انتقادهاي شديد حسين عليزاده از فشارها عليه موسيقي
كليد روحاني مشكلات موسيقي را حل نكرد
اعتماد| صبح ديروز نشست خبري كنسرت گروه همآوايان با حضور حسين عليزاده، محمد معتمدي و محمدحسين توتونچيان در تالار وحدت برگزار شد كه حسين عليزاده در آن از مسائلي همچون علت عدم حضور عليرضا قرباني در اين كنسرت و مسائلي پيرامون خانه موسيقي و ديگر مسائل موجود كنوني در حوزه موسيقي توضيحاتي ارايه داد.
او در اين نشست اظهار خوشحالي كرد كه فضاي اجراي برنامهها به سمتي پيش رفته كه علاوه بر تهران در شهرستانها هم ميتوانيم كنسرت برگزار كنيم. او اما به مشكلات برگزاري كنسرتهاي موسيقي در شهرستانها هم اشاره كرد و گفت: «به هر حال با كليد آقاي روحاني و دولت تدبير و اميد، مشكلات برگزاري كنسرت در تهران و شهرستانها نه تنها حل نشد، بلكه متاسفانه بيشتر هم شد.»
اين آهنگساز به اجراي كنسرت گروه همآوايان در شهرستانها اشاره كرد و گفت كه برگزاري كنسرتهايي كه توسط اين گروه در شهرستانها انجام گرفته باعث شده كه استعدادهاي نابي را كشف كنند تا به جشنواره بيايند.
حسين عليزاده اما نسبت به دولت دلگيريهايي داشت و اين نشست بهانهاي شده بود كه او از آنها حرف بزند. او اگرچه خوشحال است كه اين سد شكسته شده كه هر كنسرتي در تهران نبايد برگزار شود اما به اعتقاد او نبايد نگران حمايتنكردنهاي دولت بود. او در ادامه گلايههايش يادآور شد كه «ملت» واژه بسيار بزرگي است كه بايد به آن احترام بگذاريم به همين دليل لزومي ندارد كه خود را معطوف به حمايتهاي دولتي كنيم. هماكنون ما در كشوري زندگي ميكنيم كه خوشبختانه قانون اساسي دارد اما متاسفانه پيرامون برگزاري كنسرتها، اتفاقاتي بدون قانون ميافتد كه واقعا ناراحتكننده است. حرف من اين است كه اگر قانون بگويد هيچ موسيقيداني نبايد حتي از خانه خود بيرون بيايد من با كمال ميل اين موضوع را ميپذيرم. اما ميبينيد كه در اين فضا هيچ قانوني نميگويد كه نبايد موسيقي كار كرد. اما متاسفانه به دليل سليقههاي شخصي، تصميماتي براي يك پديده فرهنگي مانند موسيقي گرفته ميشود كه تا به امروز صدمات زيادي را به روح و روان موسيقيدانها وارد كرده است. باور كنيد در هيچ جاي دنيا حتي در دولتهايي كه از نظر ما مردود هستند، با موسيقي اينچنين برخورد نميكنند، منتها از آنجايي كه نميتوان بيش از اين از دولت انتظار داشت، بنابراين بايد خودمان را دستكم نگيريم و در جهت اعتلاي موسيقي تلاش كنيم. حسين عليزاده در جواب اين سوال كه چرا عليرضا قرباني با وجود اطلاعرساني قبلي در اين كنسرت حضور ندارد، گفت: «متاسفانه كشورمان از نظر اجراي زنده برنامه موسيقي شش ماه تعطيل است، وقتي هم كه شرايط برگزاري كنسرت فراهم ميشود، طبيعي است كه با زياد شدن تعداد كنسرتها، همه سرشان شلوغ ميشود. در اين راه اشخاصي را بايد انتخاب كرد كه با فكر منزهي همكاري ميكنند. من ماجراي ترافيك كنسرتها را تاييد ميكنم كه ممكن است خواننده را دچار فشردگي كاري كند، اما از يك طرف بر اين باورم وقتي در انتخاب خودمان قرار است تعهد داشته باشيم، بهتر است غرق كارهاي ديگر نشويم. توصيه من به بسياري از خوانندگان حتي محمد معتمدي اين است كه بياييم كارهاي خود را فهرست نكنيم و بعد از روي آن فهرست آنچه را ميخواهيم ضربدر بزنيم و آنچه را نميخواهيم پاك كنيم. اگر شما براي اين فضاي منظم ارزش قايل نيستيد، بدانيد كه حسين عليزاده قايل است. به هر ترتيب وقتي با چنين فضايي مواجه شدم، به خاطر تداخل در برنامههايي كه با آقاي قرباني پيش آمد، ترجيح دادم كه او به سمت كاري برود كه برايش اولويت دارد اما قطعا در فرصتهاي بعدي با او روي صحنه خواهيم رفت.» حسين عليزاده كه پيش از اين به عنوان عضوي از خانه موسيقي و سخنگوي شوراي عالي اين صنف حضور داشته، در پاسخ به سوالي مبني بر نحوه فعاليت خانه موسيقي گفت: «من بيش از دو سال است كه به خانه موسيقي نرفتهام، بنابراين خودم را نه عضو ساده و نه عضو شوراي عالي آن ميدانم. البته شايد در برخي موضوعات مطرح شده با دوستان منتقد يا اعضاي خانه موسيقي اشتراكاتي داشته باشم اما ترجيح دادم با اين شرايط و جوي كه وجود دارد، در اين ماجرا حضور نداشته باشم. من دوست نداشتم در فضايي باشم كه نميتوانم جرياني را عوض كنم. من دوست نداشتم آنهايي را كه با سياستهايشان مخالف هستم، در موضع ضعف ببينم. وقتي در شوراي عالي خانه موسيقي مسائلي چون ماجراي كتاب «رديف» آقاي پيرنياكان پيش آمد، موضوع به سمتي پيش ميرفت كه اتفاقات ديگري افتاد. در همين اثنا بود كه در جلسات جشنواره موسيقي جوان شركت كردم و اتفاقا در همانجا بود كه متوجه شدم جناب پيرنياكان به دعوت هومان اسعدي، دبير جشنواره جايگزين آقاي داريوش طلايي كه انصراف خود را از حضور در شوراي عالي جشنواره داده بود، شده است كه همين موضوع هم موجب ارايه بحثهايي شد كه ماجرا را به شكل ديگري كرد، اما در همان زمان هومان اسعدي به من گفت كه شايد پيرامون ماجراي كتاب «رديف» آقاي پيرنياكان اتفاقي افتاده و حتي حكمي هم پيرامون اين موضوع داده شده، اما بايد بدانيم كه در بقيه فضاهاي ديگر، او خطاكار نيست و بايد كار كند و بهتر است مسائل را شخصي نكنيد. اتفاقا در همين فضا بود كه من بدون در نظر گرفتن ماجراي خانه موسيقي، پذيرفتم كه او هم در شورا حضور داشته باشد.»عليزاده با اشاره به اينكه همهچيز در ايران حتي فعاليت هاي صنفي در حال دولتي شدن است، گفت: «به نظر من حداقل بايد در راس يك واحد صنفي به نام «خانه موسيقي» كساني باشند كه استقلال فكري داشته باشند و مسائل را از ديدگاه يك هنرمند دنبال كنند؛ نه با شيوه اداري آن. من هيچوقت داوطلب شوراي عالي خانه موسيقي نبوده و نيستم. اصلا از شما ميپرسم آيا شما تا به امروز در جايي از من چيزي خواندهايد كه بنده به عنوان دبير شوراي عالي خانه موسيقي در آن اظهارنظري كنم؟ من مساله شخصي با كسي ندارم. من معتقدم بايد در موضع خودمان بايستيم و در اين زمينه بحثهاي زيادي هم كردم. كما اينكه اين براي من باعث افتخار بود كه در همان ابتدا به عنوان عضو شوراي عالي خانه موسيقي انتخاب شدم اما ماجرا به شكلي پيش رفت كه تصميم گرفتم ديگر ارتباطي با دوستان نداشته باشم. موضعگيري من در جريان صنفي اين است كه وقتي يك واحد صنفي ادعا ميكند كه مستقل است، پس اعضايش نميتوانند عضو شوراي مميزي يك نهاد دولتي باشند و شخص آقاي مرادخاني هم نميتواند براي اعضاي اين خانه حكم صادر كند. يا اين شرايط حضور خانه موسيقي را در جشنواره موسيقي فجر خطايي بزرگ ميدانم و اصلا آقاي مرادخاني نبايد چنين پيشنهادي به دوستان خانه موسيقي ميدادند.»اين موسيقيدان ادامه داد: ما بايد شهامت اين را داشته باشيم كه در موضع نقد خودمان به خانه موسيقي بايستيم و البته بتوانيم با همديگر ديالوگ داشته باشيم. من معتقدم اگر اعضاي خانه موسيقي از عملكرد اين صنف راضي باشند و همان حق عضويت كوچكشان را بپردازند براي سر پا نگه داشتن خانه موسيقي همان پول كافي است. حسين عليزاده در پايان در پاسخ به اين سوال كه چرا در جشنواره موسيقي فجر حضور ندارد، گفت: «متاسفانه در طول سال هر توهيني به موسيقي ميكنند اما وقتي جشنواره در مدت ۱۰ روز كار خود را پايان ميدهد، باز هم شرايط نابساماني كه در طول سال وجود داشت، ادامه پيدا ميكند. من چون اين احترام ۱۰ روزه را در طول سال پيرامون موسيقي نميبينم، به همين جهت ترجيح ميدهم در جشنواره حضور نداشته باشم.»