بود، نقطه نظراتي داريم و طبيعي است كه تمام موارد آن را قبول نداريم. خيلي از موضوعاتي كه در آن مطرح است در رابطه با عدالت جهاني، محيط‌زيست، پيشرفت و توسعه، مسائل اقتصادي و دنياي ديجيتال كه اكنون مطرح است مواضع ما نيز همسو است اما مواردي نيز هست كه با آن همسو نيستيم؛ بنابراين سخنراني رييس‌جمهور ما جنبه انتقادي نيز خواهد داشت و مواضع خود را اعلام خواهيم كرد و در بيانيه پاياني نيز هر جا نكته‌اي باشد كه مطلوب ما نباشد، طبق روالي كه در سازمان‌هاي بين‌المللي داريم آنجا را تحفظ مي‌دهيم؛ يعني نظرات خود را طي نامه‌اي ثبت مي‌كنيم.

 

جمهوري اسلامي ايران هيچ ‌وقت سياست صندلي خالي را دنبال نكرده است

عراقچي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ‌ وقت سياست صندلي خالي را دنبال نكرده است؛ صندلي ما در همه مجامع بين‌المللي هميشه پر بوده است و هميشه حضور داريم، حرف‌مان را مي‌زنيم و مواضع خود را با شجاعت، جسارت و قوت بيان مي‌كنيم. هر جا هم نتيجه اجلاس، كل يا بخشي از آن مطلوب ما نباشد، طبيعي است كه نظر خودمان را ثبت مي‌كنيم و مشخص مي‌شود كه ايران به‌رغم اينكه در اجلاس حضور داشته ولي با اين بندها موافق نيست. وي با اشاره به ديگر برنامه‌هاي رييس‌جمهور پزشكيان در اين سفر بيان داشت: يك سري جلسات جانبي نيز براي ايشان پيش‌بيني شده كه شامل ديدار با انديشمندان، صاحبان رسانه‌ و ديدار با ايراني‌هاست كه بسيار مهم است و ديدار با متعلقان به اديان الهي كه فكر مي‌كنم ديدار قابل توجهي خواهد بود و به اضافه ديدارهاي دوجانبه. مجمع عمومي سازمان ملل در هر سال فرصتي است تا در آن، كشورها با يكديگر ديدارهاي دوجانبه داشته باشند كه تعداد قابل توجهي ديدارهاي دوجانبه براي آقاي رييس‌جمهور پيش‌بيني شده است.

عراقچي افزود: همچنين يك‌سري ديدارها با كشورهاي غربي و كشورهاي آسيايي و كشورهاي عربي تدارك ديده شده كه بيشتر آن با درخواست آنها بوده است. برخي از اين ديدارها ساعتش هم تنظيم شده و برخي ديگر در حال تنظيم است.

 

با حضور رييس‌جمهور در سازمان ملل
جهان تصوير خودش را از رييس‌جمهور جديد ايران پيدا خواهد كرد

وزير امور خارجه، حضور رييس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل را مهم ارزيابي كرد و گفت: در اين سه روزي كه آقاي دكتر پزشكيان در اجلاس حضور و بروز خواهند داشت، در حقيقت جهان تصوير خودش را از رييس‌جمهور جديد ايران پيدا خواهد كرد. اين تصويري كه در اين سه روز ساخته مي‌شود به نظر من بسيار مهم است و بايد بگويم كه آقاي پزشكيان نيز متخصص ساختن تصويرهاي بسيار خوب است. ما اين را در عراق تجربه كرديم و در داخل كشور هم در انتخابات تجربه كرديم كه ايشان روحيه و رفتارش براي بخش زيادي از مردم جذاب بود. وي خاطرنشان كرد: من اطمينان دارم كه ان‌شاءالله تصوير بسيار خوب و مطلوبي از جمهوري اسلامي ايران در اين سفر توسط آقاي دكتر پزشكيان ارائه خواهد شد؛ تصويري كه ديگران، غربي‌ها، امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها بسيار تلاش كردند آن را خراب و مخدوش كنند و همه تلاش خود را كردند كه تصوير منفي از ايران معرفي كنند كه در بعضي جاها موفق بودند و در بعضي جاها موفق نبودند. اين وظيفه ما است كه يك تصويرسازي و وجهه‌سازي مناسب از خودمان به دنيا ارائه بدهيم كه من بسيار اميدوارم در سفر نيويورك اين اتفاق بيفتد. عراقچي با بيان اينكه انتخابات اخير، تلاش مردم براي باز كردن دريچه‌هاي جديد براي كشور بود، گفت: اميدوار هستم كه ان‌شاءالله اگر خداوند كمك كند اين دريچه‌ها بيشتر از اين نيز باز خواهد شد. ما هم وظيفه خودمان را انجام خواهيم داد.

 

به دنبال آغاز دور جديدي

از مذاكرات هسته‌اي هستيم

وي تاكيد كرد: من چند روزي بيشتر از رييس‌جمهور در نيويورك مي‌مانم و ملاقات‌هاي بيشتري را با وزراي خارجه كشورهاي بيشتري خواهم داشت؛ تلاش ما اين است كه دور جديدي از مذاكرات درخصوص موضوع هسته‌اي آغاز شود. ما آمادگي آن را داريم و اگر طرف مقابل آمادگي آن را داشته باشد، مي‌توانيم در همين سفر شروع جديدي از مذاكرات را داشته باشيم. وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اينكه آيا طرف مقابل براي انجام مذاكرات اعلام آمادگي كرده يا خير، گفت: پيغام‌هايي رد و بدل شده و يك اعلام آمادگي عمومي وجود دارد ولي شرايط بين‌المللي كنوني به گونه‌اي است كه شروع مجدد مذاكرات هسته‌اي قدري سخت‌تر و پيچيده‌تر از قبل است. وي خاطرنشان كرد: ما بايد قبول كنيم كه نسبت به سه، چهار سال پيش تحولات عمده‌اي در عرصه بين‌الملل رخ داده كه وضعيت حاصل را بسيار پيچيده‌تر از گذشته كرده و شرايط پيچيده‌اي هست؛ ولي اميدواريم كه در اين شرايط سخت، حداقل يك شروع دوباره‌اي براي مذاكرات را داشته باشيم. در اين سفر بنده و همه همكارانم همه توان و تجربه خود را به كار خواهيم بست و اميدواريم خداوند هم عنايت كند تا بتوانيم مسيرهاي جديدي را باز كنيم. عراقچي در پاسخ به اين سوال كه آيا مجوزهاي لازم از داخل داده شده است، تاكيد كرد كه ديپلمات‌ها هيچ‌ وقت بدون مجوز حركت نمي‌كنند.

 

ديداري با وزير امور خارجه امريكا نخواهم داشت

وزير امور خارجه درخصوص احتمال ديدار با بلينكن، وزير امور خارجه امريكا اظهار داشت: من در حال حاضر امكاني نمي‌بينم و به اعتقاد من الان مصلحتي هم اقتضا نمي‌كند كه چنين گفت‌وگويي صورت بگيرد. بار قبل در برجام چنين ديدارها و گفت‌وگوهايي بود ولي الان زمينه مناسبي وجود ندارد؛ اين نظر كارشناسي من است. جدا از مجوزها فكر مي‌كنم هنوز تا رسيدن به نقطه‌اي كه مانند مذاكرات قبلي امكان گفت‌وگو بين دو طرف وجود داشته، فاصله هست.

وي با تاكيد بر اينكه نمي‌شود تجربه گذشته را ناديده گرفت، گفت: نمي‌شود توقع داشت كه دوباره مانند همان تجربه تكرار شود. امريكايي‌ها بايد نشان بدهند كه رويكردها عوض شده است. اگر آن مسيري كه امريكايي‌ها بعد از خروج از برجام در پيش گرفتند آمادگي تغيير اين مسير را داشته باشند و بخواهند به ميز مذاكره 1+5 بازگردند، ممكن است دوباره امكان صحبت مستقيم فراهم شود، آن هم پشت ميز مذاكره 1+5. اميدوارم شروع مجددي از مذاكره در اين سفر آغاز شود اما ابعاد و چگونگي آن بستگي به اين دارد كه چه پيش خواهد آمد.

 

روايت عراقچي از ديپلماسي عمومي شگفت‌انگيز آقاي دكتر پزشكيان‌ در عراق

عراقچي در ادامه با اشاره به تجربه خوب دولت چهاردهم در سفر به عراق و ديپلماسي موفق رسمي و عمومي آن بيان داشت: واقعا ابعاد ديپلماسي عمومي اين سفر بسيار فوق‌العاده بود. ديپلماسي رسمي آن مانند گذشته بود برنامه‌ها و موضوعات مشخص بود و در اين سفر هم انجام شد كه نتايج مثبتي هم داشت اما جنبه ديپلماسي عمومي آن فاز جداگانه‌اي بود كه ‌در اين سفر به شكل بسيار برجسته‌اي، دنبال شد و اثرگذار بود. من در يك تویيت نوشتم «ديپلماسي عمومي شگفت‌انگيز آقاي دكتر پزشكيان.» وي افزود: ديدگاهي بود كه در اين سفر غير از بغداد به منطقه اقليم كردستان نيز برويم و چندين موضوع بود كه اين اتفاق بيفتد. اولا چون تا به حال هيچ رييس‌جمهوري از ايران به اين منطقه سفر نكرده بود. ثانيا ما در دو، سه سال گذشته مشكلات امنيتي در اين منطقه داشتيم و عناصري در آنجا به اقدامات تروريستي دست زدند كه البته از جاهاي ديگري هدايت مي‌شدند كه منجر به يك‌سري برخوردها، حملات و توافقنامه امنيتي شد. ولي در طول يك سال گذشته توافق امنيتي خوب جلو رفته بود و طرف‌هاي مقابل ما خوب همكاري كرده بودند لذا زمينه يك مقدار فراهم شده بود؛ مهم‌تر از آن روحيه آقاي پزشكيان و تسلط ايشان به زبان كردي فرصتي را در مقابل ما قرار مي‌داد كه بشود فضاي بهتري را ايجاد كرد.

ديپلمات برجسته كشورمان ادامه داد: آقاي دكتر پزشكيان هم پيشنهاد كردند كه با توجه به اين توانايي و با توجه به قرابت‌هاي ايشان با مناطق كردنشين، چون خودشان هم متولد مهاباد هستند و زبان كردي بلدند از اين فرصت و از اين توانايي استفاده شود كه نظرات موافق و مخالف وجود داشت اما درنهايت جمع‌بندي شد كه از اين فرصت استفاده كنيم و اين پيشنهاد مطرح شد كه به بصره هم برويم، چراكه تا به حال هيچ رييس‌جمهوري به اين منطقه هم نرفته است؛ بنابراين يك سفر جامعي طراحي شد كه براي نخستين ‌بار رييس‌جمهور اسلامي ايران از بغداد به شهرهاي ديگر برود و در شمال عراق، به اقليم كردستان و در جنوب به بصره برود.

 

در كردستان صحبت‌هاي آقاي رييس‌جمهور به زبان كردي كار خودش را كرد/ احساس خوب مردم و مسوولان كردستان عراق نسبت به ايران

در كردستان اتفاقي كه تصور مي‌كرديم، افتاد. يعني صحبت‌هاي آقاي رييس‌جمهور به زبان كردي و خوش و بش‌ها و شوخي‌هاي بين صحبت‌ها كار خودش را كرد. البته مذاكرات به زبان فارسي انجام مي‌شد، چراكه پروتكل‌ها اقتضا مي‌كند كه رييس‌جمهور مذاكرات را هميشه به زبان فارسي انجام بدهد ولي قبل و بعد و يكي، دو تا مصاحبه‌اي كه ايشان به زبان كردي انجام دادند، اصلا مردم و مقامات را از اين رو به آن رو كرد و من آن مجد و شعف را در چشمان طرف مقابل مي‌ديدم كه چقدر احساس خوشحالي مي‌كردند و چقدر احساس خوبي به آنها دست داده بود و انرژي مثبت در فضا وجود داشت. يكي از مقامات آنجا گفت كه ما اصلا به مخيله‌مان هم خطور نمي‌كرد كه روزي به رييس‌جمهور ايران به زبان كردي در اقليم خوشامد بگوييم و به زبان كردي پاسخ بشنويم.

عراقچي گفت: من اين را قبلا هم گفتم كه ديپلماسي عمومي آقاي پزشكيان ما را چند سال جلو انداخت. شايد لازم بود كه سال‌ها كار فرهنگي و رسانه‌اي انجام شود تا ديدگاه مردم را قدري مثبت‌تر كنيم ولي اين كار در يك نصف روز انجام شد. در بصره هم به طريق ديگري اين اتفاق افتاد و سخنراني و نهج‌البلاغه‌اي كه ايشان در بصره خواندند كار خودش را كرد. وزير امور خارجه بيان داشت: من معتقدم كه ما بايد از اين ظرفيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و ظرفيت‌هايي كه در ديپلماسي عمومي خودش را نشان مي‌دهد كه در كشورمان كم هم نيست، بيشتر استفاده كنيم. تاريخ و فرهنگ و هنر ما پر است از اين مولفه‌هاي ديپلماسي عمومي؛ مولفه‌هايي كه مي‌تواند قلب‌ها را جذب كند، چراكه ديپلماسي عمومي هدفش جذب كردن مردم است نه ديپلمات‌ها و مقام‌هاي رسمي.

وي افزود: ثانيا هدف نفوذ در قلب‌ها و در فكرهاست كه فقط با كلام و بيان ايجاد نمي‌شود، بلكه با فرهنگ و هنر و بسياري از مولفه‌هاي ديگر بايد صورت بگيرد كه ما در آن غني هستيم. همين كه آقاي دكتر پزشكيان مي‌توانست به زبان كردي صحبت كند، خودش يك ظرفيت است كه اين ظرفيت اگر در جاي خودش استفاده شود، اثراتش نيز ديده مي‌شود.

 

روابط ايران و روسيه بسيار محكم و پايدار است؛ در دام جريانات «ضد روسي» نمي‌افتيم

عراقچي با اشاره به برخي تحركات روس‌ها بر‌خلاف منافع ملي ايران، آن را نشانه فاصله گرفتن روس‌ها از ايران ندانست و تاكيد كرد: روابط ما و روسيه روابط بسيار محكم و پايداري است. ما در حوزه‌هاي مختلف با يكديگر همكاري مي‌كنيم و در حوزه‌هاي مختلف امنيت ملي و منافع ملي ما با روس‌ها هم‌راستا است و در بسياري از حوزه‌ها با يكديگر شراكت داريم. وسعت همكاري‌هاي ما بسيار گسترده است و فهم و ادراك خوبي هم نسبت به خيلي از حوزه‎‌ها داريم ولي اختلافاتي هم داريم كه كاملا طبيعي است. وي خاطرنشان كرد: ما منافع خودمان را داريم و آنها منافع خودشان را دارند؛ در جايي كه اختلاف‌نظر وجود دارد بايد صحبت كنيم و آن مشكل را حل و فصل كنيم. اينكه آنها در برخي مسائل طبق منافع ملي خودشان حركت كنند و ما هم در برخي مسائل طبق منافع ملي خودمان حركت مي‌كنيم، كاملا طبيعي است اما از طرف ديگر، وقتي اين موضوعات مطرح مي‌شود، يك جريان «ضد روسي» در داخل شكل مي‌گيرد كه اصل اين روابط را از ريل خودش خارج مي‌كند و به شكل كاملا نامتناسب با آن اختلاف، آن را بزرگ مي‌كنند و روي آن مساله حرف مي‌زنند و آن را بزرگ مي‌كنند.

 

دوقطبي‌‌سازي‌ها حل مشكلات را سخت‌تر مي‌كند

وزير امور خارجه با بيان اينكه بايد مراقب بود در تله جريانات ضدروسي نيفتاد، گفت: اين اقدامات نوعي دوقطبي‌سازي‌هاي كاذب و فضاسازي بيش از اندازه است. مشابه اين اقدامات درخصوص مسائل اروپا يا رابطه ما با طالبان و افغانستان هم رخ مي‌دهد. بله ما با طالبان مشكل داريم، قبول است ولي بيش از اندازه نبايد بزرگش كرد چراكه اين بزرگ كردن مشكل، حل آن را دشوار مي‌كند. يا در بحث مهاجران افغانستاني؛ اين اتفاقي است كه مشكلاتي را پديد آورده اما ناگهان يك فضاي ضدافغاني در كل كشور شكل مي‌گيرد كه مشكل را بزرگ‌تر از آنچه هست، مي‌كند كه حل آن را دشوارتر مي‌كند. عراقچي گفت: ما بايد مراقب باشيم كه در تله اين فضاسازي‌هاي كاذب كه معلوم نيست با چه اهدافي شكل مي‌گيرد، نيفتيم. بله اختلاف نظر ما با روسيه در موضوعات مختلف سر جاي خودش كه بايد در رابطه با آن گفت‌وگو كنيم؛ مشكل ما با طالبان يا با جاهاي ديگر نيز بايد در حد و اندازه خودش مطرح و مديريت و حل و فصل شود؛ ضمن اينكه در تله جرياناتي كه با اهداف ديگري در حال بزرگ‌تر جلوه دادن مشكلات هستند، نيفتيم.

 

نظر وزير امور خارجه فوتبالي درباره حواشي زمين‌هاي چمن/ من هم خجالت مي‌كشم/ وقتي پاي كشور پيش مي‌آيد، همه ما طرفدار تيم ملي هستيم

وزير امور خارجه در پايان در پاسخ به اينكه آيا طرفدار پرسپوليس است يا استقلال، گفت: من انكار نمي‌كنم كه طرفدار پرسپوليس هستم؛ هر كسي طرفدار چيزي است ولي وقتي پاي مجموعه كشور پيش مي‌آيد، همه ما طرفدار تيم ملي هستيم. وي بيان داشت: در اين مسائل فوتبالي بحثم اين است كه همه اينها كل كل است و كار قشنگي است كه از يك حدي نبايد بيشتر شود؛ در نهايت همه بايد پشت سر تيم ‌ملي كشورمان باشيم. خدا مي‌داند كه من وقتي استقلال بازي‌هاي آسيايي دارد، به همان اندازه بازي پرسپوليس، براي آن حرص مي‌خورم، چون عرق ملي ما كه جايي نرفته است. وقتي استقلال در بازي آسيايي شركت مي‌كند انگار تيم ملي ماست و همه پشت آن هستيم و هر وقت هم استقلال مراجعه كرده و مشكلي داشته، با تيم خارجي حل كرده‌ام. عراقچي با اشاره به حاشيه‌هاي مطرح شده درخصوص زمين چمن ورزشگاه‌هاي كشور نيز خاطرنشان كرد: خود من هم وقتي مي‌بينم ناراحت مي‌شوم و خجالت مي‌كشم ولي خب گفته‌اند كه درستش مي‌كنند. اين مسائل با وزير ورزش است ولي هر كمكي از دستم بربيايد كه در سياست خارجي بتواند براي فوتبال يا هر ورزش ديگري قدمي بردارم، حتما دريغ نخواهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون