• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3541 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد

روحاني در جمع مردم مهاباد:

بين پيروان مذاهب و اقوام امتياز و برتري وجود ندارد

زبان مادري اقوام و به ويژه كردي بايد محترم باشد‌

نگين آذربايجان غربي، پازل سفرهاي استاني را به گونه‌اي ديگر مي‌چيند. مراكز استان‌ها كه در بيشتر سفرهاي حسن روحاني، عهده‌دار ميزباني كاروان تدبير و اميد بودند، اين‌بار و در بيست و هشتمين سفر دولتمردان يازدهم شهرستاني كردنشين را در برنامه‌هاي سفر جاي مي‌دهند. ديروز و در دومين روز از سفر رييس‌جمهور به آذربايجان غربي، «مهاباد» رسم ميزباني از دولتي‌ها را به خوبي بجاي آورد. پنجمين شهر بزرگ كردنشين ايران با اكثريت 98 درصدي اهل سنت، فرصتي براي مرور خاطرات با حسن روحاني داشت؛ فرصتي كه با بازخواني اصل 15 قانون اساسي همراه شد تا يادآور وعده رييس‌جمهور حقوقدان باشد. روحاني در جمع مردم مهاباد، با تاكيد بر اينكه «من تبعيض قوميتي را محكوم مي‌كنم و نمي‌پسندم»، مي‌گويد: «به مسوولان اعلام مي‌كنم كه در استخدام و جذب بايد به علم، دانش، تعهد و شايستگي توجه داشته باشند و دقت كنند كه مساله قوميت، كوچك‌ترين اثري در اين پروسه نداشته باشد». رييس‌جمهور ضمن تاكيد بر احترام به تنوع قومي و زبان مادري اقوام مختلف در ايران از جمله كردهاي سرزمين‌مان، از تحقق وعده خود پس از گذشت سه سال خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «قرار است مراكزي در كردستان، آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل و. . . تاسيس شود كه مردم بتوانند زبان مادري خود را به خوبي بياموزند و در اين راستا با وزارت آموزش و پرورش در حال مذاكره هستيم تا اصل 15 قانون اساسي در كشور اجرا شود» و باز هم از منصب رييس‌جمهوري ايران و رييس شوراي عالي امنيت ملي به صراحت اعلام مي‌كنم كه در ايران اسلامي هيچ كس حق ندارد بين مسلمانان و مذهبي با مذهب ديگري امتيازي قايل شود.

نبايد بين مذاهب و اقوام تبعيض‌قايل شويم
حسن روحاني در ديدار با مردم شهرستان مهاباد با تاكيد بر اينكه تمام مردم مسلمان از جمله شيعه و سني در حقوق شهروندي عين هم و مساوي هستند، اظهار كرد: نبايد بين مذاهب و اقوام تبعيض قايل شويم و اصل اساسي در مسووليت‌ها بايد شايستگي باشد و هر كس در هر منطقه‌اي داراي شايستگي بالاتر است بايد متناسب با توانايي‌هايش زمينه فعاليت و بالندگي براي او مهيا شود. روحاني خاطرنشان كرد: براي من كافي نيست كه در ميان سفراي ما يك سفير از اهل سنت و كردستان داشته باشيم يا در وزارتخانه‌هاي مختلف از جمله وزارت نفت يك معاون كرد فعاليت كند چرا كه براي ما بين ترك، كرد، فارس، بلوچ و عرب و ديگر اقوام‌مان هيچ‌گونه تفاوتي نبايد وجود داشته باشد.
روحاني با تاكيد بر اينكه قبل از مساله قوميت، همه ايراني و مسلمان هستيم، گفت: ما به ايراني بودن و مسلمان بودن‌مان افتخار مي‌كنيم و مساله قوميت در مرحله سوم است. رييس‌جمهور با بيان اينكه قوميت‌هاي مختلف مثل گل‌هاي رنگارنگ در باغ بزرگي هستند، افزود: مگر مي‌شود باغ از بين برود و گلي باقي بماند پس اول بايد به فكر حفظ باغ باشيم و آنگاه از گل‌هاي رنگارنگ حراست كنيم. به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور با بيان اينكه مهاباد، نگين ادبيات كردي در سرزمين ما است، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران نظام برگزيده همه اقوام و بخش‌هاي ايراني است و نه‌تنها به فكر منافع مردم خود و سرزمين خود است، بلكه به فكر حمايت و كمك به مردم مظلوم اين منطقه عزيز است و آن روز كه اربيل در خطر سقوط قرار گرفت، نيروهاي مسلح، نيروهاي سياسي، سپاه، ارتش، بسيج و دولت ايران بود كه اين سرزمين را نجات داد. همان‌طور كه وقتي دمشق در خطر سقوط در برابر گروه‌هاي تروريستي داعشي و جبهه النصره قرار گرفت، جمهوري اسلامي به نداي مظلوميت مردم منطقه جواب مثبت داد.

يك قانون اساسي بر همه مردم حاكم است
رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اينكه بايد امروز امنيت و ثبات سرزمين‌مان را با كشورهاي همسايه مقايسه كنيم، گفت: امنيت مردم كرد در ايران بيشتر است يا مردم كرد در عراق، سوريه و تركيه؟ پس زنده‌باد جمهوري اسلامي ايران كه اين امنيت و بالندگي و سرزندگي و نشاط در اين سرزمين بدون در نظر گرفتن مذهب و قوميت براي مردم تامين مي‌شود. روحاني با ابراز خوشحالي از وجود همزيستي مسالمت‌آميز در استان آذربايجان غربي بين مسلمانان و غيرمسلمانان و شيعه و سني و قوميت‌هاي مختلف، خاطرنشان كرد: همه در اين سرزمين يك آرزو دارند و آن آبادني ايران اسلامي است. رييس‌جمهور تصريح كرد: آنهايي كه امروز در منطقه ما از جمله عراق و سوريه فتنه به پا كرده‌اند و تروريسم و كشتار را شايع مي‌كنند و مردم بي‌گناه را از دم تيغ مي‌گذرانند و به ناروا خود را مسلمان لقب مي‌دهند و از جهاد دم مي‌زنند، نسبتي با اسلام، قرآن و انسانيت ندارند. روحاني با بيان اينكه ما تابع قرآن هستيم كه به ما مي‌گويد كه همه انسان‌ها داراي كرامت و عزت هستند، گفت: خون هيچ بيگناهي در اين سرزمين نبايد ريخته شود، چون هيچ تفاوتي بين انسان‌ها وجود ندارد و همه ما مخلوق خداييم به ويژه مسلمانان كه همه با هم برادر هستند. روحاني با بيان اينكه خدا را شاكريم كه الفت و برادري در سرزمين ما مستقر است، ‌خاطرنشان كرد: در اين كشور يك قانون اساسي براي همه مردم حاكم است و يك دولت حكمراني مي‌كند و البته يك رهبري بزرگ پرچمدار نهضت و انقلاب اسلامي ايران است.

پيشرفت در گرو ارتباط با دنيا است
روحاني با تاكيد بر اينكه در سايه وحدت و اتحاد مي‌توانيم پيشرفت كنيم، اظهار كرد: بايد با كشورهاي همسايه‌مان رقابتي سالم داشته باشيم و با آنها ارتباطي دوستانه و سازنده برقرار كنيم. وي با اشاره به اينكه مهاباد با سه كشور عراق، تركيه و جمهوري آذربايجان ديوار به ديوار و همسايه است، گفت: فرصت بسيار خوبي براي مردم مهاباد است و وظيفه دولت است كه ايران با همه كشورهاي جهان كه قصد خصومت با جمهوري اسلامي ايران ندارند، رابطه دوستانه و سازنده ايجاد كند. رييس‌جمهور با بيان اينكه با حمايت و كمك مردم و راي‌شان در خرداد 92 ديوارهاي تحريم را كه باعث جدايي ايران از كشورهاي ديگر شده بود تخريب كرديم، گفت: در دنياي امروز هيچ كشوري به پيشرفت دست‌نمي‌يابد، مگر آنكه با كشورهاي دنيا و همسايه ارتباط سازنده برقرار كند.

براي امنيت راهي جز اعتدال
وجود ندارد
روحاني با بيان اينكه براي ايجاد توسعه، امنيت و آرامش راهي جز اعتدال و ميانه‌روي وجود ندارد، اظهار كرد: افراطي‌گري مذهبي، قوميت سياسي، جناحي و خشونت هيچ خاصيتي براي مردم نخواهد داشت. همان‌طور كه در سراسر عراق، افغانستان، ليبي، سوريه و يمن باعث آشفتگي زندگي مردم شده است. رييس‌جمهور تاكيد كرد: در سايه وحدت، برادري، اعتدال و دوري از خشونت مي‌توانيم امنيت و توسعه را براي خودمان ايجاد كنيم. وي ضمن تشكر از نيروهاي مسلح و امنيتي به خاطر ايجاد امنيت در منطقه، گفت: امنيت بايد براي نخبگان جامعه فراهم شود تا آنها نيز امنيت جامعه را به وجود آورند و بدانيم كه امنيت واقعي در سايه محبت و دوستي ايجاد مي‌شود و بدانيم كه بيكاري و نبود علم و دانشگاه و فرهنگ باعث ناامني مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون