• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5864 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر

حال و هواي تازه در نشست سخنگوي دولت

حس وفاق با آزادي زندانيان سياسي تقويت شد

گروه  سياسي 

نخستين نشست سخنگوي دولت چهاردهم در شرايطي ديروز در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد كه خبرنگاران ساعاتي پيش از اين نشست، خبر آزادي محسن برهاني، عضو هيات علمي دانشكده حقوق دانشگاه تهران و حين نشست نيز خبر گشايش در پرونده ياشار سلطاني را مخابره كرده بودند. گشايش‌هايي كه پس از حضور دولت جديد در جنبه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... مشاهده شده و اميدواري‌هاي بسياري را ايجاد كرده است. حال و هواي نشست سخنگوي دولت ديروز اما با وضعيتي كه از سال 1400 به اين سو، تجربه شده بود، تفاوت‌هاي زيادي داشت.

در نشست ديروز نه خبرنگاري به دليل طرح پرسش‌هاي چالشي مواخذه شد و نه از حضور خبرنگار و روزنامه‌نگاري ممانعت
به عمل آمد.

فاطمه مهاجراني در كمال حوصله و صبر پرسش‌ها را شنيد، ديدگاه‌هاي خبرنگاران را دريافت كرد و پس از آن با عبارات و دايره واژگاني مناسب به آنها پاسخ داد. از موضوع آزادي زندانيان سياسي و عقيدتي گرفته تا مطالبات بازنشستگان و از بحث تلاش‌هاي دولت براي امضاي FATF و پيوستن به كنوانسيون پالرمو گرفته تا ناترازي‌هاي اقتصادي و انرژيك كشور، سفر رييس‌جمهور به نيويورك و... در نشست خبري سخنگوي دولت مورد بررسي قرار گرفتند.

فاطمه مهاجراني درباره تلاش‌هاي دولت چهاردهم براي آزادي زندانيان سياسي اظهار داشت: درحالي كه اصل تفكيك قوا به رسميت شناخته مي‌شود اما در كليد واژه وفاق همدلي يك نكته اساسي است، از قوه قضاييه تشكر مي‌كنم كه با آزادي زندانيان در بند، اين احساس را به جامعه دادند.

وي گفت: آزادي برخي از كساني كه در بند بودند، توانست اين احساس خوب را به جامعه برگرداند كه وفاق در حال اجرايي شدن در جامعه است و از حد كلمه فراتر رفته است و ان‌شاءالله گشايش‌هايي را پيش رو خواهيم داشت همان‌گونه كه تا به حال شاهد آن بوده‌ايم.

 

موضوع FATF با هماهنگي مجمع تشخيص
در حال پيگيري است

موضوع مهم بعدي كه مهاجراني درباره آن صحبت كرد، موضوع FATF و تلاش‌هاي دولت براي پيوستن ايران به اين كنوانسيون بود. سخنگوي دولت در اين خصوص گفت كه موضوع FATF با هماهنگي مجمع تشخيص در چارچوب منافع ملي در حال پيگيري است و اقدام خواهد شد.

او تاكيد كرد كه FATF شامل چهار معاهده است كه دو مورد آن را ايران سال‌هاست رعايت مي‌كند و دو معاهده پالرمو و CFT باقي مانده كه بايد به آن بپيونديم.

وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره بازنشستگان افزود: تلاش بر اين است كه بازنشستگان هيچ‌گونه آسيبي نبينند و نوسانات درآمدي آنها را اذيت نكند؛ البته بايد به آثار تورمي اقدامات هم توجه داشت.

مهاجراني يادآور شد: تعهداتي كه به بازنشستگان داده شده سر جاي خود است و طبق آن چيزي كه مشخص شده، كارها دنبال خواهد شد.

رييس‌جمهوري تاكيد دارد كه من بدون آنكه مردم بدانند كاري را انجام نخواهم داد و مردم را غافلگير نخواهم كرد. از طرفي هم چك بلامحل نخواهيم كشيد. نكشيدن چك بلامحل يكي از نكاتي است كه در دولت دنبال خواهد شد.

 

ملاقات پزشكيان و پوتين به زودي

سخنگوي دولت با بيان اينكه رييس‌جمهوري براي شركت در اجلاس روساي جمهور بريكس ابتداي آبان ماه به روسيه مي‌رود، گفت: پزشكيان در اين سفر ملاقات‌ دوجانبه‌اي با رييس‌جمهور روسيه خواهد داشت. مشاركت راهبردي ميان دو كشور صورت گرفته و اين سند تقريبا نهايي شده است.

مهاجراني با تاكيد بر اينكه از ابتدا شعار پزشكيان، دولت وفاق بود، گفت: از نمايندگان محترم مجلس تشكر مي‌كنم كه با راي بالا به كابينه دكتر پزشكيان زمينه شكل‌گيري دولت وفاق را فراهم كردند.

وي همچنين از قوه قضاييه به دليل اقدامات خوبي كه اخيرا در بخشودگي‌ها صورت گرفت، تشكر كرد و افزود: قدردان رهبر انقلاب به دليل عفو تعدادي از زندانيان هستيم.

سخنگوي دولت يادآور شد: وفاق پروژه نيست بلكه يك مسير است كه بايد آرام‌آرام با يكديگر آن را طي كنيم. همه اركان تلاش مي‌كنند در جهت وفاق حركت كنيم. احساس مي‌كنم در حال حاضر وفاق در حال تبديل شدن به يك گفتمان است.

مهاجراني در پاسخ به پرسشي درباره اينكه برنامه دولت براي رفع تحريم‌ها چيست، گفت: از مدت‌ها قبل رهبري حجت را بر ما تمام كردند و فرمودند اگر بشود تحريم‌ها را لغو كرد يك ساعت را هم نبايد از دست داد. ما به رويكرد عزتمندانه پايبنديم. اين جاده‌اي دوطرفه است و دو طرف بايد درباره آن اقدام كنند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره قطع بيمه برخي كارگران به دليل پرداخت‌ نشدن سهم كارفرمايان، تصريح كرد: دولت هر اقدامي كه منجر به فشار به اقشار آسيب‌پذير شود، ممنوع مي‌داند. برخي بنگاه‌هايي كه حق بيمه پرداخت نمي‌كنند در معرض ورشكستگي قرار دارند. وزارت كار هم در حال تدوين ساز و كاري است كه اين مشكل را برطرف كند و تغيير كارفرما، آسيبي به كارگران نرساند.

 

در آنچه تحويل گرفته‌ايم، پولي نيست

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره شفاف‌سازي قوه مجريه از آنچه تحويل گرفته است، گفت: يك سنت ناپسندي از قبل در كشور ما به جا مانده و آن، اين است كه هر دولتي كه سر كار مي‌آيد دولت قبلي را به نوعي نابود مي‌كند و همه زحماتش را ناديده مي‌گيرد. در هر حال آنچه تحويل گرفته‌ايم، هر چه كه هست، پولي در آن نيست.

وي تصريح كرد: ولي نكته مهم اين است كه دولت را دولت وفاق مي‌دانيم و اولا از زحمات دولت سيزدهم تشكر مي‌كنيم و اميدواريم با وفاقي كه ايجاد مي‌شود مردم شرايط بهتري را احساس كنند، چون حال و سفره مردم، ميزان الحراره كاركرد دولت‌هاست. اميدواريم با كمك وفاقي كه ايجاد مي‌كنيم مردم ما را درست قضاوت كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون