• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

كنسرت اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني پس از تعطيلات نوروز

امكان حضور فخرالديني در آذربايجان

 علي مطلب‌زاده/  فرهاد فخرالديني، مدير هنري و رهبر اركستر موسيقي ملي ايران از برگزاري دو كنسرت موسيقي اين اركستر در بهار سال آينده خبر داد. اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني 29 بهمن‌ماه و در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي به اجراي برنامه پرداخت كه با استقبال علاقه‌مندان به موسيقي و كنسرت‌هاي اين اركستر روبه‌رو شد. اولين كنسرت اركستر ملي در سال 95 كه بعد از تعطيلات نوروزي برگزار مي‌شود، رپرتوار آن بر اساس قطعات اجرا شده در جشنواره موسيقي فجر است. «رونما» با ملودي محمد حيدري، «تو را ديدم» با شعر علي‌اصغر طاهري، آهنگسازي مجيد وفادار و تنظيم حسين زندي، «فرياد از تو» با شعر سيمين بهبهاني، ملودي همايون خرم و تنظيم جمال‌الدين منبري، «خوش آمدي» با ملودي رضا نارون، تنظيم علي‌اكبر قرباني، «شوق بهار» به آهنگسازي جهانگير جهانگيراف، اركستراسيون علي‌اكبر قرباني، «هزار دستان» با ملودي و شعر امير جاهد و تنظيم امير مينوسپهر، «حق ناشناس» با شعر بيژن ترقي و آهنگسازي علي تجويدي، «واي از شب من» با شعر رهي معيري، ملودي همايون خرم و تنظيم شهرام توكلي، «آيرليق» با شعر فرهاد ابراهيمي، ملودي علي سليمي و تنظيم علي‌اكبر قرباني، «تز گل» با شعر زينال جبارزاده، آهنگسازي توفيق قلي‌اف و اركستراسيون آرش فلاحي، «كعبه دل‌ها» با شعر بيژن ترقي، ملودي حبيب‌الله بديعي، تنظيم سينا جعفري‌كيا، «رفتم» با شعر نواب صفا و آهنگسازي علي تجويدي و «با ياد جواني» به آهنگسازي فرهاد فخرالديني آثاري هستند كه در كنسرت پيش روي اركستر موسيقي ملي در سال آينده اجرا مي‌شوند.
اجراي اركستر ملي در جشنواره موسيقي فجر با معرفي چهار خواننده جديد؛ مجتبي عسگري، مهدي محمدي، محمد كرد و علي تنها همراه بود كه اين چهار خواننده در كنسرت بهاري اركستر ملي هم حاضرند. قطعه‌هاي «تو را ديدم» و «فرياد از تو» در كنسرت بهاري اركستر ملي توسط «مجتبي عسگري» اجرا خواهد شد. ديگر خواننده‌اي كه اركستر ملي را در جشنواره موسيقي فجر همراهي كرد «مهدي محمدي» بود كه در شيوه اجراي آوازها با سبكي كاملا متفاوت نسبت به مجتبي عسگري روي صحنه رفت. اين خواننده ‌قطعه‌هاي «خوش آمدي» و «شوق بهار» را در اجراي اين اركستر خواهد خواند. محمد كرد يكي ديگر از خوانندگان جوان اركستر ملي است كه همچون «مجتبي عسگري» سابقه همكاري با اين اركستر را در اجراي ديگري غير از جشنواره موسيقي در كارنامه دارد. كرد در اين اجرا دو قطعه «حق ناشناس» و «واي از شب من» را خواهد خواند و قطعه‌هاي «آيرليق» و «تز گل» هم با خوانندگي علي تنها اجرا مي‌شوند.
به گفته فرهاد فخرالديني كنسرت ديگر اركستر ملي در خردادماه سال آينده خواهد بود؛ «روزهاي پنجم و ششم خردادماه نيز كنسرت ديگري از اركستر موسيقي ملي به رهبري مهمان اسماعيل واثقي در تالار وحدت تهران برگزار مي‌شود كه هنوز نمي‌توانم درباره خواننده و جزييات رپرتوار اين كنسرت اطلاعات دقيقي را ارايه بدهم، اما اين دو برنامه‌اي كه اعلام كردم اجراهاي نهايي شده‌اي هستند كه فعلا در تقويم اجراهاي سال آينده اركستر موسيقي ملي گنجانده شده است.»
فرهاد فخرالديني در اجراي اركستر موسيقي ملي در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر از دو موسيقيدان اهل آذربايجان، «توفيق باكي خان اف» و «آقا وردي پاشايف» تقدير كرد و در برنامه‌اش بخش ابتدايي كنسرتو براي تار و اركستر از ساخته‌هاي باكي خان‌اف را اجرا كرد كه به گفته فخرالديني 15 سال پيش توسط اين آهنگساز به اركستر موسيقي ملي ايران اهدا شده بود. پاشايف در اين مراسم در بخشي از صحبت‌هايش از اجراي اركستر موسيقي ملي در باكو به عنوان يك آرزو ياد كرد و گفت: «اين بزرگ‌ترين آرزوي من است و اميدوارم اعضاي اركستر موسيقي ملي ايران را در باكو ببينم.»
فخرالديني در توضيح اينكه براي حضور اركستر موسيقي ملي ايران در كشور آذربايجان برنامه‌ريزي‌هايي براي سال آينده صورت گرفته يا نه هم توضيح داد: «طبق آخرين صحبت‌هايي كه شده بنا بر اين است كه در صورت فراهم آمدن امكانات شرايط اجراي اركستر موسيقي ملي يا حضور بنده به صورت فردي در كشور آذربايجان فراهم شود و تا آنجا كه بنده مطلعم جناب پيروز پي مسوول رسيدگي به اين اجراها هستند، اما تمامي اين موارد فعلا فقط در حد حرف است و هنوز نمي‌توان به صورت دقيق به تاريخي اشاره كرد. به هر ترتيب اميدوارم شرايط اين حضور كه مي‌تواند به طور طبيعي تاثير بسزايي در معرفي موسيقي ملي ايران به كشورهاي ديگر داشته باشد، هرچه زودتر مهيا شود.»

 

اركستر ملي در جشنواره خوش درخشيد

فرهاد    فخرالديني

اركستر ملي با اجراهايش در جشنواره موسيقي فجر خوش درخشيد و به عنوان يكي از اركسترهاي پركار در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي در كنسرت‌هاي مختلفي به اجراي برنامه پرداخت. اين اركستر به رهبري لوريس چكناواريان و همچنين همكاري اين اركستر در برنامه‌هاي شهرداد روحاني، سالار عقيلي و كيوان ساكت، در كنار برنامه‌اي كه با خود من داشت روي صحنه رفت كه تمام آنها از جمله اجراهاي خوب اين دوره از جشنواره بود و با استقبال علاقه‌مندان هم روبه‌رو شد. همين استقبال باعث شد تا تصميم بگيريم بعد از عيد كنسرتي را با تكرار برنامه‌اي كه در جشنواره داشتيم، برگزار كنيم. بنابراين گزارش خودمان را از اجراي جشنواره اين اركستر با درخواست تكرار اين اجرا به بنياد رودكي داده‌ايم و منتظريم تا با فراهم شدن مقدمات كار اين برنامه براي فروردين‌ماه سال آينده قطعي شود. برنامه ديگري كه براي سال آينده در اركستر ملي خواهيم داشت، حضور اسماعيل واثقي به عنوان رهبر مهمان در اين اركستر خواهد بود كه تمرين‌هاي آن از ارديبهشت‌ماه آغاز شده و احتمالا در خردادماه كنسرت آن روي صحنه خواهد رفت. در اين كنسرت قطعاتي با تنظيم‌هايي روي تصانيف قديم ايران و قطعات آوازي در كنار قطعاتي براي تنبور، تار و عود نوشته شده است كه با قطعي شدن اين اجرا در خردادماه اعلام خواهد شد. اركستر ملي به جز اين دو كنسرت در سال آينده برنامه‌هاي ديگري هم خواهد داشت كه بعدتر و با قطعي شدن اين اجراها اعلام خواهد شد. براي اجراهاي اركستر ملي برنامه‌هاي زيادي در نظر گرفته شده، اما مهم‌ترين مشكل ما در زمينه اين برنامه‌ها وجود يك تالار براي اجراست. در طول ايام سال برنامه‌هاي مختلفي در تالار وحدت برگزار مي‌شود و همين برنامه‌ريزي‌ها را براي اجراهاي بيشتر هميشه سخت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها