• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

گزارش «اعتماد» از تصميم جديد مسوولان براي حضور مردم در ورزشگاه‌ها

بليت‌ها ارزان شد

گروه ورزش| مسوولان فوتبال ايران ديگر نمي‌توانند مردم و حقوق آنها را ناديده بگيرند. استقبال گسترده مردم از بازي‌هاي پرسپوليس و آخرين مسابقه استقلال در ليگ برتر كه علت آن رايگان اعلام شدن بليت طبقه دوم ورزشگاه بود، مسوولان را به اين فكر انداخت كه چاره‌اي براي مشكل بليت‌فروشي مسابقات فوتبال ايران بينديشند. به همين علت ديروز جلسه‌اي در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد كه خروجي آن يك خبر خوشحال‌كننده براي فوتبال ايران بود. «قيمت بليت‌ها ارزان مي‌شود و بليت‌فروشي در اختيار باشگاه‌ها قرار مي‌گيرد.»
    
پس از آنكه تماشاگران با ورزشگاه‌ها قهر كردند و چند سالي فوتبال باشگاهي و حتي ملي ايران با حضور كمترين تعداد تماشاگر برگزار شد، مسوولان به فكر افتادند كه دوباره تماشاگران را به ورزشگاه‌ها برگردانند. اين التماس كردن براي بازگرداندن تماشاگران از باشگاه پرسپوليس و با رايگان اعلام كردن بازي‌ها شروع شد و حالا تيم‌هاي ديگر هم دارند يكي‌يكي اين كار را تكرار مي‌كنند. پرسپوليس با همين روش توانسته تعداد قابل توجهي تماشاگر را به ورزشگاه بكشاند. هرچند به اين دليل مهم، بايد زيبا و قابل تحمل بازي كردن پرسپوليس از نظر فني را هم اضافه كرد. البته تجربه خوب رايگان اعلام كردن بليت در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در سال گذشته تاثير بسيار زيادي روي تصميم هفته‌هاي گذشته مسوولان اين باشگاه داشت. چرا كه با توجه به حضور اين تيم در كورس قهرماني، با رايگان اعلام كردن حضور تماشاگران در ورزشگاه، قدرت تيمي پرسپوليس را بيشتر كردند. حالا برخي تيم‌هاي ديگر ليگ هم از اين تصميم پرسپوليسي‌ها الگو گرفتند و براي كشاندن تماشاگران خود به ورزشگاه بليت بازي‌ها را رايگان اعلام كردند. آشتي مردم با استاديوم‌ها درست است كه امروز با شور و نشاط در فوتبال ايران همراه شده اما حرف و حديث‌هايي درباره مخاطرات ادامه اين روند در محافل ورزشي و فوتبالي به وجود آمده است.
    
رايگان شدن بليت‌ها بدون هيچ ترديدي بازخورد مناسبي در مجامع بين‌المللي نخواهد داشت و خيلي‌ از كارشناسان مدعي هستند اپيدمي شدن اين روند مي‌تواند يك اتفاق بد باشد و فوتبال ايران را در دراز مدت تضعيف كند. در همه جاي دنيا بليت فروشي مسابقات يكي از اهرم‌هاي اصلي باشگاه‌ها براي درآمدزايي در صنعت فوتبال است. در فوتبال ايران كه باشگاه‌ها از بودجه دولت ارتزاق مي‌كنند و از درآمد شفاف و اصولي حق پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي به روشي استاندارد و اصولي محروم هستند، پشت كردن به موضوع بليت‌فروشي مي‌تواند چيزي شبيه به فاجعه باشد. اصرار غير قابل قبول مديران سازمان ليگ برتر در اجراي نحوه بد بليت فروشي الكترونيكي در استاديوم‌هايي‌ كه استانداردهاي روز فوتبال جهان را ندارند و كمترين امكانات رفاهي را براي تماشاگران دارند، در تمام سال‌هاي گذشته علاوه بر عملكرد ضعيف تيم‌هاي باشگاهي ايران، از عاملان قهر مردم با ورزشگاه‌ها بوده است. گراني بليت‌ها را هم وقتي به اين موارد اضافه مي‌كنيم، به خوبي جواب اين سوال كه چرا در سال‌هاي گذشته مسابقات فوتبال ايران با استقبال مردمي مواجه نمي‌شد، مشخص مي‌شود.
    
راه درست بالا بردن جذابيت، بهتر كردن شرايط اقتصادي حضور مردم در استاديوم‌ها و گرفتن انحصار بليت‌فروشي از وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و دادن اين امتياز به خود باشگاه‌هاست. با اين كار و برنامه‌ريزي درست و اصولي مي‌توان آينده را ساخت، مي‌توان درآمدزايي كرد و جلو رفت. اين باشگاه‌ها به درآمد نياز دارند اما به نظر مي‌رسد مسير طراحي شده در موضوع حضور تماشاگران در استاديوم‌ها در تمام سال‌هاي اخير مسير خود را به صورت معكوس ادامه داده است. مسوولان فوتبال ايران با تفكرات اشتباه خود بليت‌ها را در فوتبال بي‌كيفيت ايران گران كردند و در نخستين قدم آنها زمينه‌ساز قهر مردم با ورزشگاه‌ها در شرايط نه چندان مطلوب اقتصادي كشور شدند. آنها بليت را گران كردند و مردم به ورزشگاه نرفتند. در حالي كه از همان ابتدا مي‌توانستند با يك برنامه‌ريزي و آسيب‌شناسي دقيق، ضمن كاهش بهاي بليت‌ها، قيمت‌گذاري معقول در اين زمينه داشته باشند تا مردم به استاديوم‌ها بيايند. اگر اين اتفاق مي‌افتاد ديگر فوتبال ايران هيچ‌وقت چنين روزهايي را به خود نمي‌ديد كه شرط حضور تماشاگر در استاديوم رايگان شدن بليت‌ها باشد.
    
امروز همان طور كه اشاره شد ديگر همه فهميده‌اند كه گراني بليت‌ها اصلي‌ترين علت براي عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه است. اكثر مردم ايران و به خصوص آنهايي كه به ورزشگاه مي‌آيند جزو قشر مرفه جامعه به حساب نمي‌آيند و با توجه به مشكلات و شرايط اقتصادي كشور در سال‌هاي گذشته توان خريد بليت‌هاي ۵ و ۸، 12 و 18 هزار توماني را ندارند. چرا كه علاوه بر هزينه بليت، تماشاگران براي حضور در ورزشگاه بايد هزينه اياب و ذهاب و خوراك هم پرداخت كنند كه مسلما پرداخت اين مبالغ براي هر بازي براي تماشاگران كه اغلب از قشر متوسط و متوسط به پايين جامعه هستند، سنگين است. پر شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادي در بازي‌هاي اخير پرسپوليس و يك بازي استقلال به خوبي اين مطلب را تاييد مي‌كند كه مردم مخالف قيمت كذايي بليت‌هاي طبقه اول هستند. اين مردم نشان داده‌اند كه مي‌خواهند از تيم‌هاي محبوب خود حمايت كنند. پس اگر قيمت‌گذاري مناسب بر اساس شرايط اقتصادي مردم روي بليت مسابقات انجام شود آنها باز هم با حضور پرشور از تيم‌هاي خود حمايت خواهند كرد. البته اين‌بار با پرداخت پول بليت مسابقات!
    
مهدي تاج، رييس سازمان ليگ در خصوص اينكه شايد رايگان شدن بازي‌ها به اپيدمي تبديل شود و اين مساله باعث كم شدن درآمدهاي فوتبال شود، مي‌گويد: «اتفاقا اين اتفاق به سود فوتبال شده است. وقتي اسپانسر حاضر مي‌شود پول بليت‌ها را پرداخت كند، ما نمي‌توانيم جلوي اين كار را بگيريم و به اعتقادمان كار خوبي است. با رايگان شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادي كه توسط باشگاه پرسپوليس صورت گرفت، ديديم كه ورزشگاه پر از جمعيت شد و اين نشان داد كه مردم اين فوتبال را دوست دارند و فقط بضاعت مالي آنها باعث شده كمتر به ورزشگاه بيايند. با حضور تماشاگران بيشتر در ورزشگاه درآمد فوتبال از بليت فروشي هم بيشتر شده و اين يك اتفاق خوب براي فوتبال است. رايگان شدن بازي‌ها استقبال تماشاگران را بيشتر كرده و اين نشان داد كه پول و مشكلات اقتصادي مشكل عدم استقبال از بازي‌ها بوده است. مشتريان ما (تماشاگران فوتبال) اغلب بي‌بضاعت هستند و ما اكنون خوشحاليم كه شرايط حضور آنها با همكاري‌هاي بيشتر حاصل شده است.
    
موضوع بليت مسابقات فوتبال اما در روزهاي گذشته آنقدر حرف و حديث در محافل ورزشي به دنبال داشته كه باعث شد مسوولان سازمان ليگ و دو باشگاه پرسپوليس و استقلال روز گذشته جلسه‌اي را در وزارت ورزش و جوانان برگزار كنند. در نهايت مقرر شد در جلسه‌اي ديگر با كارشناسان دو باشگاه، تماشاچيان كارت ورود به ورزشگاه را با قيمتي بسيار نازل خريداري كنند و در درازمدت با يك برنامه‌ريزي دقيق و اصولي مردم حاضر باشند هم به استاديوم‌ها حضوري پرشور داشته باشند و هم براي بليت مسابقات پول پرداخت كنند.
مهدي تاج در اين باره مي‌گويد: «سال آينده سازمان ليگ بعد از مصوبه هيات رييسه، كليه بليت‌فروشي‌ها و اداره ورزشگاه‌ها را بر عهده خود باشگاه‌ها قرار مي‌دهد تا بر اساس اين مكانيزم تعريف شده، درآمد روز مسابقه به جيب باشگاه مربوطه برود و در كل بليت‌فروشي در اختيار آنها قرار گيرد. براي ۴ بازي استقلال، ۴ بازي پرسپوليس و يك بازي مشترك آنها در ليگ برتر فصل جاري هم مقرر شد تسهيلاتي فراهم شود كه اين بليت‌ها با قيمتي نازل كه تنها پول كارت ورود به ورزشگاه محاسبه مي‌شود، در اختيار تماشاچيان قرار گيرد. ممكن است اين نحوه بليت‌فروشي به ساير باشگاه‌هاي فوتبال نيز تعميم داده شود.»
سازمان ليگ هر چند خيلي دير اما امروز تصميم گرفته كه بليت مسابقات فوتبال را با فشار رسانه‌ها، باشگاه‌ها و در نهايت مردم كاهش بدهد. شايد آنها حالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه خريداري بليت‌هاي ارزان با استقبال 60 تا 80 هزار نفري قطعا مي‌تواند درآمد بيشتري براي فوتبال ايران و باشگاه‌ها نسبت به استقبال دو تا سه هزار نفري با وجود بليت‌هاي گران داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها