• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

خبر كوتاه

روابط با ايران در زمان احمدي‌نژاد اصولگرا بهتر از روحاني اصلاح‌طلب بود

گروه ديپلماسي| دومينوي اتهام‌زني عربستان سعودي به جمهوري اسلامي ايران همچنان ادامه دارد و هرروز مقام تازه‌اي از دولت اين كشور در خصوص رابطه ايران و عربستان اظهارنظر مي‌كند. به گزارش فارس، روز شنبه «عادل الطريفي» وزير فرهنگ عربستان سعودي در جلسه‌اي در مركز «كارنگي» امريكا، سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران را به دخالت در انفجاري تروريستي متهم كرد و مدعي شد كه كشورش ايران را دوست دارد اما مشكلش «رژيم ايران» است. الطريفي گفت: عربستان ايران و ايراني‌ها را دوست دارد و مشكلش با رژيم ايران است. درخواست عربستان از ايران ساده است و آن اينكه سفارت‌هاي ما را آتش‌ نزنند. بنا بر گزارش وبگاه خبري «سعودي. اينفو» او ادامه داد: نكته قابل توجه اين است كه رابطه رياض با تهران در زمان محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور اصولگراي سابق كه سه بار يا بيشتر به عربستان سفر كرد، خيلي بهتر بود. رابطه در دوره حسن روحاني رييس‌جمهور اصلاح‌طلب - برخلاف تلاش‌هاي مكرر عربستان براي ايجاد رابطه دوستي با او و دولتش از طريق دعوت به مشاركت در حج- پـسرفت كرده است. اين وزير سعودي ادامه داد: رياض به‌شدت با استفاده از ادبيات مذهبي و تحرك‌آميز ميان اهل سنت و شيعه در منطقه مخالف است. اختلافات مذهبي سعودي‌ها را آسيب مي‌زند و به تنش ميان مردم منجر مي‌شود. الطريفي در ادامه با اشاره به يمن، استدلال جديدي براي توجيه جنگ عليه مردم فقير اين كشور ذكر كرد؛ مردمي كه از آغاز حملات، بيش از هشت هزار كشته داده‌اند و بيش از 15 هزار نفرشان مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند. الطريفي كه كشورش از يك سال پيش كشور يمن را قرباني جنگي همه‌جانبه كرده و دليلش را قدرت گرفتن انصارالله و كنار رفتن دولت «عبدربه منصور هادي» و تلاش براي بازگرداندن او به قدرت اعلام كرده بود، گفت: عربستان به اين دليل كه حوثي‌ها كودتا كردند جنگ عليه يمن را شروع نكرده بلكه به اين دليل است كه حركت موشك‌هاي بالستيك در يمن را كه به سمت عربستان نشانه رفته بود، رصد كرد و اين، عربستان را مجبور به حمله كرد كه عنوان نخست آن توفان قاطع و دوم «بازگرداندن اميد» به يمني‌ها بود.  

 

ايران و اروپا تمايل زيادي براي گفت‌وگوهاي سياسي و احياي روابط اقتصادي دارند

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد تجارت، انرژي، محيط زيست، مهاجرت و حاكميت قانون برخي از موضوعاتي هستند كه اين اتحاديه مايل است همكاري در آنها را با ايران افزايش دهد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در مصاحبه با خبرگزاري آذربايجاني ترند مي‌گويد: برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) براي عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي و امنيت منطقه‌اي حياتي بوده و بايد يك نقطه آغاز بالقوه در نظر گرفته شود.
وي در ادامه تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا تعامل دوجانبه با ايران را نيز بار ديگر از سر گرفته است. موگريني گفت: «چند روز پيش با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در بروكسل ديدار كردم تا درباره مسائل منطقه‌اي و دوجانبه گفت‌وگو كنيم. برنامه دارم كه به همراه برخي مقامات ديگر اتحاديه اروپا به زودي به تهران سفر كنم. تمايل مشترك براي گفت‌وگوهاي سياسي مداوم و احياي پيوند‌هاي اقتصادي وجود دارد.»به گفته موگريني تجارت، انرژي، محيط زيست، مهاجرت و حاكميت قانون برخي از موضوعاتي هستند كه اتحاديه اروپا مايل است همكاري در آنها را با ايران افزايش دهد. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: «مطمئن هستم كه اين تعامل مجدد نه تنها به نفع شهروندان ايران و نيز شهروندان ما در اتحاديه اروپا خواهد بود بلكه سرريزهاي مثبت آن مي‌تواند به تمام منطقه برسد.»موگريني همچنين گفت كه هفت ماه گذشته تبديل به مرحله‌اي متفاوت در تحولات منطقه‌اي شده است: «ما در نهايت توانستيم تمام بازيگران بين‌المللي مربوطه را پاي ميز و در مسير راه‌حلي مذاكره‌اي براي مناقشه در سوريه، بياوريم. نيازي به يادآوري نيست كه بگويم پايان دادن به اين جنگ چقدر مهم است؛ همه به تاثير بي‌ثبات‌كننده اين جنگ در منطقه و توان راديكال‌كننده رويارويي‌هاي فرقه‌اي بلندمدت در خاورميانه آگاه هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها