• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

سخنگوي دولت درباره راهبردهاي دولت براي پركردن شكاف ميان جامعه و نظام حكمراني مي‌گويد

رييس‌جمهور دنبال ريشه‌هاي خطاي پرونده لاهيجان است

​مهدي بيك اوغلي

يكي از مهم‌ترين ابهامات در خصوص كابينه چهاردهم، رونمايي از شمايل سخنگوي دولت بود. بسياري از ايرانيان در انتظار مشخص شدن نماد و پيشاني كابينه بودند. ساختاري كه ارتباط دوسويه‌اي ميان دولت وملت ايجاد كرده و از يك‌سو، مطالبات و خواسته‌هاي مردم، درد‌ها و انتظارات جامعه را به گوش دولتمردان و نظام حكمراني مي‌رساند و از طرف ديگر، معذورات، راهبردها و چشم‌اندازهاي تدارك ديده شده دولت را با مردم در ميان مي‌گذارد.

انتصاب فاطمه مهاجراني به سمت سخنگويي دولت چهاردهم اما با استقبال افكار عمومي ايرانيان مواجه شد. چهره‌اي كه طي سال‌هاي اخير مواضع هوشمندانه‌اي در بزنگاه‌هاي حساس و در مواجهه با مشكلات مردم اتخاذ كرده است. مهاجراني در نخستين گفت‌وگوي مطبوعاتي خود با «اعتماد» نشان مي‌دهد مايل به پرده‌پوشي و استتار موضوعات نيست و ترجيح مي‌دهد رك و راست با مردم سخن بگويد. به همين دليل در تشريح پرونده محمد ميرموسوي به اين نكته اشاره مي‌كند كه دولت براي تحقق رشد اقتصادي 8درصدي و حل مشكلات بنيادين كشور به مشاركت عموم مردم نياز دارد. براي ايجاد اين مشاركت مردم بايد به دولت و نظام حكمراني اعتماد داشته باشند. به زعم سخنگوي دولت اين اعتماد و اطمينان در صورتي شكل مي‌گيرد كه مردم احساس كنند دولت مطالبات و خواسته‌هاي آنان را نمايندگي مي‌كند. تصميمات اخير دولت براي شفاف‌سازي پرونده لاهيجان به دور از هرگونه پرده‌پوشي و سانسور در راستاي اين واقعيت معنا و مفهوم پيدا كرده كه دولت به مشاركت و حضور مردم در همه زمينه‌ها نياز دارد؛ بنابراين با مردم صادقانه رفتار مي‌كند.

‌با توجه به تاكيد آقاي رييس‌جمهور مبني بر شفاف‌سازي امور، اعتمادسازي و وفاق، بفرماييد ساختار سخنگويي و اطلاع‌رساني دولت چهاردهم چه نقشي در تحقق اين ضرورت‌ها خواهد داشت و ارتباط دو سويه با شهروندان و دولت را از چه طريقي شكل مي‌دهد؟

سخنگوي دولت به عبارتي سيماي دولت است. به اين معنا كه دولت چشم دارد، گوش دارد، زبان دارد، بيني دارد؛ پس مي‌بيند، مي‌شنود و سخن مي‌گويد. سعدي مي‌فرمايد: «آدمي را دو گوش داده‌اند و يك زبان...» با اين تعبير دو چشم دارد براي اينكه بيشتر ببيند، دو گوش دارد براي اينكه بشنود، بيني دارد، براي اينكه بو بكشد و حس و حال جامعه را دريافت كند و يك زبان دارد براي اينكه سخن بگويد. به عبارتي سيماي ارتباطي توسط سخنگوي دولت شكل مي‌گيرد. پل ارتباطي خواهد بود ميان دولت و مردم. سخنگوي دولت كمك مي‌كند تا آنچه كه دولت مي‌خواهد انجام بدهد به كمك مردم انجام شود. از سوي ديگر آنچه در جامعه مي‌گذرد و لازم است كه دولت از آن باخبر شود، از طريق سخنگو منتقل شود. در آينده جزیي‌تر و بيشتر توضيح مي‌دهم كه اين ارتباط دو سويه چگونه شكل مي‌گيرد.

‌مهم‌ترين اولويت‌هاي پيش روي دولت چهاردهم از نظر شما كدام موارد است.دولت كدام دورنما و اهداف را مدنظر قرار داده است؟

يقينا يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت خروج از وضع نابسامان اقتصادي و معيشتي است كه امروز گرفتار آن شده‌ايم. همان‌طور كه رهبري هم در مراسم تنفيذ رييس‌جمهوري، فرمودند وضعيت اقتصادي نخستين اولويت دولت است. راه‌حل مشكلات اقتصادي هم رشد اقتصادي است. رشد اقتصادي كه از راه غير تورمي كسب شده باشد، تورم‌زا نباشد و پيامدهاي آن منجر به ركود نشود. طبيعتا براي تحقق اين موضوع بايد اقداماتي از جنس توسعه روابط با همسايگان و ساير كشورهاي جهان در دستور كار قرار بگيرد. مسوولان اين حوزه در اين زمينه توضيحات مبسوطي داده‌اند.

‌چرا ايجاد اين ارتباط دو سويه تا اين اندازه براي حل مشكلات ضروري است؟

تجارت سال‌هاي اخير هم نشان مي‌دهد كه چنانچه جامعه همسو نباشد، هرچند ارتباطاتي هم شكل بگيرد دستيابي به اهداف در نظر گرفته شده ممكن نخواهد بود.تمام نظريات توسعه طي سال‌هاي اخیر اين واقعيت را تبيين مي‌كنند كه توسعه بايد از توسعه اجتماعي آغاز شود. براي اين منظور بايد حال مردم خوب باشد. براي اين موضوع بايد با مردم ارتباط داشت و صداي مردم را شنيد. همان‌طور كه رييس‌جمهور هم گفته بودند كه من صداي بي‌صدايان خواهم بود.

‌نخستين پرونده اطلاع‌رساني دولت چهاردهم كه ميان افكار عمومي هم بازخوردهاي بسياري پيدا كرده، پرونده مرگ محمد ميرموسوي در لاهيجان است. نحوه اطلاع‌رساني دولت چهاردهم برخلاف تجربه سال ۱۴۰۱ و ماجراي مرگ مهسا اميني، ورود به موضوع، شفاف‌سازي، تشكيل كميته بررسي موضوع و بركناري مسوولان متخلف بوده است. در اين‌زمينه توضيح مي‌فرماييد كه سرانجام پيگيري‌هاي اين رخداد چگونه بوده است؟

رييس‌جمهور براي شفاف‌سازي موضوع و پيدا شدن ريشه خطاهايي كه در ماجراي اخير در لاهيجان و در خصوص هموطن‌مان شكل گرفته بود، دستوراتي را صادر كردند. طبيعتا مهم‌ترين موضوع در اين زمينه جهت‌گيري‌هايي است براي اينكه وفاق ميان جامعه و دولت شكل بگيرد. تاكيد مي‌كنم بر اينكه دولت بدون حمايت جامعه نمي‌تواند طرح‌هاي بزرگ خود را عملياتي كند. لذا پر كردن شكاف ميان دولت و جامعه، يكي از مهم‌ترين اهدافي است كه سخنگوي دولت دنبال خواهد كرد. در اين پرونده هم توجه به اين ضرورت‌ها در دستور كار قرار گرفته است.

‌براي دستيابي به وجوه مختلف توسعه، دولت به مشاركت مردم نياز دارد. براي اين منظور دولت چه راهبردهايی تدارك ديده است؟

توسعه وجوه مختلفي دارد كه مهم‌ترين وجه آن رويكردهايي است كه به توسعه انساني به عنوان پيش‌شرط اجتماعي دلالت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون