با قيمت بليت 4.5 ميليون توماني صورت ميگيرد
از سرگيري پروازهاي ايران به تركيه
پس از برداشتن ممنوعيت سفرهاي هوايي كه به دليل پاندمي كرونا به وجود آمده بود ماه گذشته كشور تركيه از انجام پروازهاي تركيه به ايران و بالعكس خبر داد. پس از گذشت چند روز آژانسهاي هواپيمايي اقدام به فروش بليت به تركيه كردند اما شب قبل از انجام پروازها اعلام شد كه تمامي پروازها به كشور تركيه لغو شده كه اين موضوع مورد اعتراض بسياري از مسافران قرار گرفت، چراكه پيش از اين تعدادي از سفرهاي خارجي نيز لغو شده بود و لغو چند باره پرواز به تركيه اين شائبه را ايجاد كرد كه آژانسها در پي افزايش قيمت بليتها هستند. اما در واقع شركتهاي هواپيمايي داخلي اعلام كردند كه بحث قيمتي در كار نيست و منتظر تاييد سازمان هواپيمايي تركيه و دولت تركيه براي انجام پروازها به اين كشور هستند. با وجود تكذيب شركتها اما به يكباره قيمت بليت هواپيما سر به فلك كشيد تا جايي كه قيمت بليت به مقصد تركيه بين ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان و در برخي ايرلاينها نيز تا 100 ميليون تومان نيز اعلام و باعث شد تا وزارت امور خارجه و حتي مجلس نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهند. مقصود اسعديساماني در واكنش به اين قيمتها گفت: «فروش بليتهاي تركيه به قيمت ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان در اين شرايط طبيعي است و شركت هواپيمايي قطرايرويز هماكنون مسافران تركيه را از دوحه به مقصد استانبول ميبرد و با توجه به آنكه اين پروازها بدون توقف است رقم (۱۶۰ ميليون تومان) را اعلام ميكند.»
پرواز ايران و تركيه ارزان شد
دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي روز گذشته با اشاره به اينكه سازمان هواپيمايي كشوري نظارت مستقيمي بر پروازهاي خارجي به ويژه پروازهاي اين مقصد دارد، اعلام كرد: «شركت هواپيمايي قطري هم اكنون پروازهاي مقصد تركيه را از دوحه ميبرد و به دليل آنكه اين پروازها بدون توقف است بنابراين مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.» اسعديساماني در ادامه اظهار كرد: «بر اساس موافقتنامههايي كه در گذشته در رابطه با پروازهاي بين ايران و تركيه وجود داشت، ايرلاينهاي ديگر ايراني هم كه ناوگان هوايي آنها آمادگي لازم را داشته باشند، از جمله ماهان و ايران ايرتور ميتوانند مطابق قطعنامه دوجانبهاي كه بين ايران و تركيه منعقد است و بر اساس سهميهاي كه سازمان هواپيمايي براي آنها تعيين كرده، به تركيه پرواز داشته باشند.» وي با اشاره به نگراني برخي مسافران در خصوص نرخ بالاي بليتهاي ايران و تركيه گفت: «نرخ بليت هواپيما بستگي به نرخ ارز و ميزان تقاضاي سفر دارد؛ قطعا هر قدر ميزان عرضه (تعدد ايرلاينها) بيشتر باشد، بهطور قطع در كاهش نرخ بليت هواپيماها تاثيرگذار خواهد بود.» اسعديساماني با يادآوري از نرخ بليت هواپيماي قطر ايرويز كه طي چند ماه گذشته (شيوع كرونا) حدود ۶۰ ميليون تومان در كشورمان به فروش ميرسيد، عنوان كرد: اكنون نرخ بليت پروازهاي اين ايرلاين به دليل حضور مجدد ايرلاينهاي ايراني به ۲۴ ميليون تومان كاهش پيدا كرده كه اين موضوع بيانگر اين واقعيت است كه اگر عرضه زياد شود، نرخ بليت نيز كاهش چشمگيري خواهد داشت.
به گفته وي از ديگر دلايل افزايش نرخ بليت قطراير در گذشته مربوط به مسير طولاني تهران - دوحه - بلگراد - تركيه بود كه به دليل تفاهمات برقرار شده، اين ايرلاين مسير بلگراد را حذف كرده و هواپيماهاي اين ايرلاين در مسير تهران به دوحه و از دوحه به تركيه پرواز ميكنند. دبير انجمن ايرلاينهاي كشور نرخ بليت هواپيماهاي ايراني براي پرواز به تركيه را حدود ۴ و نيم ميليون تومان اعلام كرد.