• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

مخاطب روحاني كيست؟

رييس‌جمهور روز گذشته بار ديگر اظهارات تندي را مطرح كرد كه هر كدام ضمير خاص خود را داشت

حسن روحاني بيش و پيش از اينكه مشق سياست كند خطيب بوده است. خطابتي كه چه در طول دوران مبارزه و چه پس از آن از تريبون‌هاي مختلف شنيده‌ شده است. با اين حال روحاني سخنگويي در لفافه را ترجيح مي‌دهد. او از زماني كه به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور انتخاب شده دست كم در بزنگاه‌هاي مهم، سخنانش حتما مخاطب يا مخاطباني خاص‌ داشته است. به صراحت كسي يا كساني، ‌نهاد يا نهادهايي را خطاب قرار نداده اما ضمير سخنان او لااقل در فضاي غيررسمي سياست، مرجعش را يافته است. رييس‌جمهوري صبح روز شنبه در نشست هم‌انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد سخنراني كرد. از همان دست سخنراني‌هايي كه هر بخش و قسمتي از آن اشاره‌اي بود به عاملان و آمران رخداد‌هاي اخير يا كناياتي به مديران. او به وزرا و مديراني كه با يك اخم جا مي‌زنند و با يك پيامك عقب‌نشيني مي‌كنند، پيشنهاد داد كه هر‌چه زودتر صندلي مديريت را تحويل دهند و خطاب به كساني كه آينده سياسي‌شان در كار اجرايي امروزشان تاثير دارد هم گفت همان‌جايي بروند كه براي آن از حالا برنامه‌ريزي دارند. با همه تفاسير اما روحاني ديروز يكي از صريح‌ترين سخنراني‌هايش از آغاز به كار دولت دوم تاكنون را انجام داد. خصوصا كه او در خلال اين سخنراني از دخالت دستگاه‌هاي نظارتي در امور اجرايي كشور نيز سخن گفت.

دخالت دستگاه‌هاي نظارتي در امور اجرايي

روحاني در بخشي از سخنانش به دخالت دستگاه‌هاي نظارتي در امور اجرايي اشاره و تاكيد كرد كه هيچ دستگاه نظارتي حق ندارد در كار اجرايي دخالت كند. او گفت اعلام نظر اشكالي ندارد ولي مدير بايد كار خود را انجام دهد. روحاني اظهارنظر يك دستگاه نظارتي در مورد خريداري هواپيما را مثال آورد و گفت كه در جواب نامه اين دستگاه نظارتي نوشته «به تو چه ربطي دارد؟ تو چه كاره‌اي؟ آقاي دستگاه نظارتي بايد طبق قانون عمل كند نه بر مبناي عقل ناقص خود. عقل ناقص كه مبناي عملكرد دستگاه نظارتي نيست بلكه بايد در چارچوب قانون حرف زد.» او البته از مديران دولتي خواست به اين تهديدات و نامه‌ها اعتنا نكنند و اگر مي‌ترسند به آنها جواب بدهند به رييس‌جمهوري ارجاع دهند تا جواب آنها را بدهد. توصيف روحاني از مداخله‌گران در امور اجرايي هم كساني بودند كه كنار گود نشسته‌اند و پيشنهاد مي‌دهند ولي نمي‌دانند در گود چه خبر است. آنچه ديروز حسن روحاني در مورد دخالت دستگاه‌هاي نظارتي در امور اجرايي گفت، پيش از آن اسحاق جهانگيري نيز به آن اشاره كرده بود. جهانگيري البته تندتر رفته و هشدار داده بود مديراني كه براي انجام امور اجرايي از دستگاه‌هاي نظارتي كسب اجازه مي‌كنند، بركنار خواهند شد. معاون اول روز 23 فروردين در چهارمين اجلاس دوره پنجم شوراي عالي استان‌ها گفته ‌بود «برخي از دستگاه‌هاي نظارتي آنقدر قدرت خود را افزايش داده‌اند كه در كار اجرايي دخالت مي‌كنند و تصميم هم مي‌گيرند و باعث شده‌اند برخي مديران براي گرفتن تصميم، اول از آنها اجازه بگيرند كه البته كار بسيار نابجايي است و اگر من جايي چنين چيزي را ببينم قطعا آن مدير را بركنار خواهم كرد.»گرچه اشارات جهانگيري واضح و صريح نبود اما لااقل صحبت‌هاي صبح ديروز روحاني برخي خبرهاي غيررسمي را تاييد كرد. خبرهايي مبني بر اينكه سازمان بازرسي كشور در خريد هواپيما دخالت‌هايي جدي دارد و با نگارش نامه‌هاي اداري و سازماني به مسوولان اجرايي خريد اين هواپيما را تقبيح و آن يكي را تاييد مي‌كند.

كرسي‌هاي مديريت

«كسي كه عقب‌نشيني مي‌كند اين صندلي بر او حرام است.» اين هشدار حسن روحاني در واكنش به مديران و كارگزاران دولتي است كه از وظايف قانوني خود با «يك تلفن» يا «اخم كسي» عقب‌نشيني مي‌كنند. حسن روحاني از كارگزاران دولت انتقاد داشت همان‌طور كه در روزهاي نخستين انتخاب براي دولت دوازدهم از برخي دولتمردان گلايه كرد كه براي ماندن در پاستور پاشنه‌هاي‌شان را ور نكشيدند. اين‌بار اما گلايه او متوجه مديراني بود كه نه براي انتخابات بلكه براي انجام وظايف محوله هم با يك تشر عقب مي‌نشينند.

رييس‌جمهوري در خلال اين سخنراني تاكيد داشت كه انجام هر كاري ممكن است به شرط اينكه مردم را نه تهديد بلكه قانع كنيم. به زعم او از صادرات غيرنفتي و وضعيت بازار ارز تا توطئه دشمن‌ و موضوع اشتغال با پشتيباني مردم حل خواهد شد تنها به شرطي كه مردم همراهي كنند. راهكار رييس‌جمهوري براي همراه شدن مردم هم «توضيح» است. روحاني معتقد است «تا براي مردم توضيح ندهيم، تا مردم درست مشكل را لمس نكنند و در عين حال ديگران هم بيايند و راه انحرافي پيش پاي مردم بگذارند مي‌توانند آنها را تحريك كنند. چرا كه مردم اطلاع كافي ندارند، برنامه آينده را نمي‌دانند و فقط مشكل پيش رو را مي‌بينند؛ ضمن اينكه مديران نيز توضيح نمي‌دهند. به همين دليل است كه عصباني مي‌شوند ممكن است به خيابان بيايند و داد هم بزنند.»روحاني همچنين تاكيد داشت كه «كم با مردم صحبت مي‌كنيم، مديران ما روزه سكوت گرفته‌اند، ‌نمي‌دانم چه كسي به آنها گفته نمي‌دانم از چه مي‌ترسند. هر كس در يك پست دولتي و در هر رده مديريتي است بايد بداند طبق قانون اساسي و وظيفه شرعي، داراي توانمندي بالايي است و بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر مي‌ترسد و از اخم اين و آن هراس دارد، بايد كنار برود. واجب نيست اين افراد تا پايان چهار سال بر صندلي خود بنشينند.»او در اين سخنراني تاكيد كرد كه اگر مديران در رده‌هاي مختلف مديريتي نمي‌توانند به وظايف قانوني خود عمل كنند و به خاطر يك تلفن و اخم يك نفر عقب مي‌نشينند صندلي مديريت بر او حرام است بنابراين بايد صندلي را رها كند و كنار برود. چرا كه به گفته او مديران دولتي بر صندلي قانون نشسته‌اند و قانون اساسي به آنها اختيار داده است.در ميان هشدارها به كارگزاران دولت حسن روحاني به كساني كه تنها در فكر آينده سياسي‌شان هستند نيز پيشنهاد داد تا از دولت خارج شوند. حسن روحاني گفت «برخي كنار گود نشستند از كنار گود حرف مي‌زنند. نمي‌دانند در داخل گود چه خبر است. ما در گود هستيم. بار بر دوش ما است. حالا اگر كسي محاسباتي دارد و چرتكه مي‌اندازد كه من 10 سال ديگر 20 سال ديگر بايد كجا بروم همين حالا از دولت بيرون برود. برود همان جايي كه 5 سال و 6 سال ديگر بايد برود.»مخاطب روحاني برخي وزرا و مديران دولتي بود كه نزديكي‌هاي سياسي شان به كانديداهاي بالقوه رياست‌جمهوري باعث شده هنگام اظهارنظر و تصميم‌گيري نيم نگاهي هم به دوستان ديرينه خود داشته باشند.

فضاي مجازي

حسن روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به مقوله فيلترينگ اشاره كرد و گفت: «نمي‌دانم چرا بعضي‌ها از موبايل بدشان مي‌آيد. از شبكه‌هاي اجتماعي بدشان مي‌آيد. از اينكه مردم اطلاعات داشته باشند خوش‌شان نمي‌آيد. ما بايد بر مبناي حقوق شهروندي عمل كنيم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. مردم از ما انتقاد كنند. ما دل نازك يا زودرنج نيستيم كه با يك انتقاد آسمان و زمين را به هم‌ بريزيم. ظاهرا هم غير از دولت مردم نمي‌توانند از جاي ديگري انتقاد كنند. مردم از رييس‌جمهور هم انتقاد كنند كه بعضي‌ها از انتقاد از رييس‌جمهور خوشحال مي‌شوند.» اشاره روحاني به حواشي فيلترينگ برخي شبكه‌هاي اجتماعي بود كه اين روزها دو طيف موافق و مخالف دارد. او در بخش ديگري از اين سخنراني با اشاره به اينكه يكي از راه‌هاي تامين اشتغال ما فضاي مجازي است، گفت: «وزير ارتباطات اعلام كرده است كه در فضاي مجازي بيش از دو ميليون اشتغال ايجاد شده است و من تاكيد كردم كه نبايد به اشتغال مردم آسيب زده شود. ما نبايد بيكاري را اضافه كنيم. راهكارهاي ما هم بايد درست و دقيق انتخاب شود.» اعلام ايجاد دو ميليون شغل مجازي البته بي‌حاشيه نبود و باعث شد وزير ارتباطات نسبت به اين عدد واكنش نشان دهد گرچه پيش از واكنش او تصوير متعجبش از اين آمار در فضاي مجازي دست به دست شد. محمدجواد آذري جهرمي در توييتر خود نوشت «تصويري كه از من منتشر شد، بيش از يك تعجب بود. انتشار اين تصاوير خصلت فضاي مجازي است و نشان‌دهنده نظارت مردم بر مسوولان و اشراف آنها به موضوعات است. گزارشي كه خدمت آقاي رييس‌جمهور داديم، مبني بر اين بود كه در دو سال گذشته در فضاي مجازي بالغ بر 200 هزار شغل ايجاد شده است. فكر مي‌كنم كه بيان دو ميليون شغل يك اشتباه لفظي از آقاي رييس‌جمهور بود كه با خستگي‌هاي ايشان همراه شده است. فرمايش آقاي رييس‌جمهور اين بود كه ما شاخص‌هاي اشتغال در فضاي مجازي را پيگيري كنيم.»

 

 

حسن روحاني: برخي كنار گود نشستند از كنار گود حرف مي‌زنند. نمي‌دانند در داخل گود چه خبر است. ما در گود هستيم. بار بر دوش ما است. حالا اگر كسي محاسباتي دارد و چرتكه مي‌اندازد كه من 10 سال ديگر 20 سال ديگر بايد كجا بروم همين حالا از دولت بيرون برود. برود همان جايي كه 5 سال و 6 سال ديگر بايد برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون