• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

عدد نوشت

كسري بودجه عربستان

گزارش‌هاي تازه موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي نشان مي‌دهد كه عربستان تحت فشار قيمت پايين نفت ناچار به گرفتن برخي تصميم‌ها شده و در نهايت با كسري بودجه 98 ميليارد دلاري روبه‌رو شده است. كاهش قيمت نفت در نزديك به بيش از يك سال گذشته سبب شده است تا كشورهاي توليدكننده نفت تحت تاثير قرار بگيرند و در برخي موارد تصميم‌هايي براي جلوگيري از افزايش كسري بودجه انجام دهند.

حجم فعاليت انتخاباتي شبكه‌هاي اجتماعي

محمود واعظي،  وزير ارتباطات با تاكيد بر اينكه صرفا شبكه‌هاي مجازي براي انتخابات فعاليت نمي‌كنند، گفت: آمار ما گوياي آن است كه تنها 20 درصد اين فعاليت در اين شبكه‌ها به انتخابات مربوط بوده و 80 درصد ظرفيت آنها براي استفاده‌هاي روزانه و مختلف مردم مربوط مي‌شد. برهمين اساس نظر دولت و ما اين بود كه استفاده از اين شبكه‌ها در ايام انتخابات ادامه داشته باشد كه همان‌طور كه اشاره شد اين موضوع نتايج مثبت متعدد به دنبال داشت و در اين خصوص ما كميته مشتركي با  وزارت كشور داشتيم.

افزايش توليد برق
در برنامه ششم

 مديرعامل شركت توانير با بيان اينكه قرارداد احداث نيروگاه جديد براي توليد سه هزار مگاوات طي چند روز آينده به امضا مي‌رسد، گفت: افزايش 30 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است. آرش كردي با اشاره به اينكه افزايش 30 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است، گفت: به ازاي اضافه شدن هر مگاوات توليد برق بايد پنج مگاوات به ظرفيت شبكه انتقال اضافه شود. وي با اشاره به اينكه تا پايان سال جاري قرارداد ايجاد نيروگاه براي توليد سه هزار مگاوات به امضا مي‌رسد افزود: علاوه بر نيروگاه‌سازي، توسعه شبكه‌هاي انتقال و فوق توزيع رويكرد صنعت برق است پس اين رويكرد نيازمند سرمايه‌گذاري مناسب است و با توسعه شبكه انتقال، تبادل برق در داخل و خارج از كشور تسهيل مي‌شود. كردي ادامه داد: به ازاي اضافه شدن هر مگاوات توليد برق بايد پنج مگاوات به ظرفيت شبكه انتقال اضافه  شود.

پرداخت بدهي پيمانكاران راهي

با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و البته در شرايطي كه دولت خود را آماده مي‌كند با رسيدن منابع مالي جديد در سال آينده اوضاع طرح‌هاي زيرساختي را متحول كند، قطعا بهبود شرايط قراردادها با پيمانكاران امري مهم و حياتي محسوب مي‌شود، موضوعي كه وزارت راه با استفاده از ابزارهاي متنوع مالي آن را پيگيري مي‌كند. وزير راه و شهرسازي چند ماه قبل رسما اعلام كرد اين وزارتخانه در كنار منابع مالي گسترده‌اي كه براي تكميل طرح‌هاي جديدش احتياج دارد رقمي نزديك به پنج هزار ميليارد تومان نيز از گذشته به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي بدهكار است. رقمي كه در طول هفته‌هاي گذشته نزديك به سه هزار ميليارد تومان آن به شكلي رسمي سر رسيد شد.

منتفي شدن مزد منطقه‌اي

 رحمت‌الله پورموسي، دبيركل كانون عالي شوراهاي اسلامي كار با تاكيد بر ضرورت بازگرداندن قدرت معيشت خانوارهاي كارگري از منتفي شدن موضوع مزد منطقه‌اي خبر داد و گفت: كارفرمايان به شرط داشتن شرايط افزايش حقوق، خواستار واقعي شدن دستمزد كارگران هستند. جامعه كارگري تنها به در نظر گرفتن قانون و هر دو تبصره يك و دو ماده 41 قانون كار مي‌انديشد بنابراين نمي‌توانيم يك قسمت از قانون را كنار بگذاريم و قسمت ديگر را اعمال كنيم. وي افزود: اگر قرار است تورم و تبصره يك ماده 41 قانون كار مورد توجه قرار گيرد بايد به تبصره دو و سبد معيشت خانوار كارگري هم توجه شود. در حال حاضر برخي كارفرمايان به دنبال اين هستند كه نرخ تورم به عنوان ملاك تعيين دستمزد در نظر گرفته شود و ديوان عدالت نيز در مصوبه اخير خود افزايش حقوق به تناسب نرخ تورم را منتفي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها