• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5864 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر

پزشكيان در ديدار رييس شوراي اروپا:

آماده مذاكره هستيم

رييس‌جمهوري ايران با بيان اينكه دولت چهاردهم در داخل و در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي به دنبال گسترش تفاهم و همكاري است، گفت: به دنبال رسيدن به يك زبان و نگاه مشترك براي همكاري با ديگر كشورها در عرصه‌هاي مختلف در جهت پيشرفت متقابل هستيم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسيدن به اين نگاه و زبان مشترك است.
مسعود پزشكيان در ديدار «شارل ميشل» رييس شوراي اروپا با تاكيد بر اينكه امروز دنيا بيشتر از هر زمان ديگري به گفت‌وگو و تعامل نياز دارد تا زبان زور و تهديد، تصريح كرد: دوري و عدم تعامل ذهنيت‌هايي ايجاد مي‌كند كه بستر سوءتفاهم‌ها و تشديد اختلافات مي‌شوند، اما گفت‌وگوي بي‌واسطه و تعامل بهتر مي‌تواند مطالب را منعكس و منتقل كند.
رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت چهاردهم جمهوري اسلامي ايران هم در داخل كشور و هم در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي به دنبال گسترش تفاهم، همدلي و همكاري است، افزود: البته عبور از حصار انديشه‌ها و باورها كار ساده‌اي نيست و نياز به زمان دارد، اما ما به دنبال رسيدن به يك زبان و نگاه مشترك براي همكاري با ديگر كشورها در عرصه‌هاي مختلف در جهت پيشرفت متقابل هستيم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسيدن به اين نگاه و زبان مشترك است.
پزشكيان در بخش ديگري از سخنانش تداوم و تشديد جنايات رژيم صهيونيستي را جدي‌ترين نگراني امروز منطقه و جهان دانست و اظهار كرد: درحالي كه بنده با شعار وفاق و همدلي و تعامل با جهان مورد اقبال مردم ايران قرار گرفتم و به رياست‌جمهوري رسيدم، رژيم صهيونيستي تلاش كرد با ترور مهمان عزيز ما «شهيد هنيه» در روز تحليف بنده، جمهوري اسلامي ايران را به معركه جنگ بكشاند.
رييس‌جمهور با تشريح علل وقوع عمليات توفان‌الاقصي در هفتم اكتبر از جمله ۷۰ سال اشغالگري و جنايات صهيونيست‌ها عليه مردم فلسطين گفت: كدام قاعده و چارچوب حقوقي بين‌المللي به يك رژيم به صرف برخورداري از زور اجازه داده كه زنان و كودكان و مردم بي‌گناه و بي‌دفاع را در بيمارستان، مدرسه و پناهگاه‌ها بمباران كند! دنيا با كدام توجيه نظاره‌گر اين جنايات است و اقدامي عملي و موثر براي توقف اين جنايات انجام نمي‌دهد؟
 پزشكيان در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران هرگز موشك بالستيك به روسيه نداده و در جنگ ميان روسيه و اوكراين نيز صرفا به دنبال توقف درگيري‌ها و برقراري صلح است، تصريح كرد: در زمينه مساله هسته‌اي نيز جمهوري اسلامي ايران اراده خود را براي حل مساله نشان داده و امروز نيز آماده مذاكره و تلاش براي حل مساله هستيم. ايران به هيچ‌وجه به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيست و از هر اقدامي در راستاي ايجاد و تقويت صلح و امنيت در منطقه و جهان استقبال و حمايت مي‌كند.
«شارل ميشل» نيز در اين ديدار با سازنده توصيف كردن گفت‌وگوي تلفني خود با پزشكيان گفت: انتخاب جنابعالي به رياست‌جمهوري را پنجره و فرصت جديدي براي احياي گفت‌وگوها با اتحاديه اروپا مي‌دانيم. ما ديدگاه‌هاي شما را به دقت بررسي كرده و معتقديم مي‌توانيم روحيه و اصول مورد تاكيد جنابعالي را به ويژه در مساله احترام به تنوع افكار، تساهل و رواداري، مبناي تعاملاتي سازنده قرار دهيم.
رييس شوراي اروپا با اشاره به وضعيت امروز منطقه و جهان، درخواست اصلي اتحاديه اروپا از جمهوري اسلامي ايران را گفت‌وگوهاي جدي درباره مسائل في‌مابين عنوان كرد و افزود: ما خواهان نقش‌آفريني سازنده جمهوري اسلامي ايران در مساله فلسطين، درگيري‌هاي اوكراين و حصول توافق درباره مساله هسته‌اي هستيم. اتحاديه اروپا بر برقراري آتش‌بس فوري در غزه تاكيد داشته و مواضع روشني درباره استيفاي حقوق فلسطينيان براي تشكيل يك دولت مستقل دارد. وي با بيان اينكه ما همواره آماده همكاري و گفت‌وگو براي يافتن راه‌حل‌هاي مشترك در مسائل مختلف هستيم، ابراز اميدواري كرد كه گفت‌وگوها و تعاملات ميان دو طرف استمرار داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون