• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

وزرای راه و شهرسازی و کشور در اولین سفر استانی راهی مرزهای غربی شدند

3 میلیون ایرانی در راه کربلا

بیش از يك میلیون و 300 هزار ایرانی هنوز به ایران باز نگشته‌اند

گروه سیاسی| در آستانه مراسم اربعین حسینی و در حالی که بسیاری از ایرانیان برای شرکت در راهپیمایی اربعین از مرزهای کشور خارج می‌شوند، وزرای کشور و راه و شهرسازی در نخستین اقدام پس از آغاز فعالیت‌های‌شان راهی مرزهای عراق شدند تا روند خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله را تحت نظارت قرار دهند. در همین خصوص دستگاه‌های مسوول و ستاد مرکزی اربعین نیز تلاش کرده تا تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی و تردد آسان زائران اربعین حسینی را فراهم کند. طی روزهای گذشته مرز مهران پرترددترین مرز کشور برای حضور زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی بوده و از سوی دیگر سایر مرزها همانند چذابه و شلمچه، خسروی، تمرچین و باشماق نیز تمهیدات لازم برای ورود و خروج را برای زائران ایراني و خارجی فراهم کرده‌اند. اسکندر مومنی در نشست ستاد اربعین استان در مرکز مانیتورینگ شهر مهران اظهار کرد: موج بازگشت زوار اربعین حسینی در مرزهای کشور بیشتر شده است. وی با اشاره به اینکه مرز مهران پرترددترين مرز کشور بوده است، افزود: تمامی امکانات و تمهیدات لازم برای بازگشت زوار فراهم شده است. وزیر کشور عنوان کرد: درخصوص وسایل نقلیه در مرزهای اربعینی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و اگر احیانا کمبودی وجود داشت تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.

وزیر راه‌ و شهرسازی از زیرساخت‌های اربعین پایانه‌ مرزی شلمچه بازدید کرد

وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم در اولین سفر استانی خود به منظور بررسی وضعیت عبور و مرور زائران اربعین از پایانه مرزی شلمچه بازدید کرد. «فرزانه صادق مالواجرد»، وزیر راه و شهرسازی دولت (چهاردهم شامگاه روز پنجشنبه اول شهريور) در اولین سفر استانی خود پس از بازدید از مرز چذابه از زیرساخت‌های اربعین و تردد زائران حسینی از مرز شلمچه بازدید کرد. صادق مالواجرد در بدو ورود به شلمچه با حضور در یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس این مرز ضمن تجدید پیمان با شهدا به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی آخرین وضعیت راه‌های خوزستان و مسیر تردد زائران به خصوص در مسیرهای منتهی به مرزهای استان به خوزستان سفر کرد. صادق مالواجرد پیش از این در دیدار با مسوولان استان خوزستان در جریان آخرین اقدامات برای تردد و خدمت‌رسانی زائران اربعین قرار گرفت. خدمت‌رسانی به زائران در موج بازگشت یکی از اولویت‌های بررسی و ارزیابی وزیر راه‌ و شهرسازی است.

تا بازگشت آخرین زائر تمهیدات ادامه دارد

سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به اینکه از جمعه روند بازگشت زائران بیشتر از رفت شده است، اظهار کرد: همچنان بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائر در کربلا، مسیر کربلا یا در مسیر بازگشت به مرزهای هفتگانه هستند. وی اضافه کرد: مرز شلمچه دومین مرز پُرتردد زائران است. سردار احمدرضا رادان در قرارگاه اربعین حسینی فرماندهی انتظامی استان خوزستان که به صورت وبینار با مرزهای هفتگانه برگزار شد، اظهار کرد: بنده ماموریت اربعین حسینی را به نوعی طاعت و عبادت خدا می‌دانم و این خدمت نوعی از خدمت عارفانه است. وی با بیان اینکه اگر با چشم دل گوش دهید صدای زنگ اتمام اربعین دارد می‌رسد، افزود: خدمت در اربعین حسینی از مرز عاشقانه با تسخیر و گره زدن دل به دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از طریق زائر آن به مرز عارفانه می‌رسد. فرمانده کل انتظامی بیان کرد: یکی از علما فرمودند: ‌الله نُورُ السّماواتِ والْأرْضِ، یعنی خداوند متعال نور آسمان و زمین است، بعد وقتی می‌شود اِن الحسین مِصباحُ الهُدی و سفینهُ النجاه این نور عرش تا فرش مستتر می‌شود در حضرت اباعبدالله الحسین و زینب (س) و بعد این نور، چراغ راه می‌شود؛ در حقیقت گره زدن از طریق اباعبدالله به حضرت باری تعالی است.

وی افزود: گره زدن از طریق زائر به اباعبدالله و به مقصد حضرت باری‌تعالی در تاسوعا و عاشورا فراهم می‌شود و تبلور آن در اربعین است. سردار رادان تصریح کرد: جنس اربعین حسینی شوق کعبه است یعنی رسیدن به وصال حضرت حقی که نُورُ السّماواتِ والْأرْضِ آن از مِصباحُ الهُدی و سفینهُ النجاه و پله رسیدن به کشتی زائر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است پس این خدمت گوارای وجودتان باشد و ان‌شاءالله خداوند منان از همه به شایستگی قبول کند. فرمانده کل انتظامی عنوان کرد: در این روزهای اندک باقی‌مانده سعی کنید از خدمت خالصانه غافل نشوید و بهره آخرت را در خدمت به زائران کسب کنید. سردار رادان تصریح کرد: تا بازگشت آخرین زائران همان تمهیداتی را که در ابتدا حساب می‌کردیم را بایستی با دقت اجرا کنیم.

بازگشت ۶۴درصد زائران اربعین به کشور

ريیس پلیس راه راهور فراجا، از بازگشت بیش از ۶۴درصد زائران به کشور خبر داد و گفت: زائران از همان مرزی که خارج شدند، باز گردند. به گزارش مهر، سردار حسن مومنی ريیس پلیس راه راهور فراجا گفت: بیش از ۶۴درصد زائران به کشور بازگشته‌اند و تردد در محورهای مواصلاتی به سمت مرزها روان و پر‌حجم است. از شب گذشته تا‌کنون، بیش از ۱۹۴ هزار نفر از هموطنان بازگشته‌اند که ۱۰۰ هزار نفر از مهران وارد کشور شده‌اند. زائران باید از همان مرزی که خارج شده‌اند به کشور بازگردند تا از مشکلات حمل و نقل عمومی جلوگیری شود. همچنین، به زائران توصیه می‌شود که در سفر بازگشت حتما استراحت کافی داشته باشند. سردار مومنی گفت: تا روز گذشته در استان‌های مرزی، شاهد کاهش ۳۸درصدی جان‌باختگان در صحنه تصادف بودیم.

تحول در زیرساخت‌های اربعین

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام با بیان اینکه مهران گرانیگاه اربعین و قطب عتبات عالیات، است، اظهار داشت: زیرساخت‌های اربعین در ایلام طی سه‌سال اخیر متحول شده است، به‌طوری‌که پارکینگ اربعین به وسعت ۴۶ هکتار ایجاد و در این پارکینگ، ظرفیت پارک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو مهیا شده است. در این مکان، چندین مجموعه سرویس بهداشتی، فروشگاه و چندین موکب برای توزیع بسته‌های غذای گرم و بطری آب معدنی خنک راه‌اندازی شده است. استاندار ایلام یادآور شد: این مجموعه مجهز به پایش تصویری است و امسال هزینه پارکینگ هر خودرو به‌صورت هوشمند دریافت می‌شود. طی دو سال اخیر بیش از ۲۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در محورهای مواصلاتی استان به ویژه محورهای پرتردد ساخته شد. نماینده عالی دولت در استان ایلام ادامه داد: پارک جنگلی چغاسبز ساماندهی و مواکب میدان اربعین طراحی و اجرا شد و احداث چهار باب نمازخانه در پارکینگ‌ها در مرز مهران و چندین نمازخانه در ورودی شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده طی سه سال اخیر است. استاندار ایلام خاطرنشان کرد: سه دستگاه یخ‌ساز خریداری شده است و در حوزه تامین آب و یخ و توزیع یخ مشکل خاصی نداریم. ۵۷ پروژه با اعتبار سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور برای ساخت سرویس‌های بهداشتی، مجتمع‌های فرهنگی و سایبان‌ها در دست اقدام است. بهرام‌نیا با قدردانی از سپاه، بسیج و فراجا و همه دست‌اندرکاران، گفت: حدود ۴۲ هزار متر مربع سایبان دايم و ۳۲ هزار متر مربع سایبان موقت با اعتبار ۱۶۲ میلیارد تومان برای رفاه زوار احداث شده است. امسال ۱۲ هزار مترمربع موزايیک در پایانه شهید سلیمانی مرز مهران ایجاد، ۱۰ کیلومتر مه‌پاش نصب و راه اربعین در آستانه بهره‌برداری است. ريیس ستاد اربعین استان ایلام درخصوص تونل کبیرکوه، گفت: فقط برای تونل کبیرکوه که به ‌صورت موقت زیر بار ترافیک رفت، ظرف دو سال ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شد که با تزریق اعتبار امیدوارم مشکل روشنایی کامل و نیز سیستم تهویه آن برطرف شود.

وی با اشاره به اهتمام مدیران استان برای برگزاری باشکوه کنگره اربعین ‌حسینی، گفت: برای باشکوه برگزار شدن کنگره اربعین‌ حسینی ریل‌گذاری کردیم. طی سه سال گذشته زیرساخت‌ها ایجاد، ساختارها تعریف و اربعین در ایلام نظام‌مند شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون