• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

بوي «پوپوليسم» در فيفا

  رسول مجيدي/ 1- انتخابات فيفا بالاخره انجام شد و جياني اينفانتينو از سوييس موفق شد جانشين سپ‌بلاتر شود. اينفانتينو رقابت سختي با شيخ‌سلمان بحريني داشت و همين باعث شد تا كار به دور دوم بكشد. دوري كه با برتري اينفانتينو همراه بود و حالا او با ۵۵درصد آرا (۱۱۵ راي از ۲۰۷راي) بر صندلي مديريت فيفا نشسته است؛ يك برتري شكننده اما ضروري.
2- همه ما مي‌دانيم كه در صورت نشستن يك مرد بحريني روي صندلي نخست فيفا، روزهاي خوشي انتظار فوتبال ايران را نمي‌كشيد. روابط ديپلماتيك ايران و بحرين مدت‌هاست كه به بدترين وضع موجود رسيده است؛ انقلاب سال ۲۰۱۱ مردم بحرين كه با سركوب شديد دولت اين كشور همراه شد، دليل اصلي وخامت وضع موجود است. جداي از اين، اختلافات هميشگي مديران ايراني و عربي فوتبال آسيا هم همچنان سرجاي خودش است و البته نزاع‌هاي نژادي موجود در چندصد سال گذشته هم هرگز از بين نرفته است. پس برخلاف نظر آقاي كفاشيان كه در كمپين انتخاباتي شيخ‌سلمان حضور فعالانه‌اي داشت، نبايد از انتخاب نشدن يك رييس آسيايي براي فيفا دل‌چركين باشيم.
3- اين روزها در سرتاسر دنيا بوي «پوپوليسم» به مشام مي‌رسد. در امريكا دونالد ترامپ با سردادن شعارهاي پوپوليستي (عوام‌گرايانه) در صدر گزينه‌هاي جمهوري‌خواهان براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نشسته است. در بسياري از كشورهاي اروپايي هم يا پوپوليست‌ها سركار آمده‌اند يا چپ‌گراياني كه نظرات به‌نظر منطقي دولت‌هاي مستقر را قبول نداشتند. ظاهرا اين ماجرا در نهادي همچون فيفا هم تكرار شده است. اينفانتينو اگرچه فردي پوپوليست محسوب نمي‌شود اما شعارهايي كه سرداد، دست كمي از پوپوليست‌ها نداشت. او دو وعده ويژه به روساي فدراسيون‌هاي جهاني داد كه تاثير زيادي در آراي او داشتند. نخست، افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي فيفا در كشورهاي مختلف تا سقف ۵ ميليون دلار در سال براي هر فدراسيون و البته در ادامه آن سرمايه‌گذاري ۴۰ ميليون دلاري در شش كنفدراسيون موجود فيفا. اين در حالي است كه كسري بودجه فيفا در سال ۲۰۱۵، ۱۰۸ ميليون دلار برآورده شده است. اين رقم ۷۸ ميليون دلار بيشتر از
۳۰ ميليون دلار پيش‌بيني فيفا در اين زمينه است و حالا قرار است با اجراي وعده‌هاي اينفانتينو بيشتر هم بشود! دومين وعده پوپوليستي آقاي اينفانتينو، افزايش تيم‌هاي شركت‌كننده در جام‌جهاني از ۳۲ تيم به ۴۰ تيم است. مساله‌اي كه بدون شك خوشايند بسياري از كشورهاي دنياست چراكه حالا راحت‌تر مي‌توانند به اين جام صعود كنند و از مواهب اقتصادي‌اش بهره‌مند شوند. نتيجه اين وعده اما مي‌تواند به افت جذابيت جام‌جهاني هم بينجامد. به ويژه اينكه با ۱۰ گروه شدن جام‌هاي جهاني، احتمالا تيم‌هاي سوم برتر هر گروه هم به مرحله حذفي مي‌رسند و اين جداي طولاني‌تر شدن مسابقاتي كه همين الان هم حسابي طاقت‌فرساست، باعث از بين رفتن جذابيت مراحل حذفي هم مي‌شود. با اين همه اينفانتينو كه پيش از اين طراح اصلي افزايش تيم‌هاي جام‌ملت‌ها از ۱۶ تيم به ۲۴ تيم بود، حالا با سر دادن همين شعارها راي مجمع فيفا را گرفته و به نظر مي‌رسد بايد به زودي شاهد اجراي چنين ايده‌هاي غيرجذابي براي فوتبال‌دوستان و البته جذابي براي فدراسيون‌ها باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها