توليدكنندگان پوشاك با يك سوم ظرفيت كار ميكنند
عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك با اشاره به ركود در بازار پوشاك زمستانه و اينكه اين صنعت متولي واحد ندارد و با نهادهاي مختلفي درگير است، گفت كه به دليل بالا بودن هزينههاي سربار، توليدكنندگان پوشاك در حال حاضر با يك سوم ظرفيت كار ميكنند. مجيد افتخاري در گفتوگو با ايسنا، درباره افزايش قيمت پوشاك زمستاني نسبت به سال قبل، اظهار كرد: ميزان افزايش قيمت پوشاك كمتر از تورم كلي و ميزان افزايش قيمت ساير كالاها بوده است. اما به هر حال افزايش هزينههاي توليد و افزايش نرخ ارز باعث افزايش قيمت كالاها در بازار شده است.
وي با اشاره به ركود حاكم بر بازار پوشاك زمستانه، تصريح كرد: علاوه بر بالا بودن قيمتها، دليل دومي كه مردم خريد نميكنند اين است كه سبد خانوار كوچك شده است. ركود در بازار فقط مربوط به پوشاك نيست و ساير بازارها هم با همين مشكل مواجه هستند. بازار تابع شرايط اقتصادي مردم است. به گفته عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك، در شرايط بد اقتصادي، توليدكننده و فروشنده هر دو نميتوانند محصول خود را بفروشند و اين باعث ميشود بعد از مدتي فروشنده قيمتها را كاهش ميدهد. وي با اشاره به كاهش فروش پوشاك زمستاني نسبت به سال قبل، گفت: تقريبا همه صنايع دچار اين مشكل هستند. چالش بعدي قطعي برق است كه براي توليدكنندگان خسارتهايي به دنبال دارد و در مقابل هم هيچ بسته جبراني براي توليدكنندگان در نظر گرفته نشده است. ما اين پيشنهاد را هم مطرح كرديم كه اجازه دهند پنجشنبه و جمعه روز كاري قلمداد شود و اضافه كار پرداخت نشود و به جاي آن روزي كه هر واحدي برق ندارد، تعطيل محسوب شود، اما باز هم مورد تاييد واقع نشد.
افتخاري با بيان اينكه در بخش خرده فروشي بسياري از واحدها ضررده هستند، اظهار كرد: يكي از عواملي كه مشكلات خردهفروشان را تشديد كرده و به هزينههاي سربار آنها اضافه كرده، هزينه بالاي اجارهبها است و اين موضوعي است كه دولت بايد در آن دخالت كند. اما هيچ نظارتي بر هزينه اجاره فروشگاهها وجود ندارد. از طرف ديگر به گفته وي موانع غير اقتصادي هم بر سر راه توليدكنندگان وجود دارد؛ براي مثال در نمايشگاه اخير صنعت پوشاك كه از سوي بخش خصوصي برگزار و از تجار كشورهاي مختلف در آن دعوت شده بود، بهطور ناگهاني بخشنامهاي مبني بر ممنوعيت تصويربرداري از مدلهاي زنده، حتي مدل مرد، صادر شد. همچنين مواردي مثل ممنوعيت عرضه شلوار كوتاهتر از قد ۹۰ اعلام شد. اين درحالي است كه برخي مخاطبان نمايشگاه تجار روسيه، عراق و ساير كشورهاي خارجي بودند و دليلي براي الزام اين ضوابط نبود. علاوه بر اين ضوابط اينچنيني نبايد به صورت خلقالساعه صادر شود، چرا كه توليد محصول چند ماه قبل انجام شده است. وي با بيان اينكه صنعت پوشاك متولي واحد ندارد و با نهادهاي مختلفي درگير است، تصريح كرد: به دليل بالا بودن هزينههاي سربار، توليدكنندگان پوشاك در حال حاضر با يكسوم ظرفيت كار ميكنند. عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك در ادامه در پاسخ به سوالي درباره جديدترين وضعيت فروش قسطي پوشاك نيز گفت: برخي سكوهاي ديجيتال با اين همكاري توليدكنندگان اعتبار براي فروش پوشاك در نظر گرفتهاند، اما اين فعاليتها مستقل از دولت است. دولت قصد داشت چنين طرحي را با همكاري بانكها پيش ببرد، اما با توجه به شرايط سخت بانكها، اين طرح محقق نشد. افتخاري در ادامه در پاسخ به سوالي درباره افزايش تقاضاي بازار پوشاك در برخي مناسبتها گفت: به دليل كاهش تقاضاي پوشاك در سال جاري و فشار به بدنه توليد و فروش، با وجود اعمال تخفيفهاي بالا، اما اين كار تاثير زيادي نداشت.