• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5850 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور

واكنش ستاره پيشين تيم ملي به نمايش شاگردان قلعه‌نويي و جنجال طارمي

غفور جهاني: طارمي نبايد پيشكسوتان تيم ملي را ضايع كند

مردم وقتي فوتبال خوب نمي‌بينند عصبي مي‌شوند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان در اولين بازي از مرحله سوم رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني در برابر قرقيزستان به ميدان رفت و با نمايش يك بازي ضعيف به برتري با يك گل دست يافت‌. شاگردان امير قلعه‌نویي در اين بازي خوش‌شانس بودند كه توانستند از يك گل زده محافظت كنند. هواداران تيم ملي در ورزشگاه فولادشهر با شعارهایي عليه بازيكنان و سرمربي نسبت به سبك بازي ملي‌پوشان‌ اعتراض كردند‌، اعتراض‌هايي كه پس از پايان مسابقه با واكنش‌هايي از جانب مهدي طارمي همراه شد. به بهانه اين مسابقه و حواشي پيرامون آن با غفور جهاني يكي از پيشكسوتان فوتبال كشورمان گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در زير مي‌خوانيد.

 

‌به نظر شما چرا نمايش تيم ملي مقابل قرقيزستان تا اين‌حد دور از انتظار بود؟‌

بيشتر بازيكنان ما لژيونر هستند و مدت خيلي كمي كنار هم بودند و براي همين هم‌ نمي‌توانستند خواسته‌هاي مربي را پياده كنند. هماهنگي لازم بين بچه‌ها وجود نداشت اما اگر زمان بيشتري داشتند مطمئن باشيد بهتر بازي مي‌كردند. اميرخان! خودش مي‌داند چه كاري بايد انجام‌دهد. ضمن اينكه ما در بازي‌هاي قبل مقابل حريف با نتايج خوبي پيروز شده بوديم و‌ همين باعث شده بود تا حريف را دست‌كم بگيريم. تمام تيم‌هاي آسيايي با جديت كار مي‌كنند و الان ديگر‌ نمي‌شود گفت تيمي ضعيف است. همين مسائل در ذهنيت تيم‌ تاثير داشت. البته‌ نظر شخصي‌ام ‌اين‌ است كه‌ بايد‌ در اين‌ بازي بيشتر از جوانان استفاده مي‌كرد تا بازيكناني كه در ليگ ما بازي مي‌كنند هم‌حاشيه امنيتي داشته باشند.

‌كيفيت بد زمين هم اثر گذار بود؟

اين ضعف فوتبال ما است. ضعف آنهايي است كه به تيم ما كه مي‌خواست در زمين خوب مشهد بازي كند اين اجازه را ندادند و به اجبار در آن زمين خراب بازي كردند. خب اين زمين ‌همانطور كه براي ما بد بود براي تيم مقابل هم بد بود. بازي در اين زمين يك نقطه تاريك‌ در ورزش كشورمان است. تاثير بسياري روي كار هر دو تيم‌ گذاشت. ضمن اينكه‌ براي آبروي ما خيلي بد است. تيم‌هاي ما كه در ليگ آسيا و رقابت‌هاي انتخابي جام‌جهاني بازي مي‌كنند بايد هركدام‌شان صاحب يك زمين‌خوب باشند اما متاسفانه مدت مديدي است كه به زيربناها يا زيرساخت‌ها توجه زيادي نمي‌كنيم. ما هر فصل به فكر اين هستيم‌كه يك تيم ببنديم و برويم و بازي كنيم اما در فكر عواقب اينچنيني نيستيم.‌ اين مسائل باعث شده فوتبال ما ضربه‌ بخورد، در كل دنيا نگاه كنيد‌ اين زمين‌هاي ما از تمام‌زمين فوتبال‌هاي كشورهاي دنيا بدتر است. از نقاط ضعف ما همين‌زمين‌ها است.

‌پروسه جوانگرايي در تيم ملي تا اين حد زمان مي‌برد؟

خب من يادم هست در زمان ما يك تيم ملي اصلي داشتيم در كنار آن يك تيم ب ملي هم داشتيم. در سال ۵۱ من عضو تيم ملي ب بودم، محمود اعتمادي و مسيح مسيح‌نيا و حسين فركي هم بودند. براي تيم ب هم بازي مي‌گذاشتند مثل بازي با لهستان. ما يك تيم در كنار تيم اصلي داشتيم و بازيكنان‌ خوبي بودند كه در زمان نياز به تيم اصلي اضافه مي‌شدند اما الان متاسفانه اينجور برنامه‌ريزي نيست و قبل همين بازي جلوي قرقيزستان حتي يك بازي تداركاتي هم انجام ندادند.‌ اين بازيكنان ۲۰ روز هم دور‌هم جمع نبودند. در زمان ما تقريبا هر هفته تيم ملي تمرين مي‌كرد و مثلا روز چهارشنبه به تيم باشگاه‌هاي خودشان مي‌رفتند و جمعه بازهم در اردوي تيم ملي حاضر بودند. در تيم ملي الان نمي‌دانم به چه دليلي اين برنامه را نداريم. البته اميرخان‌ خودش مربي باهوشي است ‌و‌ مطمئنا با اين سبك بازي و اعتراضات مردم او را مجبور كردند تا از جوانان بيشتر استفاده كند‌ البته خودش هم اين را مي‌خواهد. من با يكي از دوستانم در ملوان صحبت مي‌كردم مي‌گفت يك بازيكن بسيار خوب به نام‌ محمد عمري داريم كه مي‌تواند به درد تيم ‌ملي بخورد اما او را دعوت نكردند. عمري مي‌تواند يك مشكل از تيم ملي را به دوش بكشد. ‌متاسفانه اينها كه به باشگاه‌ها اضافه مي‌شوند راه‌شان دور است و فكر مي‌كنم‌ نمي‌توانند. براي همين بازيكنان با استعداد را هفته‌اي پنج روز جمع كنند. هزينه‌اي براي فدراسيون مي‌شود؟ هزينه‌ مهم است يا اينكه به ۱۴، ۱۵ بازيكني كه در اروپا بازي مي‌كنند اكتفا كنيم؟ آنها هم كه زيرنظر مربي باشگاهي خودشان هستند تا يكي- دو روز قبل از مسابقه تيم‌ملي به ايران بيايند خب تمرينات آنها در آنجا با كشور ما فرق مي‌كند و تا بخواهند با بازيكنان جوان ما هماهنگ شوند مشكل است. اگر قرار است هميشه لژيونرها دعوت شوند پس اين بازيكناني كه در ليگ زحمت مي‌كشند چه كاره هستند؟

‌نظر شما درباره شعارها عليه سرمربي تيم‌ ملي چيست؟

مردم وقتي بازي خوب نمي‌بينند خب معلوم‌ است كه عصباني مي‌شوند و تنها كسي هم كه ‌هدف قرار مي‌دهند مربي تيم ملي است كه مي‌خواهند دق‌دلي خودشان را خالي كنند! به نظر من‌ امير آنچنان تقصيري ندارد. امير بايد يك مقدار بيشتر دقت درباره مسائلي داشته باشد. ‌او رفيق و دوست ما است و اميدوارم كه موفق ‌شود حالا بازي اول بوده و مساله‌ چنداني نيست ان‌شاالله كه بتوانند در بازي بعدي مقابل امارات بهتر كار كنند. اگرچه همين امارات هم‌ قطر را با نتيجه سه بر يك برده ‌و‌ مشخص است بازي مشكلي داريم اميدوارم با انجام يك بازي‌خوب و يك نتيجه‌ خوب از دل مردم در بياورند.

‌بعضي از هواداران‌هم‌ علي دايي را تشويق مي‌كردند. فكر مي‌كنيد تشويق او كه‌مدت‌ها در فوتبال ما نقشي ندارد به چه مفهومي است؟

علي دايي اسطوره فوتبال ما است و از او خبر ندارم كه ايران است يا خارج اما‌ مي‌دانم‌ خودش را يك مقدار كنار كشيده حالا به خاطر هر مساله‌اي. البته متاسفانه به او تيم نمي‌دهند كه كار كند و علي هم فكر خودش و زندگي‌اش است. فكر مي‌كنم دور فوتبال را خط كشيده ‌با اين‌حال او اسطوره فوتبال ما است و به همين‌علت هم ‌او را تشويق كردند.

‌مهدي طارمي هم‌ در مصاحبه به شكلي به صعود سخت‌تيم‌ملي به جام‌جهاني در گذشته طعنه زد و مدعي شد حالا خيلي راحت در هر دوره از اين مسابقات شركت مي‌كنيم. درباره صحبت‌هاي اين بازيكن‌چه نظري داريد؟‌

هيچ زمان هيچ فوتباليستي سعي نمي‌كند كه پيشكسوت فوتبالش را ضايع كند. خب آن زمان از اقيانوسيه و آسيا يك تيم‌ به جام‌ جهاني مي‌رفت اما الان از آسيا هشت تيم‌صعود مي‌كنند خب شرايط براي رفتن به جام جهاني آسان‌تر از گذشته است.‌حالا يك پيشكسوت اگر حرفي در اين باره ‌بزند كه نمي‌خواهد تيم ملي را تضعيف كند بلكه مي‌خواهد سختي كار در آن زمان را بگويد. زماني كه پول نبود. اما شما سختي مي‌كشي خب پول خوبي در مي‌آوري. در زمان ما كه رفتيم جام جهاني خدا شاهد است و مي‌تواني از علي پروين هم سوال كني كه به هر كدام از ما يازده هزار تومان پول دادند. خب پيشكسوت الان نبايد يك گلايه كند؟ من بيايم امير قلعه‌‌نویي را ضايع كنم‌ چه چيزي عايد من مي‌شود؟ من بايد به امير كمك‌ كنم اگر او صلاح بداند ايرادات را بگويم و مطمئنم‌ حرف گوش‌كن است و ايرادات را بر طرف مي‌كند. اگر ايرادات را مي‌گوييم كه نمي‌خواهيم تيم ملي را ضايع كنيم. ما عمري در تيم ملي بوديم و آنجا مثل خانواده ما است. ما امكان دارد انتقاد كنيم و بايد هم اين كار را كنيم چون حق ما است اما هيچ‌وقت كسي را ضايع نمي‌كنيم.

كاپيتان تيم ملي در بخشي از صحبت‌هايش گلايه‌هايي از برخي هواداران كه توهين مي‌كردند داشت. علت اين فحاشي‌ها چيست؟

آنهايي كه به بازيكنان مي‌گويند بي‌شرف فكر مي‌كنم ‌بيش از حد عصبي هستند. بازيكنان‌ ما همه شرف دارند و براي خاك ما مي‌جنگند. بي‌شرفي به آنها نمي‌چسبد.

‌سوال آخر درباره وي‌اي‌آر است.‌ اين سيستمي كه وارد كشورمان شده توانسته به بهبود وضعيت داوري كمك كند؟

مسلما اينها هنوز ناشي هستند! تا راه بيفتند يك مقدار زمان مي‌برد. اينها بايد يك آدم‌هايي را از خارج بياورند تا به ‌داوران ما تعليم دهند. ما آن را آورديم اما از تلويزيون استفاده مي‌كنيم! VAR يك چيز ديگر است و دوربين‌هاي مخصوص خودش را دارد. ما راه كار كردن با اين را ياد نگرفتيم. مثلا بازي ملوان و استقلال را ديديد كه تصميم VAR اشتباه بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون