• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5864 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر

نمايشگاه «هندسه خلقت...» برپاي مي‌شود

هم‌نشيني اشكال نامنظم و فرم‌هاي هندسي سنتي

نمايشگاه گروهي ويدئو‌آرت با عنوان «هندسه خلقت: تحليل ساختارهاي ضد ريتميك» با كيوريتوري رامين سعيديان و محمد‌علي فاموري، از تاريخ ۶ مهرماه ۱۴۰۳ توسط پلتفرم ۱۰۱ در فضاي گالري ايوان تهران برپا مي‌شود.
پلتفرم ۱۰۱ با همراهي آرت ريسرچر و استوديو فاموري پس از برگزاري دو نمايشگاه گروهي ويدئو‌آرت در سال‌هاي گذشته با محوريت گليچ، اين‌بار مفهوم هندسه فركتالي را با گليچ در هم‌آميخته تا خلق تصويري منحصر به فرد را به پيش چشمان مخاطبان باني شوند .
بررسي ساختارهاي ضد ريتميك در هندسه خلقت، گفتماني جذاب ميان نظم و آشوب در هستي را آشكار مي‌كند. در طبيعت و فرم‌هاي رياضياتي، ما اغلب با الگوهاي ريتميكي روبه‌رو مي‌شويم كه نماد هماهنگي و تعادل هستند. هركجا هندسه فركتالي در مسير تكاملي خود دچار گليچ شود، اين كل منظم دچار آشوب شده اما همچنان به مسير فركتالي خود ادامه مي‌دهد. بر مبناي مانيفست گليچ زبان پيكسل، ما به دنبال خوانش‌هاي معناگرايانه و زيباشناسانه از سه عنصر ريزش، انقطاع و تخريب در نظم هندسه فركتالي خلق شده توسط كدهاي مولد و حتي تصاوير تكرارشونده حقيقي هستيم.
توالي و تناوب ريتميك در عنصرهاي تصويري، جزئي است كه كلي فرميك را مي‌سازند. از طرفي ديگر ضديت با آن نيز مقصدي ديگر براي همان مسير است. مفهوم ضد ريتم، اين كنوانسيون‌ها را به چالش مي‌كشد و زيبايي ناشي از عدم تقارن و انحراف را نمايان مي‌سازد.
هندسه و ابعاد كسري فركتالي، با پيچيدگي بي‌پايان و الگوهاي خودمتشابه، به عنوان بازتابي از اين پديده ظهور مي‌كند. كسرها در ساختار ابعاد نشان مي‌دهند كه چگونه اشكال نامنظم مي‌توانند در كنار فرم‌هاي هندسي سنتي وجود داشته باشند و درك‌مان از خود آفرينش را دگرگون كنند. عناصر ضد ريتمي در اين ساختارها، غيرمنتظره و غيرخطي ظهور مي‌كنند و ما را به تأمل عميق‌تري در مورد واقعيت و وجود وا‌مي‌دارند. در بررسي هندسه خلقت از اين منظر، متوجه مي‌شويم كه ساختارهاي ضد ريتميك جزو جدايي‌ناپذير تاروپود زندگي هستند و تعامل پويا و عنصر دايناتميك در فركتال را تجسم مي‌كنند.
‎در اين مسير ۴۴ ويدئو‌آرتيست ايراني و خارجي شامل: آباركا، علي اتحاد، آنيتا هاشمي‌مقدم، آرش معصوم، آرزو رمضاني، آيناز رئوفيان، بابك سپنتا، كلود سيكوللا، ديوفانگ، ادي لوهماير، الناز محمدي، فرانكو پاليوف، فرانز روزاتي، هرناندو اوروتيا، هيرويا ساكوراي، جي‌وگا، جورج فلورس، كاميل چاپيگا، كارو تاناكا، متيو كامپولا، مهدي بروسان، مليسا فايور، مليسا ولي‌پور، محمد عبدالله زاده، محمد‌علي فاموري، محمد‌رضا طزري، محمد قنبري، مرتضي مهدي‌زاده، موريل پارابوني، نغمه جهاني، نازيلا كريمي، نيلوفر بني‌اسدي، پريسا پاك‌ضمير، پير اژاون، رضا فاموري، صابرغرضي، صادق مجلسي، سجاد فررهي، شالالا سلام‌زاده، شون كيم، ستوره بلو، توماس ونز، يانت ويللا مدينا و ياسمين اصغري‌زاده با تصوير و صدا خلق اثري را به سرانجام رساندند تا با خوانش‌هاي متفاوت مخاطبان لذت و تفكر را با هم به ارمغان آورد.
نمايشگاه گروهي «هندسه خلقت: تحليل ساختارهاي ضد ريتميك» تا تاريخ جمعه ۲۰ مهرماه در فضاي گالري ايوان به نشاني الهيه، خيابان مهديه، خيابان جبهه، خيابان لساني، بن‌بست حميد، شماره يك به نمايش خود ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون