• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 17 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي

غنيمتي براي سينما كه از دست رفت...

مجتبي فرآورده

 

 


شخصيتي مثل حاج قاسم سليماني با آن ابعاد برجسته و شناخته شده را مي‌توانيم آدم جامع‌الشرايط بدانيم از اين منظر كه او در حوزه فعاليتي خود هم استراتژيست لايقي بود، به همان ميزان سياستمدار بود و هم فرمانده و هم انسان والامقامي بود و هم پدري مهربان. حاج قاسم هم در خدمت خانواده و اهل و عيال بود و هم در خدمت مردم و كشورش ايران. استنباط و تحليلش همواره اين بود كه به همان نسبت كه در حوزه مقاومت و سياست فعاليت و تمركز بالايي صورت مي‌گيرد حوزه فرهنگ نيازمند تلاش بسياري است و بايد به اين بخش نگاه جدي و پرتلاشي داشت.  
من و گروه فيلم «23 نفر» اين افتخار را داشتيم كه روزي ميهمان ايشان در پشت صحنه توليد اين فيلم باشيم. خاطرم هست وقتي او به پشت صحنه آمد شور و شوق خاصي در ميان گروه شكل گرفت و از همه بيشتر اين 23 نوجواني كه ايفاگر نقش 23 رزمنده بودند بسيار خوشحال شده بودند. علاوه بر اين 23 نفر رزمنده‌اي هم كه شخصيت‌هاي اصلي و واقعي بودند هم آن روز سرصحنه بودند و از اين ديدار دوباره با فرمانده سابق‌شان بسيار ذوق زده شده بودند. خلاصه اينكه از اين حضور همه آن روز به وجد آمده بوديم و اين براي من فراموش شدني نيست. حاج قاسم جداي از اينكه به 23 نفر از رزمندگان جنگ علاقه ويژه داشت با آنها در جريان حضورشان در جبهه ارتباط مستقيم داشت و همان‌طور كه مي‌دانيد خودش جلوي حضور بعضي از اين جوان‌ها در جبهه را گرفته بود و بعضي از آنها را او به مناطق اعزام كرده بود و فرمانده آنها در بيت‌المقدس بود از اين منظر بسيار با آنها همراه و همدل بود. 
اما باتوجه به فاصله‌اي كه از دوران دفاع مقدس گرفته بوديم او بسيار تمايل داشت كه در حوزه فرهنگ خصوصا سينما حضور فعال‌تري بايد داشته باشيم. شما خودتان در نظر بگيريد شخصي مثل حاج قاسم فرمانده سپاه با اين همه مشغله‌اي كه دارد و در بحبوحه جنگ با داعش وقت مي‌گذارد و به پشت صحنه فيلمبرداري فيلم 23 نفر مي‌آيد قطعا و يقينا از روي تفنن و سرگرمي نيست. اين دقت نظر و وقت گذاشتن او از روي نياز است. شخصيتي كه مردم براي لحظه‌اي مصاحبت با او و از نزديك ديدن او تلاش زيادي مي‌كنند چند ساعت به صورت ويژه وقت مي‌گذارد و از نزديك در جريان روند توليد فيلم 23 نفر قرار مي‌گيرد، با صبوري و متانت با عوامل فيلمبرداري و كارگردان صحبت مي‌كند، بچه‌ها و نوجوانان را در آغوش مي‌گيرد، اينها همه نشان‌دهنده ارج و قربي است كه براي سينما قائل بود.
واقعا متاسفم كه بگويم فعاليت‌هاي ايشان در حوزه فرهنگ و هنر نيمه‌كاره ماند و با تمام علاقه و پيگيري ادامه پيدا نكرد و از اين بابت دلم بسيار سوخت. آن حركت او كه در حوزه فرهنگ شروع بسيار عالي داشت و مي‌توانست مستمر و هدفمند ادامه داشته باشد به نيم بند هم نرسيد. تفكر سردار سليماني در حوزه سينما و فرهنگ همان تفكري بود كه در سياست و حوزه مقاومت پيگيري مي‌كرد. او به سينما و فرهنگ و هنر هدفمند نگاه مي‌كرد. دوباره با تاكيد مي‌گويم وقتي چنين شخصيتي به پشت صحنه فيلمي مي‌آيد اين يعني آلارم و هشدار كه قرار است از اين بعد در حوزه سينما حركت جدي شروع شود و قرار است انديشه راهبردي به كار گرفته شود اما افسوس و صد افسوس كه با شهادت ايشان ادامه اين مسير متوقف شد و نيمه‌كاره ماند. 
حاج قاسم آدم پخته دنيا ديده استراتژيستي بود كه نه‌ تنها به سينما كه به همه مقولات نگاه راهبردي داشت و نه از سر تفنن/ وقتي مي‌گوييم همه مقولات يعني در حوزه‌هاي اجتماعي سياسي و... كلان و گسترده نگاه مي‌كرد، حتي به خانم‌هاي كم‌حجاب هم نگاه پدرانه داشت و در تمام سخنراني‌هايش چنين نكاتي مشهود است. از خصوصيات درجه يك ديگر او اينكه به همه ملت امت جامعه نگاه يكسان و جامع داشت و حزبي و قشري و گروهي و گروهكي به موضوعات نگاه نمي‌كرد. ما در سينما به اين نگاه وسيع احتياج داشتيم و با همين نگاه كلان و گسترده و جدي گام‌هاي مهم و بلندي براي سينما مي‌توانستيم‌ برداريم و حرف‌هاي بزرگي مي‌توانستيم بزنيم كه متاسفانه نشد.  يادشان گرامي...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها