• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5870 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر

كمتر از ۵۰ روز تا اتمام مهلت شش ماهه

استقبال سرد طلافروشان از سامانه جامع تجارت

طبق توافق صورت گرفته با مسوولان وزارت صمت و مهلت درخواست شده توسط صنف طلا و جواهر تهران، براي حل مشكلات اين صنف با سامانه جامع تجارت و ثبت معاملات در آن، فرصت شش ماهه‌اي از ارديبهشت ماه در نظر گرفته شد و طلافروشان تا ۲۸ آبان ماه براي ثبت اطلاعات خود فرصت داشتند حال رييس اتاق اصناف ايران نيز در نامه‌اي خطاب به روساي اتاق‌هاي اصناف اين موضوع را يادآوري كرد.
پس از يكسال و نيم از الزام ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت و حواشي آن كه تا ارديبهشت ماه هم ادامه داشت؛ ثبت معاملات طلا و به‌ويژه بحث ثبت موجودي طلافروشان در سامانه جامع تجارت را مي‌توان مشكلي دانست كه از دي ماه سال گذشته، فعالان بازار طلايي كشور را با چالش مواجه كرده است. 
از دي ماه سال گذشته، ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت لازم‌الاجرا شد، اما به سبب چالش‌ها و ابهاماتي كه وجود داشت و از سوي ديگر مطرح بودن موضوع سامانه موديان، در پي درخواست‌هاي اتحاديه طلا و جواهر، سه ماه اين موضوع به تعويق افتاد تا در نهايت از ابتداي امسال الزام اجرايي شدن آن به صورت رسمي ابلاغ شد؛ اما باز هم فعالان اين صنف نه تنها از اجراي آن سرباز زدند كه در اقدامي اعتراض‌گونه، چند هفته‌اي هم بازار را تعطيل كردند. 
به دنبال اين اعتراض و تعطيلي بازار، جلسات اتحاديه طلا و وزارت صمت ادامه پيدا كرد تا در نهايت ۱۸ ارديبهشت ماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب بخشنامه‌اي جديد، تسهيلاتي تازه براي ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت يا سامانه موديان در نظر گرفت؛ نكته مهم اين بخشنامه اين بود كه ديگر ثبت موجودي اوليه در سامانه جامع تجارت (مربوط به دارايي‌هاي شخصي يا سرمايه‌اي كه  در جريان توليد و فروش قرار نگرفته‌اند) را مشمول نمي‌شد؛ بر اين اساس ديگر طلافروشان ملزم نبودند كه سرمايه (غير در گردش) خود را ابراز كنند، بلكه صرفا بايستي اطلاعات معاملات را ثبت كرده تا شفافيت در حوزه معاملات طلا بيشتر باشد. 
با توجه به اعتراض مجدد فعالان صنف طلا و جواهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت شش ماه ديگر (از ارديبهشت ماه) به اين صنف مهلت داد تا طي اين مدت، به اين سامانه پيوسته و اطلاعات خود را در آن ثبت كنند.
بدين‌ترتيب با اصلاحات صورت گرفته، ديگر فعالان صنف طلا و جواهر نبايد در اين زمينه بهانه‌اي مي‌داشتند، اما همچنان با گذشت حدود پنج ماه از اين موضوع، به‌صورت كامل فعالان صنف طلا و جواهر معاملات خود را ثبت نمي‌كنند و با سامانه جامع تجارت مشكل دارند و همچنان جلسات ادامه دارد.
 آنچه كه مشخص است، بر اساس آنچه اتحاديه طلا و جواهر تهران اعلام مي‌كند، هنوز هم پس از گذشت پنج ماه و در حالي كه كمتر از ۵۰ روز تا اتمام اين مهلت شش ماهه، باقي نمانده، هيچگونه استقبالي از سوي فعالان اين صنف صورت نگرفته و همچنان سامانه جامع تجارت را پس مي‌زنند.
به گزارش ايسنا، وي افزود: در اين جلسه، گزارشي از شرايط بازار را ارايه و اعلام كرديم مجدد كه مهلت شش ماهه به پايان برسد، با توجه به اينكه بازار در ركود كامل است و كشش اين موضوع را ندارد؛ بنابراين توضيحات لازم را پيرامون تبعات اجرايي شدن اين الزام ارايه كرديم. دغدغه فعالان ما هنوز در اين رابطه رفع نشده و اعتمادسازي بين دولت و فعالان ايجاد نشده و فعالان طلا و جواهر نسبت به اين موضوع واكنش دارند و با سامانه جامع تجارت، كنار نيامده‌اند و آماري كه مسوولان داشتند نيز آنقدر درصد پاييني ثبت‌نام كردند كه مي‌توان گفت، اصلا اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
همانطور كه اشاره شد، مهلت داده شده به صنف طلا و جواهر براي ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، به ماه پاياني خود نزديك مي‌شود؛ در اين راستا مجتبي صفايي-رييس اتاق اصناف ايران- در نامه‌اي خطاب به روساي اتاق‌هاي اصناف ايران اين موضوع را يادآوري و اعلام كرده است كه اين مهلت ثبت اطلاعات (خريد و فروش صنف طلا جواهر و مصنوعات) در سامانه جامع تجارت ۲۸ آبان ماه به پايان مي‌رسد و پس از آن، فعالان اين صنف ملزم به اجراي ثبت معاملات خود در سامانه خواهند بود؛ بنابراين اطلاع‌رساني اين موضوع به اتحاديه‌هاي صنف طلا، جواهر و نقره سراسر كشور ضروري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون