• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

برقراري مجدد و محدود پروازهاي تهران به استانبول

بليت هواپيما گران مي‌شود

لغو و راه‌اندازي چند باره پروازهاي تهران – استانبول به يكي از مهم‌ترين معضلات سازمان هواپيمايي كشور تبديل شده است. پس از شيوع كرونا در كشور و لغو پروازهاي ايران به ساير كشورها سبب سرگرداني مسافران و افزايش قيمت بليت هواپيماهايي شد كه به برخي كشورها مانند تركيه به صورت محدود پرواز داشتند.
به گونه‌اي كه در ابتداي مهر سال جاري خبرها حاكي از يك فاصله قيمتي 20 ميليون توماني بين ايرلاين‌هاي داخلي و خارجي بود. قرار بر اين بود كه پس از توافق صورت گرفته بين مسوولان ايران و تركيه پروازهاي تهران-استانبول از اول مهر از سر گرفته شود، از اين‌رو بازار بليت آن به قدري آشفته بود كه قيمت بليت ميان پروازهاي داخلي و خارجي چند برابر بيشتر از قيمت واقعي بليت بود. در واقع قيمت در سايت‌ها و آژانس‌هاي فروش بليت هواپيما از حدود 5 ميليون تومان تا ۹ ميليون تومان اعلام شده بود كه با توجه به اكونومي بودن اين پروازها اين فاصله قيمتي به نظر منطقي نمي‌رسد. 
هر چند اين آشفتگي در بازار بليت پرواز ايرلاين‌هاي خارجي هم وجود داشت و حتي بسيار بيشتر بود، چراكه هواپيمايي امارات قيمت بليت پروازهاي همين مسير را حدود ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام كرده و قيمت پروازهاي قطر ايرويز با وجود كاهش چشمگير همچنان تفاوت بسيار زيادي با قيمت بليت پروازهاي ايراني و حتي اماراتي داشت و از ۱۶ ميليون تومان تا بيش از ۲۵ ميليون تومان بر اساس تعداد توقف پرواز متفاوت اعلام شد.
 البته مقصود اسعدي‌ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درباره قيمت بليت پرواز شركت‌هاي هواپيمايي ايراني براي پرواز به تركيه اين‌گونه توضيح داده بود: «نرخ بليت اين پرواز حدود چهار و نيم ميليون تومان است و ايرلاين‌هاي ديگر نيز برحسب سرويس‌هايي كه مي‌دهند نرخ بليت پروازهاي خود را تعيين مي‌كنند، اما همين قيمت‌ها و البته حضور ايرلاين‌هاي ايراني در اين مسير سبب شده تا قيمت بليت پرواز قطر ايرويز نيز از حدود ۶۰ ميليون تومان به ۲۴ ميليون تومان كاهش پيدا كند كه اين مساله بيانگر اين واقعيت است كه اگر عرضه زياد شود، نرخ بليت نيز كاهش چشمگير خواهد داشت.»
اسعدي‌ساماني همچنين عنوان كرده كه «با توجه به افزايش هزينه‌ شركت‌هاي هواپيمايي و همچنين افزايش نرخ ارز و دلار و اجراي دستورالعمل ستاد ملي مبارزه با كرونا شركت‌هاي هواپيمايي درخواست افزايش قيمت بليت را داده‌اند.» به گفته وي «درخواست‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي تا پيش از آبان بررسي و در نهايت قيمت بليت تا آبان ماه مشخص مي‌شود و با توجه به برآورد هزينه‌ها قيمت‌ها هم به صورت موقت افزايش خواهد يافت.»
با وجود اينكه برخي افراد براي رفتن به تركيه، بليت رزرو كرده بودند، روز يكشنبه روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد كه «در راستاي مقابله با گسترش ويروس كرونا، پرواز تمام شركت‌هاي هواپيمايي داخلي و ايرلاين‌هاي تركيه از مبدا ايران به تركيه تا اطلاع ثانوي لغو مي‌شود.» هر چند اسعدي‌ساماني در توضيح اين اقدام گفته بود: «مسوولان هواپيمايي كشور تركيه اعلام كرده‌اند كه پرواز ايرلاين‌هاي ايراني به مقصد استانبول از روز 13 مهر دوباره لغو مي‌شود و مشخص نيست آنها چرا اين‌گونه تصميم‌گيري كرده و نظرشان را تغيير مي‌دهند.» تا اينكه روز گذشته خبرهايي مبني بر برقراري اين پروازها به صورت محدود ميان دو كشور منتشر شد.
تورج دهقاني‌زنگنه، رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين زمينه اعلام كرد: «پس از لغو مجوز پرواز ايرلاين‌هاي داخلي از سوي مسوولان تركيه ما نيز به آنها اعلام كرديم در اين صورت مجوز تركيه را نيز براي پرواز تركيش‌اير لغو مي‌كنيم و نهايتا آنها به اين نتيجه رسيدند كه پروازهاي تهران استانبول را مجددا و به صورت محدود برقرار كنند.» وي افزود: «در اين راستا مقرر شد تا در هر روز يك پرواز از سوي ايرلاين‌هاي ايراني و يك پرواز از سوي هواپيمايي تركيه در اين مسير پروازي انجام شود كه البته با همان پروتكل‌هاي توافق شده قبلي اين اتفاق مي‌افتد.» رييس سازمان هواپيمايي كشوري در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا قيمت بليت هواپيما از سوي ايرلاين‌هاي داخلي و براي بازگرداندن مسافران از استانبول به تهران به بيش از ۲۰ ميليون تومان رسيده است، گفت: «گرچه نرخ پروازهاي خارجي دامنه مشخصي ندارد، اما اين نرخ‌ها با برقراري دوباره پروازها شكسته مي‌شود و اين مساله را به انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اعلام مي‌كنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون