• ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر

آماده‌باش حزب‌الله براي انتقام؛ ارتش اسراييل براي حمله زميني به لبنان خيز برداشت

ترور پرهزينه

نبيل قاووق گزينه احتمالي براي جانشيني دبيركل حزب‌الله لبنان شهيد شد

احسان پناه‌بر|  بمباران لبنان توسط اسراييل ادامه دارد و جنگنده‌هاي اين رژيم طي شبانه‌روز گذشته بارها مناطقي را در لبنان آماج حملات خود قرار داده اند. به گزارش الميادين، بمباران‌هاي مداوم مواضع حزب‌الله نشان مي‌دهد اسراييل به دنبال تشديد تنش است. نقاط مختلفي در سراسر بيروت از سوي جنگنده‌هاي اسراييلي مورد اصابت قرار گرفته و مردم در تلاش و تكاپو در شهرهاي مختلف لبنان براي يافتن سرپناهي امن هستند. به گزارش الجزيره از بيروت، منطقه نزديك فرودگاه اين شهر نيز مورد حمله قرار گرفته است. همزمان، عصر يكشنبه، رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از منابعي در ارتش مدعي شدند جنگنده‌هاي اسراييلي، حسن خليل ياسين، يكي از مسوولان اطلاعاتي حزب‌الله را در حمله‌اي به ضاحيه جنوبي بيروت ترور كرد. همچنين، حسين احمد اسماعيل، فرمانده واحد موشكي حزب‌الله نيز در جنوب لبنان هدف جنگنده‌هاي اين رژيم قرار گرفت و به شهادت رسيد. در اين ميان منابع لبناني اعلام كردند كه شيخ نبيل قاووق، از اعضاي شوراي مركزي حزب‌الله لبنان در حمله‌هاي اسراييل به جنوب لبنان در عصر روز شنبه، به شهادت رسيد. شيخ نبيل قاووق، يكي از نزديك‌ترين دستياران سيدحسن نصرالله بود. او از اعضاي رده بالاي حزب‌الله لبنان و مسوول منطقه جنوب لبنان اين جنبش بود كه در جبهه‌هاي جنگ عليه اسراييل نيز حضور داشت.حملات اسراييل درحالي است كه مقاومت لبنان نيز شامگاه شنبه با راكت‌هاي دور بردش، اهدافي اسراييلي را در بيت‌المقدس اشغالي هدف قرار داد. همزمان، العربيه گزارش داد حزب‌الله لبنان براي اولين‌بار با موشك بالستيك رادارگريز به شهركي اسراييلي در نزديكي بيت المقدس اشغالي حمله كرد. گفته مي‌شود حملات حزب‌الله، مي‌تواند پاسخ نخست اين گروه به ترور سيد حسن نصرالله باشد؛ رهبر اين جنبش كه در حملات هوايي جمعه شب به چند ساختمان در ضاحيه بيروت به شهادت رسيد. همچنين، مقاومت اسلامي در عراق نيز در پاسخ به جنايات اخير رژيم اسراييل، با پهپادهاي انتحاري به بندر ايلات حمله كردند. گزارش‌ها همچنين حكايت از آن دارد كه پايگاه‌هاي امريكايي در شهر الازرق در اردن و كونيكو در سوريه مورد حمله قرار گرفته‌اند. نيويورك تايمز به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد سنتكام تمامي نيروهاي خود در منطقه را به حالت آماده‌باش درآورده است. به نظر مي‌رسد در شبانه‌روز گذشته برخي جبهه‌هاي جديد عليه اسراييل و ايالات‌متحده باز شده باشد. اين در حالي است كه گزارشات ميداني از مرز لبنان حاكي از آن است، ارتش اسراييل خود را براي حمله زميني آماده مي‌كند.در همين راستا دو مقام ارتش اسراييل به‌اي بي‌سي نيوز گفتند نيروهاي اسراييلي آماده حمله زميني به خاك لبنان هستند. 
در همين رابطه، الميادين گزارش داد حملات هوايي جنگنده‌هاي رژيم اسراييل در بامداد يكشنبه به چندين نقطه در شهر ديرالزور و البوكمال در مرز سوريه و عراق تلفاتي به همراه داشته است. به گزارش الجزيره به نقل از منابع محلي، در اين حملات كه هدف پايگاه‌هاي نيروهاي مقاومت در منطقه بوده است، 18 رزمنده مقاومت در البوكمال و 8 تن ديگر در ديرالزور به شهادت رسيدند. در پي جنايات اسراييل و گسترش تنش‌ها در منطقه، ايران خواستار نشست فوري شوراي امنيت سازمان ملل شده است.  اكسيوس به نقل از دو مقام اسراييلي و امريكايي گزارش داد اسراييل در پي حمله هوايي اين رژيم به بيروت كه منجر به شهادت سيد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و يك مقام مستشاري ارشد ايران، سردار عباس نيلفروشان شد، از امريكا خواسته در برابر پاسخ احتمالي تهران و محور مقاومت از اين بازيگر حمايت كند. در پاسخ به اين درخواست، جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا روز شنبه گفت كه به وزير دفاع دستور داده موقعيت دفاعي نيروهاي نظامي امريكا در منطقه خاورميانه را براي مقابله با تهديدات عليه رژيم اسراييل و منافع امريكا و همچنين كاهش خطر جنگ منطقه‌اي گسترده‌تر تقويت كند. روز شنبه، بايدن با معاون خود، كامالا هريس و تيم امنيت ملي‌اش تماس گرفت تا اطلاعاتي در مورد وضعيت خاورميانه دريافت، وضعيت نيروي نظامي امريكا در منطقه را بررسي و تلاش‌هاي ديپلماتيك مستمر براي كاهش تنش درگيري را مستقيما بررسي كند. بايدن بار ديگر به خبرنگاران گفت: زمان آتش بس در منطقه فرا رسيده است. در همين ارتباط، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به خبرنگاران گفت كه بسياري از مردم بر اين باورند كه هدف از ترور سيد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله از سوي اسراييل، تحريك ايران و امريكا براي آغاز يك جنگ تمام عيار در كل منطقه بود. در همين حال، ناظران معتقدند اگرچه كادر رهبري حزب‌الله در ترورهاي اخير اسراييل ضربه بزرگي ديده اما همچنان در قامت نيرويي بسيار قدرتمند عليه اسراييل باقي مانده است. 
معين رباني در گفت‌وگو با الجزيره گفت اسراييل براي دستيابي به اهداف ادعايي‌اش در لبنان وعده داده حمله زميني به لبنان را كليد بزند. اما به نظر مي‌رسد اسراييل كماكان از نوع پاسخ حزب‌الله درهراس است. اين تحليلگر مسائل خاورميانه با مقايسه شرايط حماس و حزب‌الله نوشت، حزب‌الله به مراتب نيرويي قدرتمند‌تر از حماس است. وقتي اسراييل بعد از نزديك به يك سال جنگ و همچنين ترور برخي شخصيت‌هاي حماس هنوز نتوانسته است به اهدافش در غزه دست يابد، بعيد است حمله به لبنان و رويارويي با حزب‌الله بتواند اين رژيم را در لبنان به هدفش نزديك كند. رباني افزود: اسراييل پيش از اين نيز تلاش كرده و شكست خورده است. برخي از كارشناسان اسراييلي گفته‌اند كه نيروهاي ارتش اين رژيم در غزه خسته شده‌اند. رباني همچنين خاطرنشان كرد كه حمله مستقيم به چهره‌هاي برجسته، نتيجه دلخواه اسراييل را محقق نكرده است. اين تحليلگر امورخاورميانه در ادامه خاطرنشان كرد كه ترور رهبران يك جريان با هدف نابودي ادعايي يك جنبش، همانطور كه اسراييل در طول يك سال گذشته در نوار غزه آموخته است، دو چيز كاملا متفاوت هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون