• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

دو نكته در سخنان رييس‌جمهور

شهرام معيني

دو نكته قابل برداشت از سخنان امروز رييس‌جمهور است. نكته نخست اينكه رييس‌جمهور به درستي سيستم قبلي وارد كردن و توزيع ارز كاغذي و نيز سيستم كنوني ارز نرخ‌گذاري شده توسط دولت، هيچ‌يك را سيستم مناسب و صحيح ارزي ندانسته و هر دو را قابل نقد مي‌داند، اين تاكيد بسيار مهم است و سيگنال قوي‌اي از نگرش اقتصادي دولت فراتر از وضع و شرايط خاص موجود به جامعه و فعالان اقتصادي مي‌دهد.

اين اشاره رييس‌جمهور در واقع تاييد اين گمانه است كه مقررات ارزي موجود، به دليل كاهش ريسك‌ها در شرايط خاص موجود وضع شده است و با كاهش ريسك‌ها، كنار گذاشته خواهد شد. حقيقت آن است كه در شرايط فعلي، جامعه و مصرف‌كنندگان از يك سو و فعالان اقتصادي و توليد‌كنندگان به واسطه تامين كالاهاي واسطه‌اي موردنياز توليد از سوي ديگر و بالاخره صادركنندگان با ريسك‌هاي متعدد اقتصادي در فعاليت‌هاي مرتبط با تجارت خارجي اعم از صادرات و واردات مواجهند كه ذاتا مرتبط با تشديد مجدد تنش‌هاي خارجي در شرايط موجود است. نكته دومي كه در سخنان رييس‌جمهور وجود دارد اينكه رييس‌جمهور با وثيقه قرار دادن اعتبار خود، مي‌كوشد به فعالان اقتصادي اطمينان دهد كه تا پايان سال جاري، ارز مورد نياز آنها با همين سيستم و با همين نرخ تامين خواهد شد و مي‌توانند بدون نگراني از ريسك دسترسي به ارز و نرخ آن به برنامه‌ريزي براي فعاليت‌هاي اقتصادي خود بپردازند.

اگر چه تلاش و تعهد رييس‌جمهور براي اطمينان بخشي نسبي به فعالان اقتصادي ارزشمند است اما ما نيازمند يك تصميم ملي براي تنظيم سطح تنش‌هاي خارجي هستيم چرا كه در مورد روسيه و ساير كشورها نيز مشاهده كرديم تنش‌هاي سياست خارجي در دنياي به هم پيوسته اقتصادي كنوني، مكررا به صورت تنش‌هاي اقتصادي ترجمه و در جامعه منعكس مي‌شود. اين تنش‌ها هم آحاد جامعه را با دشواري مواجه مي‌كند و هم با تحت فشار قرار دادن فعالان اقتصادي، اراده آنها را براي سرمايه‌گذاري و فعاليت بلندمدت اقتصادي متزلزل مي‌سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون