• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3563 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۹ تير

«پاگنده‌» سينما از دنيا رفت

بهار سرلك

باد اسپنسر، بازيگر ايتاليايي و ستاره فيلم‌هاي وسترن اسپاگتي از جمله «به من مي‌گن‌ترينيتي» در 86 سالگي درگذشت. اين بازيگر كه نام حقيقي‌اش كارلو پدرسولي بود، روز دوشنبه، 27 ژوئن، از دنيا رفت. جوزپه پدرسولي، پسر او در بيانيه‌اي خبر درگذشت او را اعلام كرده اما علت مرگ او را بيان نكرده است.
اواخر دهه 1960، زماني كه تازه پدرسولي داشت طعم موفقيت در حرفه بازيگري را مي‌چشيد، براي اداي احترام به نوشيدني بادويزر و اسپنسر تريسي، نامش را به باد اسپنسر تغيير داد. او فكر مي‌كرد نام «باد» (به معني غنچه) طعنه‌اي به هركول بودنش دارد و به همين دليل هم طرفدارانش او را با نام «غول بزرگ دوست‌داشتني» سينما مي‌شناسند.
او سال 1929 در نپال به دنيا آمد. ابتدا شهرت را با قهرماني در ورزش تجربه كرد؛ در سال‌هاي 1952 تا 1956 عضو تيم ملي المپيك ايتاليا بود و در رقابت‌هاي 100 متر شناي آزاد المپيك شركت كرد و نخستين شناگر ايتاليايي كه كمتر از يك دقيقه اين مسافت را شنا كرده، نام گرفت.
سپس نقش‌هاي كوچكي در فيلم‌ها ايفا كرد كه نخستين آن، شخصيت گارد شاهنشاهي در فيلم «كجا مي‌روي؟» بود. او پس از تغيير نامش سال 1967 با ترنس هيل، بازيگر ايتاليايي زوج هنري را تشكيل دادند. نام حقيقي هيل نيز ماريو جيروتي است؛ اين تغيير نام‌ها و هم‌بازي شدن‌شان بازي را براي آنها عوض كرد. نخستين‌بار در فيلم وسترن «خدا مي‌بخشد... من نه» به كارگرداني جوزپه كوليزي ايفاي نقش كردند كه پس از آن در سال 1968 در فيلم «آس بالا» بازي كردند. سپس سال 1970 در «به من مي‌گن‌ترينيتي» به ايفاي نقش پرداختند كه پرفروش‌ترين فيلم ايتاليا نام گرفت؛ ركورد فروش اين فيلم را سال بعد دنباله همين فيلم به نام «هنوز هم نام من‌ترينيتي است» به كارگرداني انزو باربوني شكست.
اين فيلم‌هاي وسترن اسپاگتي طرفداران بسياري را براي اين زوج در سراسر دنيا و به ويژه در آلمان به ارمغان آورد. اوسوالدو دو سانتيس، رييس شبكه فاكس ايتاليا در پيام تسليت خود گفته است: «او بازيگري بود كه سينماي ايتاليا بايد از او سپاسگزاري مي‌كرد، چون او فيلم‌هاي ايتاليايي را به سراسر جهان برد. »
اسپنسر و هيل در 18 فيلم همبازي بودند كه فيلم‌هاي «به من مي‌گن پاگنده» (1973)، «انفجار جرم است» (1977) و «دو مشكل» (1984) از معروف‌ترين آنها هستند. اسپنسر در دهه‌هاي 1980 و 90 به تنهايي در تلويزيون ايتاليا به فعاليت پرداخت؛ سريال‌هاي «مرد گنده»، «كارآگاه خيلي بزرگ» و در سال 2010 در سريال «جنايت‌هاي آشپز» نقش پليس بازنشسته‌اي را بازي كرد كه رستوراني را در جزيره ايسكيا راه مي‌اندازد اما باز هم به دستگيري مجرمان ادامه مي‌دهد.  سال 2003 او در فيلم «آواز پشت صحنه نمايش» به كارگرداني ارمانو اولمي، فيلمساز بزرگ ايتاليايي براي نخستين‌بار در فيلمي دراماتيك ايفاي نقش كرد. سال 2005 نيز به درخواست سيلويو برلوسكوني، نخست‌وزير ايتاليا براي مدت كوتاهي وارد دنياي سياست شد و نامزد انتخابات مشاوره منطقه‌اي شد اما راي نياورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون