درحاشيه مراسم نوسازي چهلهزار تاكسي فرسوده عنوان شد
درخواست دولت از دولت
گروه اقتصادي
«بعضي وقتها ميگويند خودروهاي داخلي، اين تعداد آدم ميكشد در حالي كه راننده ميكشد، چه ربطي به خودرو دارد؟ راننده بايد حواسش به رانندگي باشد، اما اينگونه نيست.» اين جمله را محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت گفته، دفاعي كه اگرچه كمي دير است اما باز هم حمايت محسوب ميشود. به خصوص كه در بين مردم پرايد به عنوان ناامنترين خودرو شناخته شده است. براي خروج اين نوع خودروها از خط توليد، بارها زمانبندي اعلام شد و در نهايت، هنوز هم خط توليد خودروسازاني كه خودروهاي بيكيفيت توليد ميكنند، كار ميكند. معلوم هم نيست، تصميمي قطعي براي تعطيلي خط توليد اين خودروها گرفته شود. ديروز مراسمي براي جايگزيني ۴۰هزار دستگاه تاكسي فرسوده برگزار شد. طرحي كه قدمتي بيش از يك دهه دارد. در اين سالها اين طرح افتان و خيزان ادامه يافته و حالا انگار ميخواهد جاني دوباره بگيرد. به خصوص كه آلودگي هواي شهرهاي بزرگ در زمستان امسال عرصه را بر مردم تنگ كرده است. اگرچه اين مراسم براي نوسازي خودروهاي فرسوده انجام شده بود، اما بيشتر به نظر ميرسيد محلي براي انتقادات و درخواستهاي معاونين رييسجمهور از وزير صنعت و مجلس و در مقابل درخواستها و انتقادات مجلسيها و وزير صنعت از معاونين رييسجمهور بود.
آن هنگامي كه معاون محيط زيستي رييسجمهور خواهان تسريع در تصويب لايحه هواي پاك از سوي مجلس شد يا زماني كه محمد نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از دو معاون رييسجمهور خواست تا پيگير تصويب بسته توليد خودروهاي برقي باشند. در همين حال نمايندگان مجلس نيز در بازار گرم درخواستها خواهان قول دادن وزير براي توليد موتورهاي انژكتوري و برقي شدند. هرچند كه معاون محيط زيستي رييسجمهور و وزير صنعت اشاره كردند كه هماكنون هم موتورهاي كاربراتوري از دور توليد خارج شدهاند اما درخواست نمايندگان همچنان پابرجاست.
در اين مراسم البته معصومه ابتكار، معاون رييسجمهور در امور محيط زيست از نوسازي915 هزار خودرو فرسوده در دولت يازدهم خبر داد و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، نوسازي ناوگان تاكسيراني، جلوگيري از توزيع بنزين پتروشيميها، توزيع بنزين يورو٤ در كلانشهرها را موجب ثبت تعداد روزهاي سالم در تهران از ١٧٧روز در سال ٩٢به ٢٣٤روز در سال جاري دانست. در همين حال نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت هم خيلي زيركانه خودروسازاني كه محصولاتشان به بيكيفيتي معروف هستند، خواست تا خط توليد خود را تعطيل نكنند، بلكه كيفيت خودروهاي خود را بالا ببرند و تاكيد كرد: «در گذشته ميگفتند خودروهاي پژو آتش ميگيرند بررسي كرديم معلوم شد يك محموله شيلنگ بنزين از خارج وارد شده كه مقاومت لازم را ندارد، در نتيجه لوله باز شده و بنزين آتش ميگيرد. خودروسازان ايراني واقعا از انجام فراخوان براي حل عيب خودرو خجالت ميكشند، در حالي كه اين هنر است كه خودروساز اعلام كند خودروهاي توليدي ما اين مشكلات را داشته بياوريد تا رفع عيب شود.»نعمتزاده البته قول داد بازار خودروي كشور سال آينده شاهد عرضه خودروهاي جديد با استاندارد يورو۵ باشد: «قول ميدهم سال آينده خودروهاي جديد با استاندارد يورو۵ را به بازار عرضه كنيم؛ در همين ارتباط قراردادهاي جديد منعقد شده با خودروسازان خارجي براي توليد خودرو با استاندارد يورو۵ و يورو۶ هدفگذاري شده است.» انعقاد قرارداد با ۲ موسسه تحقيقاتي و طراحي موتورهاي پيشرفته اروپايي براي توليد موتورهاي ۳ سيلندر كم مصرف با قدرت ۱۶۰ اسب بخار، انعقاد قرارداد ايران خودرو با يك شركت آلماني و سايپا با يك شركت اتريشي كه تا ۲ سال آينده به نتيجه ميرسند، از جمله وعدههاي تازه وزير صنعت، معدن و تجارت است. خبر ديگر وزير صنعت، معدن و تجارت همكاري صنعت خودروي ايران با موتورسازان ديزلي دنياست كه بر مبناي آن قرار است اتوبوس و كاميون با استاندارد يورو۵ توليد شود.
او همچنين از تصميماتي خبر ميدهد كه قرار است براي نوسازي وانتها، اتوبوس، كاميون و كاميونتهاي فرسوده گرفته شود. سپس از معاون توسعه سازمان برنامه و بودجه درخواست كرد كه طي يك هفته آينده جلسهاي را براي جايگزيني وانتها و اتوبوسهاي فرسوده برگزار كنند. چرا كه به گفته او مصوبات مربوط به اين طرح تهيه و مقدماتش آماده شده است. خبر ديگر وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد اتوبوس و كاميونهاست. برنامه دولت اين است كه تسهيلات بانكي بيشتري پرداخت كند. نعمتزاده ميگويد: « صنايعي كه خود را با پيشرفت زمان تطبيق ندهند، محكوم به فنا هستند؛ گاهي ميگويند چرا فلان كارخانه كه قدمت ۵۰ ساله دارد حالا تعطيل شده است، در پاسخ به اين افراد بايد بگوييم كه چون اين كارخانه خود را بهروزرساني نكرده بود. برخي كارخانهها نيز برنامه بهروزرساني را اجرا كردهاند كه طي هفته جاري برنامه رونمايي از چند محصول توليدي آنها در صنعت لوازم خانگي را خواهيم داشت.»
جايگزيني با 1510 ميليارد ريال
منافع حاصل از كاهش مصرف سوخت در قالب جايگزيني۴۰ هزار تاكسي فرسوده از آغاز اجراي طرح تاكنون و بر مبناي قيمتهاي جهاني در حدود ۱۵۱۰ ميليارد ريال است. كاهش مصرف ۲۸ ميليون ليتر بنزين، ۵۲ ميليون متر مكعب گاز، كاهش ارزبري، افزايش اشتغال، بهبود عملكرد خودروها، ارتقاي ضريب ايمني خودروها در راستاي ارتقا بر اساس استانداردهاي اجباري، كاهش ۹۶ هزار تني آلايندهها شامل مونوكسيدكربن، هيدروكربنها و اكسيدهاي نيتروژن از محاسن اين طرح ملي به شمار ميآيد. هاشم يكهزارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از جايگزيني ۴۰ هزار تاكسي فرسوده خبر داد و گفت: وام ۲۰ ميليون توماني با بهره ۱۶ درصدي، براي تاكسيداران در نظر گرفته شده است. دستيابي به سياستهاي اقتصاد مقاومتي با انسان سالم، جامعه سالم و محيط زيست سالم محقق ميشود؛ اين در حالي است كه ايرانخودرو به صورت داوطلبانه در اجراي طرح جايگزيني ۹۰ هزار دستگاه تاكسي فرسوده اعلام آمادگي كرده است. براي رفاه حال تاكسيداران ۲۰ ميليون تومان تسهيلات با بهره ۱۶ درصد درنظر گرفته شد كه ايران خودرو براساس مسووليت اجتماعي خود، ۶ درصد مابهالتفاوت بهره بانكي را برعهده گرفت تا رضايتمندي اين قشر زحمتكش را جلب كند. وي اجراي طرح جايگزيني را موفق توصيف و ضمن اعلام ثبت نام ۶۳ هزار نفر متقاضي گفت: از ابتداي اجراي طرح تاكنون ۴۰ هزار تاكسي جايگزين شده است. يكهزارع كوتاه بودن فرآيند تعويض تاكسي فرسوده را از ويژگيهاي مهم اين طرح عنوان كرد.