چرا با حمایت از مدیریت بخش خصوصی
میتوان مانع از ورشکستگی ایران خودرو شد؟
صنعت خودروی ایران، بهویژه ایرانخودرو، در آستانه ورشکستگی قرار دارد. ناترازی مالی، زیان انباشته زیاد و سیاستهای اشتباه دولتی، این غول صنعتی را به مرز فروپاشی کشانده است.
زنگ خطر ناترازی: از بحران مالی تا توقف تولید
ایرانخودرو با ناترازی مالی شدیدی مواجه است. این موضوع نهتنها باعث اختلال در فرآیند تولید شده، بلکه نشاندهنده عمق بحران مالی این شرکت است. یکی از نگرانیهای اصلی در واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، سرنوشت نیروی انسانی است. اما باید توجه داشت که هدف از واگذاری، اخراج کارکنان نیست، بلکه بهبود مدیریت و افزایش بهرهوری است. بخش خصوصی با استفاده بهینه از نیروی انسانی میتواند به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند. ناترازی مالی باعث شده تا خطوط تولید ایرانخودرو با اختلال مواجه شود. این موضوع نهتنها به ضرر شرکت است، بلکه به ضرر اقتصاد کشور و مردم نیز هست.
رانت و مافیا: دولت یا بخش خصوصی؟
یکی از سوالات مطرح شده این است که آیا در بخش خصوصی رانت وجود دارد؟ پاسخ این است که رانت از دل دولت و سیاستگذاریهای نادرست بیرون میآید. دولت با دخالتهای نابجا و سیاستگذاریهای اشتباه، زمینهساز ایجاد رانت و مافیا میشود. در حالی که بخش خصوصی با انگیزه سودآوری و رقابت، به دنبال کاهش هزینهها و افزایش کیفیت است. در جهان، خودروسازان بزرگ مانند تویوتا، فورد و فولکسواگن توسط بنگاههای خصوصی مدیریت میشوند. حتی اگر دولتها سهامدار باشند، مدیریت این شرکتها در دست بخش خصوصی است.
خصوصیسازی و اقتصاد مقاومتی
خصوصیسازی ایرانخودرو نهتنها با اهداف اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد، بلکه میتواند به تحقق شعارهای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد کمک کند. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید از تصدیگری مستقیم در اقتصاد فاصله بگیرد و به سیاستگذاری و نظارت بپردازد. واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، گامی مهم در جهت اجرای این اصل است. موضوع اقتصاد مقاومتی به معنای کاهش وابستگی به نفت، افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال است. بخش خصوصی با مدیریت کارآمد و استفاده از تکنولوژیهای جدید، میتواند به این اهداف کمک کند.
چرا بخش خصوصی؟
بخش خصوصی با انگیزه سودآوری و تخصصمحوری، میتواند ایرانخودرو را از بحران نجات دهد. بخش خصوصی با مدیریت بهینه منابع و کاهش هزینهها، میتواند ایرانخودرو را به سوددهی برساند. با سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، کیفیت محصولات ایرانخودرو بهبود مییابد. بخش خصوصی با افزایش تولید و توسعه بازار، به ایجاد اشتغال پایدار کمک میکند.
دولت چهاردهم باید سریعتر اقدام کند
دولت چهاردهم باید هرچه سریعتر وارد عمل شود و با ایجاد سازوکارهای شفاف و نظارتی، زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند. دولت باید فرآیند واگذاری را بهصورت شفاف و با نظارت دقیق پیش ببرد تا از هرگونه ابهام یا سوءظن درباره تعارض منافع جلوگیری شود. دولت باید با ارائه تسهیلات و حمایتهای لازم، به بخش خصوصی کمک کند تا ایرانخودرو را به سوددهی برساند. در پایان به این مطلب باید اشاره کرد که ادامه مدیریت دولتی ایرانخودرو نهتنها به نفع این شرکت نیست، بلکه به ضرر اقتصاد کشور و مردم است. واگذاری به بخش خصوصی نهتنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه یک راهبرد کلیدی برای نجات این غول صنعتی و بازگرداندن آن به مسیر رشد است. دولت چهاردهم باید هرچه سریعتر وارد عمل شود و با ایجاد سازوکارهای شفاف و نظارتی، زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند.